„Prea multe cadouri au un impact negativ”. Cum să le cerem bunicilor sau rudelor să limiteze numărul de daruri pentru copiii noștri de Crăciun?

Data publicării:
„Prea multe cadouri au un impact negativ”. Cum să le cerem bunicilor sau rudelor să limiteze numărul de daruri pentru copiii noștri de Crăciun? / FOTO: freepik.com @YuriArcursPeopleimages
„Prea multe cadouri au un impact negativ”. Cum să le cerem bunicilor sau rudelor să limiteze numărul de daruri pentru copiii noștri de Crăciun? / FOTO: freepik.com @YuriArcursPeopleimages

Crăciunul este aproape, iar bucuria copiilor se simte în aer în așteptarea lui Moș Crăciun. În multe case, părinții încep să se gândească la scrisoarea pe care copiii lor ar putea să le-o scrie, iar tot mai mulți devin conștienți de impactul negativ al prea multor cadouri.



Desigur, ne dorim să oferim bucurie celor mici, dar uneori, numărul mare de cadouri poate deveni copleșitor pentru ei. Este o problemă pe care mulți părinți o recunosc. Chiar și atunci când suntem hotărâți să limităm numărul de surprize, se pare că totul scapă de sub control. Bunicii, unchii și alte rude, cu cele mai bune intenții, contribuie și ei la această avalanșă de daruri.

Cum putem să îi convingem pe cei dragi să reducă puțin ritmul? Poate încercăm să le comunicăm că, deși apreciem gestul lor generos, dorim să ne concentrăm asupra calității în loc de cantității. Le putem spune că ne-ar face plăcere să vedem copiii bucurându-se cu adevărat de fiecare cadou, iar asta ar fi mai ușor de realizat dacă ar primi mai puține, dar mai valoroase.

În plus, putem sugera alternative creative și educative la cadourile tradiționale. De exemplu, cursuri de artă sau muzică sau abonamente la bibliotecă pot fi opțiuni minunate. Astfel, încurajăm dezvoltarea lor într-un mod holistic.

Citește și Regula celor 4 cadouri de Crăciun, întocmită de un sociolog. Un studiu arată că cei mici primesc de zece ori mai multe daruri decât au nevoie

Cum să limitezi numărul de cadouri pe care copiii le primesc de la alți membri ai familiei de Crăciun?

Când vine vorba de gestionarea numărului de cadouri pe care copiii noștri le primesc de la alți membri ai familiei în perioada Crăciunului, abordarea cu delicatețe și comunicarea deschisă pot face minuni. Iată câteva idei pe care specialiștii le sugerează, pentru a crea un echilibru armonios în timpul sărbătorilor.

O scrisoare comună pentru toți 

Copiii noștri pot scrie o singură listă de dorințe (preferabil cu ajutorul nostru), iar Moș Crăciun va „împărți” cadourile în funcție de preferințele caselor rudelor. Acest mod practic asigură că fiecare cadou cerut de copii ajunge exact unde trebuie, evitând duplicările sau dezorganizarea.

În familiile în care există mai mulți adulți dispuși să facă cadouri, sugestia este să scrieți scrisori comune. Aceștia se pot uni pentru a aduce o contribuție comună și a cumpăra un singur cadou, în funcție de preferința copiilor. Această strategie poate fi folosită pentru a oferi cel mai special și apreciat cadou, în detrimentul mai multor daruri care s-ar putea să nu stârnească aceeași bucurie.

Comunicare deschisă

Este important să comunicăm deschis și sincer cu membrii familiei. Le putem explica cu blândețe de ce preferăm aceste abordări și cum ne dorim să oferim copiilor noștri experiențe de Crăciun mai concentrate și valoroase, în loc de o abundență de cadouri.

În final, soluția este să fim deschiși la dialog și să împărtășim cu ceilalți membri ai familiei modul în care dorim să gestionăm darurile în această perioadă specială a anului. Astfel, putem crea o atmosferă în care toți să se simtă implicați și să contribuie la bucuria autentică a sărbătorilor.

Vezi și Scrisoarea către Moș Crăciun este mult mai mult decât o cerere de cadouri! Cum să-ți ajuți copilul pentru a face această experiență și mai specială?

Dacă micuții ajung să primească în continuare cadouri excesive de Crăciun?

Adesea, bunicii și unchii, inspirați de povestea lui Moș Crăciun, întreabă ce-și doresc cei mici. Și, nu-i așa, chiar și cu cele mai bune intenții, reîntâlnirile cu rudele rareori se desfășoară așa cum ne-am planificat, iar numărul de cadouri poate sări cu mult peste limitele stabilite.

Specialiștii în disciplină pozitivă și fondatorii proiectului educațional Educa en Positivo, Isabel Cuesta și Daniel Pérez, vin cu o sugestie inovatoare: „optarea pentru rotația jucăriilor”. Ei recunosc că, deși părinții pot sugera idei membrilor familiei, controlul absolut nu este întotdeauna posibil. Așadar, soluția lor eficientă la excesul de cadouri este să rotești jucăriile: „punem unele la `păstrare` și le lăsăm pe altele la îndemână; când interesul se estompează, scoatem cele rezervate și astfel le punem în valoare mai bine”.

Prin acest concept, oferim copiilor noștri șansa de a se bucura de fiecare cadou și, în același timp, îi învățăm să aprecieze fiecare jucărie, chiar și pe cele care inițial nu le-au captat atenția în mod deosebit și, eventual, le-au lăsat nefolosite.

Cu o doză de înțelepciune, Cuesta și Pérez propun o idee cu adevărat inspirată: donarea jucăriilor noi. „Am exersat-o cu săptămâni înainte de Crăciun. Astfel suntem mai conștienți de ce avem, de ceea ce nu ne-a captivat cu adevărat interesul, dincolo de entuziasmul inițial. Dorința noastră este să oferim o a doua șansă acelor jucării pe care nu le-am folosit și de care pot beneficia alți copii cu mai puține resurse”, explică experții în disciplină pozitivă. Cu toate acestea, îndeamnă la o donație conștientă, evitând să oferim jucării foarte uzate, rupte sau incomplete - adică acele cadouri pe care nu le-am dori sub bradul nostru în ziua de Crăciun. Astfel, nu doar gestionăm excesul de cadouri, ci îi învățăm și pe cei mici valoarea altruismului și a conștiinței sociale.



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Comportamente si Emotii




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

DC Media Group Audience
pixel