Prof. Silvia Mușătoiu, despre analfabetismul funcțional: „Le facem șabloane și îi învățăm să reproducă, nu să gândească”

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Prof. Silvia Mușătoiu, despre analfabetismul funcțional: „Le facem șabloane și îi învățăm să reproducă, nu să gândească”
EXCLUSIV
Prof. Silvia Mușătoiu, despre analfabetismul funcțional: „Le facem șabloane și îi învățăm să reproducă, nu să gândească”

Silvia Mușătoiu, profesoară la Colegiul Național Gheorghe Șincai, a fost invitata lui Sorin Ivan la emisiunea DC Edu.



Analfabetismul funcțional continuă să fie una dintre cele mai mari probleme ale școlii românești, iar o parte importantă a cauzei vine chiar din sistemul educațional pe care-l avem în prezent.

Profesoara Silvia Mușătoiu atrage atenția asupra faptului că elevii sunt formați pe „șabloane” încă din preuniversitar, fiind învățați să reproducă modele, nu să gândească.

Silvia Mușătoiu: „Ruptura este în preuniversitar, unde le facem șabloane”

„Ruptura este în preuniversitar, unde le facem șabloane și îi obișnuim cu ele. Copilul nu mai gândește critic, ci încearcă doar să răspundă punctual la întrebările din modelele de examen”, a explicat cadrul didactic. Potrivit acesteia, accentul pus pe testele standardizate și pe „modelele de antrenament” îi privează pe elevi de exercițiul raționamentului, transformând școala într-un sistem care pregătește doar pentru examene, nu pentru viață.

„Ruptura este în preuniversitar unde le facem șabloane, îi obișnuim și creăm noi niște șabloane pentru ei. Haideți să ne gândim puțin la examenele pe care copiii aceștia le dau și pentru care se pregătesc, ei considerând că școala, de fapt, are exact aceste ținte: examenele de final. Examenul de evaluare națională și examenul național de bacalaureat.

Școala nu ar trebui să aibă aceste ținte. Pentru că ajung să învețe doar ce se evaluează și atunci, pentru că se evaluează într-un anume fel, vor învăța să gestioneze doar acel fel de întrebări.

Copilul nu mai gândește critic după cum spuneați, ci încearcă să răspundă punctual la întrebările pe care le vede așezate aproape la fel în modelele pe care le primesc.

Eu sunt total împotriva acestor modele de antrenament cum li se spune, pentru că exact aceste modele îi împiedică pe copii să iasă din acele șabloane. Profesorul de la clasă, uneori, face și el același lucru, se complace în această situație. Și pentru ca nu se cere la examen nu mai face nici el la clasa.

Ar trebui să uităm de șabloane, să avem niște programe coerente de la școala primară până la finalizarea liceului, iar întrebările pe care ar trebui să le punem copiilor ar fi acelea în care urmărim răspunsuri de raționament, nu de memorare a unor formule.

Am văzut niște programe de liceu din alte părți, unde pentru formulele de trigonometrie de exemplu, copiii știu exact ca aceste două formule vor fi cerute la examen, dar aceste 10 formule vor fi date pe foaia de examen și va trebui să le folosiți în examen prin raționament. Oare când vom ajunge și noi la acest model?!

În niciun caz sugestiile acestea ca examenele vor arăta precum modelele, pentru că, li se dau modele, undeva în toamnă apare modelul de evaluare națională și bacalaureat și copilul înțelege că el așa ceva trebuie să rezolve. Nu vor fi alte întrebări și el trebuie să știe să răspundă exact la acele întrebări. Este un defect al educației, al sistemului pe care-l avem”, a punctat Silvia Mușătoiu, profesoară la Colegiul Național Gheorghe Șincai, în cadrul emisiunii moderate de Sorin Ivan.

Emisiunea integrală poate fi urmărită în linkul de mai jos:

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel