„Este a mea!” Cum îi învățăm pe copii să împartă jucăriile cu ceilalți

Data publicării:
„Este a mea!” Cum îi învățăm pe copii să împartă jucăriile cu ceilalți / FOTO: freepik.com
„Este a mea!” Cum îi învățăm pe copii să împartă jucăriile cu ceilalți / FOTO: freepik.com

Este o provocare pentru copii să învețe să împartă în primii ani de viață. Majoritatea copiilor întâmpină dificultăți în a-i lăsa pe ceilalți copii să le folosească jucăriile.



„Trebuie să împarți” este o frază pe care noi, părinții, o repetăm neîncetat copiilor noștri. 

Ca părinți, ne dorim ca cei mici să-și împrumute lucrurile din prima clipă și cu bucurie, să știe să le împartă cu ceilalți, chiar și în situații în care nu este corect sau cel mai oportun lucru de făcut. Trebuie să existe un motiv pentru care împărtășirea este atât de importantă în viața oamenilor. Dar de la ce vârstă sunt ei pregătiți? Cum ar trebui să-i încurajăm să împărtășească? Ar trebui să-i forțăm? Trebuie să împărtătotul? Acestea și multe alte întrebări sunt cele pe care toți părinții și le-au pus la un moment dat.

În primul rând, este important să ținem cont de faptul că învățarea de a da și de a primi merge mână în mână cu propria dezvoltare a copiilor. Deși pot învăța să împartă de la o vârstă foarte fragedă, cei mai mulți copii vor fi pregătiți să împartă jucării și alte materiale doar de la vârsta de patru sau cinci ani. Înainte de această vârstă, este posibil să nu fie pregătiți să împartă. De asemenea, copiii experimentează lumea într-un mod egocentric, în care totul se întâmplă din propria lor experiență și perspectivă. 

Cum puteți proceda:

Întrebați-vă copilul dacă ar dori să vă lase o altă jucărie.

Întrebați-l pe amândoi dacă ați dori să faceți schimb de jucării pentru o vreme.

Întrebați proprietarul jucăriei dacă ar dori ca amândoi să vă jucați împreună cu jucăria lor, dacă este posibil. De exemplu, cu o minge.

Oferiți alternativa de a juca un joc împreună fără a folosi jucăria respectivă.

Dacă nu există nicio modalitate de a ajunge la un acord, uneori cea mai bună alternativă este să direcționați atenția către un alt joc sau activitate.

Cum îi învățăm să împartă

1. Dați un exemplu: Cel mai bun mod de a-l învăța pe copil ceva este prin imitație. Dacă împărțirea este o valoare pe care o practicăm în mod activ acasă, este mai probabil ca ei să o reproducă. Ei ne imită în toate, așa că, dacă vrem ca ei să internalizeze faptul că generozitatea este o valoare pozitivă, va trebui să le arătăm cât de generoși suntem noi.

2. Jucatul des cu alți copii. Interacționând cu ceilalți, copiii învață că uneori este rândul lor să dea și alteori este al altcuiva și astfel își dau seama că împărțirea este un lucru bun pentru ei și pentru toți ceilalți. Încetul cu încetul va înțelege că, atunci când ne împărțim timpul și jucăriile cu alți copii, ajungem să avem mai mulți prieteni și să ne bucurăm mult mai mult de orice joc.

3. Ajutându-i să exprimă ceea ce simt. Sentimentele copilului au uneori nevoie de traducerea noastră: „Știu că ești supărat pentru că Maria ți-a luat creionul albastru, amândoi iubiți acea culoare, dar poți picta cu restul; când va termina, ți-l va da ție”.

4. Nu criticați. A-l mustra cu adjective negative („Ești egoist”, „Te gândești numai la tine”, „Ești un copil foarte rău”...) nu face decât să ducă la faptul că eticheta și comportamentul îl însoțesc ani de zile.

5. Distingeți. Spuneți clar că există lucruri care sunt ale tuturor: canapeaua, mâncarea, leagănul, jucăriile de la școală... și altele care sunt ale voastre.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Raluca Panțiru | Categorie: Homepage





DC Media Group Audience
pixel