Dincolo de strategii naționale și bugete, bătălia pentru calitatea educației se dă în clasă, în interacțiunea directă dintre profesor și elev. Lector univ. dr. Mariana Dogaru, președintele ARACIP, demontează câteva mituri pedagogice și abordează spinoasa problemă a rutelor de profesionalizare a cadrelor didactice (DPPD vs. Masterat Didactic), pledând pentru o diversitate a căilor de acces, dar cu o condiție esențială: vocația.
Mariana Dogaru atrage atenția că nu există o rețetă magică în predare. Nu metoda în sine contează, ci rezultatul ei asupra elevului.
„Aici nu sunt rețete, nu sunt de acord cu metode moderne, metode depășite. Metoda este măsurată în funcție de eficacitatea ei, de impactul pe care îl are”, a explicat Dogaru, la DC Edu, o emisiune moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan.
Cheia succesului școlar nu stă neapărat în digitalizare excesivă, ci în „relevanță”. Elevii de astăzi refuză să învețe mecanic lucruri pe care nu le înțeleg sau a căror utilitate nu o percep.
„Elevii învață lucruri care li se par relevante, lucrurile pe care le înțeleg. Deci prima grijă a mea ca profesor este să facilitez înțelegerea”, spune președintele ARACIP.
Lector univ. dr. Mariana Dogaru critică aspru răspunsul standard pe care mulți profesori îl dau elevilor curioși („Așa scrie în programă”), considerându-l o greșeală capitală care distruge motivația: „De multe ori, relevanța este explicată din păcate de colegii noștri că «așa scrie în programă». Ori această relevanță explicată în felul acesta demotivează; pentru copil nu este importantă programa decât în viziunea unui examen final”.
Profesorul de succes este cel care „poate să asigure transferabilitatea cunoașterii: de ce învăț asta? unde îmi trebuie?”.
Un aspect tehnic, dar crucial, semnalat de Mariana Dogaru este lipsa unor mecanisme obiective prin care profesorul să știe dacă a predat bine sau nu. În actualul sistem, profesorul este singur în fața clasei, iar singurul feedback vine de la elevi (care poate fi subiectiv) sau de la părinți (care sunt necalificați).
„Profesorul nu se poate autoevalua. Feedback-ul pe care îl primește este doar de la elevi și eventual de la niște părinți care poate nu sunt în domeniu, au niște percepții nu tocmai reale (...) Deci nu poți să îmbunătățești ceva ce nu poți să evaluezi”, spune lector univ. dr. Mariana Dogaru.
Această situație cere o capacitate extraordinară de autoreflecție din partea dascălului. Dogaru descrie o realitate dură: poți preda aceeași lecție la două clase paralele cu rezultate diametral opuse. „Poți să ai o lecție în aceeași zi la clase paralele... la a 5-a A să iasă perfect, să se producă învățare, iar la a 5-a C să fie dezastru. Trebuie să am curajul (...) să am reflecție realistă, să-mi dau seama ce am de făcut mai departe”.
În privința pregătirii viitorilor profesori, discuția din spațiul public s-a polarizat între susținătorii Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) și cei ai noului Masterat Didactic. Mariana Dogaru adoptă o poziție conciliantă, susținând coexistența ambelor sisteme.
„Sinceră să fiu, pledez pentru diversitatea căilor și anume pentru coexistență. (...) Pluralismul modalităților de formare este binevenit, asta este și opinia mea: și DPPD și masterat didactic”, spune președinta ARACIP.
Ea subliniază că și masteratul de specialitate (științific) este necesar, nu doar cel didactic. Însă, avertismentul principal al președintelui ARACIP nu vizează forma de învățământ, ci calitatea umană a celor care intră în sistem. Indiferent de ruta aleasă, dacă societatea continuă să denigreze profesia, absolvenții valoroși nu vor veni.
„Trebuie să nu uităm că participanții la aceste forme de pregătire trebuie să fie motivați să vină în învățământ. Nu poți să lovești sistematic un sistem, niște oameni, profesorii, și apoi să te aștepți că sunt proaspăt absolvenți care abia așteaptă să vină”. Astfel, reforma formării inițiale este inutilă fără o revalorizare socială a statutului de profesor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.