Ancheta preliminară desfășurată de autoritățile indiene în cazul tragediei aviatice produse pe 12 iunie 2025 ridică întrebări tulburătoare.
Potrivit raportului emis de Biroul de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB), prăbușirea zborului Air India 171 ar fi fost provocată de oprirea alimentării cu combustibil a ambelor motoare, la doar câteva secunde după decolare.
Aeronava de tip Boeing 787, care decolase din Ahmedabad cu destinația Londra, s-a prăbușit într-un campus studențesc, provocând moartea a 241 de persoane aflate la bord și a altor 19 de la sol. Doar un pasager a supraviețuit.
Ceea ce au descoperit anchetatorii este cu atât mai îngrijorător cu cât nu s-au identificat defecțiuni tehnice la motor, nereguli privind combustibilul sau erori ale sistemului automat de zbor.
În schimb, datele extrase din cutia neagră arată că, la doar trei secunde după decolare, cele două comutatoare de alimentare ale motoarelor au fost mutate din poziția „funcționare” în „oprire”.
Alimentarea cu carburant a fost astfel întreruptă, ceea ce a dus la oprirea completă a motoarelor și imposibilitatea revenirii la sol.
Un fragment din înregistrarea audio a conversației dintre piloți, redat de presă, surprinde momentul confuziei: „De ce ai tăiat alimentarea?”, întreabă unul dintre piloți, iar celălalt răspunde: „Nu am făcut-o eu.”
Comutatoarele de oprire a alimentării sunt prevăzute cu siguranțe speciale care fac puțin probabilă acționarea accidentală. Cu toate acestea, nu au fost identificate erori mecanice sau electronice la sistemul de blocare. În lipsa unei explicații tehnice, anchetatorii nu exclud posibilitatea unei erori umane, sau, mai grav, a unui gest intenționat.
Totuși, până în acest moment, nu există dovezi clare care să indice o motivație personală a vreunui membru al echipajului. Nu au fost găsite probleme psihologice sau antecedente care să susțină ipoteza unui gest deliberat.
Rămâne în analiză și posibilitatea ca o a treia persoană, aflată eventual în cabina de pilotaj, să fi acționat comutatoarele, dar această ipoteză nu a fost confirmată.
Raportul final al anchetei este așteptat în aproximativ un an, însă concluziile preliminare conturează deja unul dintre cele mai bizare și tragice episoade din aviația recentă.
Absența unei cauze tehnice clare și activarea succesivă a celor două comutatoare de oprire rămân în centrul unei investigații care ar putea schimba procedurile de siguranță din întreaga industrie aeriană.
Probele circumstanţiale indică din ce în ce mai mult că un membru al echipajului a comutat butoanele de combustibil ale motorului, a declarat Nance, având în vedere că nu există "nicio altă explicaţie raţională" care să fie în concordanţă cu informaţiile publicate până în prezent.
Cu toate acestea, anchetatorii "trebuie să analizeze în continuare toţi factorii" şi să excludă alte posibile cauze, ceea ce va dura ceva timp, a spus el.
Majoritatea accidentelor aeriene sunt cauzate de mai mulţi factori, iar conform normelor internaţionale, raportul final trebuie prezentat în termen de un an de la accident.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.