Ministrul Educației, Daniel David, a declarat: „Dacă pui bani într-un sistem nereformant, nu faci decât să amplifici anomaliile”.
Declarația care a stârnit valuri a fost legată de sistemul de burse pentru elevi și studenți. Potrivit ministrului Daniel David, acesta a ajuns să consume o parte uriașă din buget: peste 20% din deficitul care dă România peste cap.
„Numai sistemul de burse din România pentru elevi și studenți reprezintă peste 20% din deficitul pentru care noi întoarcem România pe dos”, a spus ministrul în cadrul emisiunii „În fața ta” de la Digi24.
Cu alte cuvinte, un mecanism gândit să sprijine performanța și echitatea riscă să devină o sursă de dezechilibru economic. Nu pentru că ar fi greșită ideea în sine, ci pentru că sistemul care o gestionează este plin de hibe.
Într-un moment în care țara se confruntă cu presiuni bugetare uriașe, întrebarea nu mai e doar „Cât investim în educație?”, ci mai ales „Cum investim în educație?”. Iar răspunsul lui Daniel David e tăios:
„Sistemul de educație are nevoie de mai mulți bani. Problema este că, dacă îi aduci într-un sistem nereformant, cu multe anomalii, nu faci decât să le amplifici”.
Ministrul nu neagă nevoia de finanțare, dar subliniază cu fermitate că injectarea de fonduri într-un sistem rigid, birocratic și inechitabil nu rezolvă problema, o agravează.
Ministrul a fost clar și în privința unui subiect sensibil: salariile cadrelor didactice.
„Nu avem de ce să tăiem salarii, pentru că salariile sunt mici în educație, în comparație cu sănătatea sau cercetarea-dezvoltarea-inovarea”.
Cu alte cuvinte, profesorii nu trebuie să devină victimele reformei, ci partenerii ei. Însă, pe lângă protejarea oamenilor din sistem, este esențială o restructurare profundă a mecanismelor din educație.
„Dincolo de protecția omului și de protecția salariului pe care îl are, avem de făcut restructurări ca să modificăm acele anomalii care sunt importante”.
Ministrul nu intră în detalii concrete în cadrul interviului, dar surse din minister și analize recente indică mai multe „anomalii” posibile:
burse acordate după criterii neclare sau pur administrative, fără legătură cu performanța;
posturi nejustificate în aparatul birocratic al inspectoratelor și ministerului;
finanțări direcționate mai mult către infrastructură decât spre formarea profesorilor;
lipsa unui sistem coerent de evaluare a rezultatelor.
David atrage atenția asupra unui fenomen periculos: atunci când crizele economice vin, iar educația consumă fonduri mari fără eficiență vizibilă, societatea începe să pună sub semnul întrebării tot sistemul.
„Când ai situații de criză fiscală, financiară, toată lumea te întreabă cu ce te ocupi”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.