Metoda TEACCH, cea mai bună modalitate de a sprijini dezvoltarea copiilor cu TSA, potrivit psihologului Eric Schopler

Data publicării:
Fotografie de la Mikhail Nilov/ Pexels
Fotografie de la Mikhail Nilov/ Pexels

În general, înțelegem că educația este unică și omogenă, așa că elevii trebuie să se adapteze nevoilor insituțiilor școlare. Scopul este însă invers: profesorii și educatorii trebuie să cunoască și să aplice diverse metodologii pentru a răspunde nevoilor elevilor.



În acest sens, există opțiuni precum metoda TEACCH care pot fi de mare ajutor copiilor cu tulburări din spectrul autismului (ASD).

De fapt, este o metodologie care poate fi utilă și pentru alți copii cu nevoi speciale și probleme de comunicare. În plus, poate fi folosit atât în ​​sălile de clasă obișnuite, cât și în cele dedicate educației speciale.

Obiectivul este de a promova autonomia copiilor astfel încât aceștia să se adapteze la spațiul școlar și să interacșioneze mai bine acasă și în diferite contexte cotidiene.

Dacă doriți să aflați mai multe despre această propunere interesantă, vă invităm să citiți în continuare.

Ce este metoda TEACCH?

TEACCH este acronimul pentru „Instruirea și educarea copiilor cu autism și a dizabilităților de comunicare aferente”. Această metodă a fost creată de psihologul Eric Schopler în anii 1970, pentru a înțelege nevoile autismului și a le răspunde în contexte educaționale.

După mai multe investigații, Schopler a descoperit că cea mai bună modalitate de a sprijini dezvoltarea copiilor cu TSA este de a oferi o predare structurată, bazată pe mijloace vizuale.

Mai mult, el a subliniat importanța colaborării dintre familie și școală, pentru ca părinții să își poată continua în mod adecvat munca casnică. Prin urmare, metoda TEACCH a fost implementată pe scară largă cu rezultate excelente.

Metoda TEACCH este un tip de predare structurată care se realizează în principal prin acordarea de atenție la trei elemente: spațiu, timp și sistem de lucru. 

Discutăm mai jos fiecare dintre aceste puncte.

2. -imagine fara descriere- (pexels-nicola-barts-7943515_78960300.jpg)

Foto: Nicola Barts/ Pexels

1. Spațiu

Sala de clasă este organizată în spații bine delimitate și dedicate diferitelor activități. Similar cu ceea ce se întâmplă în clasele de educație timpurie, fiecare colț este destinat unui scop anume și există cel puțin o pictogramă care indică activitatea care se va desfășura în acel loc. În plus, pot exista zone pentru muncă independentă, lucru în grup, timp liber sau utilizarea computerului, printre altele.

De asemenea, încercați să-i ajutați pe elevi să înțeleagă organizarea spațială și să urmeze o secvență. De exemplu, de sus în jos sau de la stânga la dreapta. Acest lucru le permite să lucreze cu mai multă ordine și confort.

2. Timpul

Ora este, de asemenea, structurată corespunzător. Cu aceasta, încercați să-i ajutați pe copii să înțeleagă că fiecare sarcină începe și se termină. Adică are o durată specifică și prestabilită. Pentru aceasta se pot folosi obiecte precum cronometre sau clepsidre.

Mai mult, este important să folosiți agende vizuale care să permită copiilor să înțeleagă organizarea zilei și să poată prezice ce activități vor fi desfășurate și în ce ordine. Acest lucru ajută la evitarea frustrării și la minimizarea stresului pe care îl poate aduce o schimbare a activității sau o incertitudine.

3. Sistem de lucru

Pictogramele și mijloacele vizuale sunt ghidul în clasă, deoarece îi ajută pe elevi să funcționeze mai independent. Datorită acestor suporturi, ei înțeleg ce să facă și cum să facă acest lucru și pot urma aceeași structură și înțelegere în ciuda activităților în schimbare. Materialele sunt bine organizate în tăvi, recipiente, sertare sau coșuri, care urmează o ordine logică. În plus, culorile, formele și etichetele sunt folosite pentru a ghida și facilita utilizarea.

3. -imagine fara descriere- (pexels-mikhail-nilov-8653978_44361000.jpg)

Foto: Mikhail Nilov/ Pexels

Alte linii directoare importante

Pe lângă cele de mai sus, există și alte principii importante care guvernează aplicarea metodei TEACCH. După cum am spus, familia este o parte importantă a procesului terapeutic și trebuie să fie conștientă de metodologia pentru a colabora la aplicarea acestuia. În plus, se face un plan și o atenție personalizată.

Este important să evitați învățarea prin încercare și eroare, deoarece aceasta poate împiedica procesul. Dimpotrivă, încearcă să favorizezi condițiile pentru ca elevii să poată accesa rezultatele și obiectivele propuse. În acest sens, se pune un accent deosebit pe motivație și se folosesc propoziții scurte și instrucțiuni clare, care nu dau naștere la îndoieli sau ambiguități.

Scopul este ca copiii să se poată concentra asupra sarcinii în mod autonom și independent, fără a fi nevoiți să fie reorientați constant de către adulți. 

Pe scurt, metoda TEACCH îi ajută pe copii să dea sens lumii lor, să simtă că există o ordine în viața lor de zi cu zi și, prin urmare, să poată face față acesteia și să învețe cu o mai mare motivație și calitate a vieții. De asemenea, aduce beneficii părinților și profesorilor prin reducerea nivelului lor de stres. 



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Recomandari si sfaturi





DC Media Group Audience
pixel