Noua epidemie! Copii sub 3 ani cu întârzieri de limbaj de la creșterea cu ecrane: „Este foarte grav!”

Data publicării:
Noua epidemie! Copii sub 3 ani cu întârzieri de limbaj de la creșterea cu ecrane: „Este foarte grav!” FOTO: freepik.com
Noua epidemie! Copii sub 3 ani cu întârzieri de limbaj de la creșterea cu ecrane: „Este foarte grav!” FOTO: freepik.com

Un control pediatric de rutină la un centru de sănătate din Zaragoza a scos la iveală o problemă alarmantă în dezvoltarea unui copil în vârstă de doi ani. Asistenta medicală responsabilă de consultația copilului a observat deficite în vocabularul acestuia și o oarecare iritabilitate. 



Aceasta nu a fost prima dată când a întâlnit astfel de probleme și, spre uimirea părinților, a sugerat căutarea ajutorului specializat al echipelor de Early Care, care se ocupă de depistarea problemelor de dezvoltare cognitivă la copiii mici. După evaluare, diagnosticul a confirmat întârzierea în dobândirea limbajului ca urmare a expunerii excesive la ecrane, iar copilul a fost inclus într-un program de îngrijire psihologică și logopedie pentru a remedia această problemă.

Pediatrii citați de ABC.es avertizează cu privire la o problemă care exista deja, dar care devine tot mai prezentă în consultațiile lor și care poate avea consecințe grave asupra dezvoltării cognitive a copiilor mici. Aceștia denumesc fenomenul „cârligul copiilor sub 3 ani la ecrane”. Majoritatea copiilor afectați sunt considerați „copii ai pandemiei”, care au crescut înconjurați de o „dădacă digitală” ce-i însoțește în timpul activităților lor zilnice, inclusiv în timpul meselor și somnului. Mulți dintre acești copii nu beneficiază de interacțiune și comunicare adecvată cu părinții lor.

Citește și Multitasking digital: Ce este și cum afectează copiii? Provoacă modificări în structura creierului micuților, atrag atenția specialiștii

Abuzul de tablete și telefoane mobile are un impact negativ

2. -imagine fara descriere- (noua-epidemie-copii-sub-3-ani-cu-intarzieri-de-limbaj-de-la-cresterea-cu-ecrane-este-foarte-grav-2_97057300.jpg)SURSA FOTO: freepik.com @pch.vector

Specialiștii atrag atenția că acest abuz de tablete și telefoane mobile are un impact negativ asupra dezvoltării naturale a creierului copiilor. Dr. María del Pilar Mallada, de la centrul de sănătate din Rebolería de Zaragoza, subliniază că creierul copiilor încă imatur este expus la o avalanșă de stimuli pe care nu este pregătit să-i proceseze, ceea ce afectează dezvoltarea lor. Dr. Mallada vorbește din experiență, având în vedere că, într-o singură săptămână din luna august a anului trecut, a trimis trei copii de la centrul său de sănătate către specialiști, după ce a identificat deficite în dobândirea limbajului la acești copii.

Preocupările legate de expunerea excesivă a copiilor la ecrane încep să fie discutate la nivel național. Medicul afirmă: „Uneori, familiile intră în consultație cu căruciorul pentru copii dotat cu suport pentru mobil sau tabletă. Este foarte grav că le consideră un complement al căruciorului pentru sugari.” De asemenea, medicul subliniază și o altă problemă, și anume „percepția greșită pe care o au părinții cu privire la timpul petrecut de copiii lor în fața ecranului”. „Când îi întrebi câte ore petrec în fața ecranului, spun că doar una, dar nu iau în considerare orele petrecute în fața ecranului în timpul babysitting-ului tehnologic, în timpul mesei sau în timpul cumpărăturilor etc. În unele cazuri extreme, copiii petrec chiar și opt ore în total, iar numărul mediu de pacienți pe care îi avem depășește două ore, în condițiile în care autoritățile europene recomandă expunerea zero la această vârstă”, avertizează María del Pilar Mallada.

Această problemă a expunerii excesive a copiilor la ecrane a început să fie subiectul dezbaterilor la nivel național. Săptămâna trecută, liderul Partidului Popular, Alberto Núñez Feijóo, a propus o „închidere” a rețelelor sociale în anumite ore pentru a proteja copiii și tinerii de aceste riscuri. Propunerea liderului popular a fost salutată de experții consultați de acest ziar. De asemenea, șase entități importante, avizate de Agenția Spaniolă pentru Protecția Datelor (AEPD), au promovat recent, așa cum a dezvăluit ABC în ediția sa din 21 iunie, o propunere de Pact de Stat pentru a controla accesul minorilor la internet și rețelele sociale. Promotorii inițiativei își propun ca acest pact să fie pus în aplicare în timpul președinției spaniole a semestrului european.

„Există o problemă reală și foarte importantă la sugari”

3. -imagine fara descriere- (noua-epidemie-copii-sub-3-ani-cu-intarzieri-de-limbaj-de-la-cresterea-cu-ecrane-este-foarte-grav-3_47516600.jpg)SURSA FOTO: freepik.com @Halinskyi Maksym

„Există o problemă reală și extrem de importantă la sugari”, avertizează Mallada. „Există un consens general în rândul societăților de pediatrie că aceasta este o problemă majoră care va continua să crească. Deși accentul asupra problemelor asociate dependenței de telefoane mobile și ecrane a fost pus în mod obișnuit pe adolescenți, există o problemă reală și extrem de importantă care afectează sugarii.”

Experții subliniază faptul că dezvoltarea limbajului depinde de interacțiunea copilului cu mediul său. Părinții și îngrijitorii sunt modelele principale în ceea ce privește limbajul, iar dezvoltarea adecvată a limbajului micuților depinde de calitatea și cantitatea interacțiunilor.

„Cel mai bun mod de a sprijini dezvoltarea limbajului copiilor este să interacționăm cu ei. Momentul băiței, masa de prânz sau momentul culcării sunt extrem de importante pentru a adăuga informații verbale și non-verbale care să contribuie la dezvoltarea limbajului”, explică experții. Aceștia amintesc că există dovezi științifice care arată că timpul petrecut în fața ecranelor de către copiii sub doi ani afectează dezvoltarea limbajului, în special sub aspectul exprimării.

Un studiu din 2017 prezentat la Reuniunea Societății Academice de Pediatrie, care a analizat un eșantion de 900 de copii, a constatat că doi din zece copii cu vârste cuprinse între șase luni și doi ani petrec, în medie, 28 de minute pe zi în fața ecranelor, ceea ce a afectat dezvoltarea limbajului lor. Cercetătorii au descoperit că, pentru fiecare creștere de 30 de minute a timpului petrecut în fața ecranelor mobile, există un risc crescut cu 49% de întârziere a dezvoltării limbajului expresiv.

Expunerea excesivă la ecrane în primii ani de viață poate provoca, de asemenea, probleme de iritabilitate și anxietate la copii, deoarece aceștia primesc rapid stimuli și devin copleșiți, precum și deficiențe de atenție atunci când ajung la vârsta școlară.

Vezi și Cele șapte momente în care NU ar trebui să le dai copiilor ecrane: „Prima generație care este crescută cu dispozitive”

Copii „suprastimulați” care se plictisesc la școală

4. -imagine fara descriere- (noua-epidemie-copii-sub-3-ani-cu-intarzieri-de-limbaj-de-la-cresterea-cu-ecrane-este-foarte-grav_28122900.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @anna_ostanina

„Mulți copii și-au antrenat creierul să funcționeze într-un ritm intens, suprastimulați de tablete și acum, când ajung la școală, nivelul de stimulare scade semnificativ și se plictisesc”, subliniază Mallada. Pediatrul din Aragon îndeamnă la o mai mare conștientizare a familiilor cu privire la „problemele de sănătate ale copiilor care derivă din expunerea excesivă la ecrane” și solicită un Pact de Stat care să implice politicienii, entitățile relevante și societatea în general în această problemă.

„Toți părinții sunt conștienți că nu ar da droguri copiilor lor. La fel de important este să fie conștienți că utilizarea necontrolată și excesivă a noilor tehnologii poate provoca daune semnificative sănătății copiilor lor”, afirmă medicul pediatru.

„Vorbește cu el, privește-l, cântă-i, joacă-te. Stimulează-i creierul. Nu lăsați un ecran să vă înlocuiască”, este mesajul care a fost distribuit în toate centrele de sănătate și centrele educaționale pentru a crește nivelul de conștientizare cu privire la această problemă.

Pediatrii avertizează și cu privire la o altă problemă: faptul că familiile nu dau un exemplu bun. „Tot mai mulți părinți își aduc copiii cu răni din parc și nu știu cum s-au accidentat pentru că erau preocupați de telefoanele mobile. Este îngrijorător și necesită o schimbare semnificativă”, avertizează experții. Francesc Xavier Díaz, specialist în medicină de familie și comunitară și coordonator al Grupului de lucru pentru copii și adolescenți al Societății Spaniole a Medicilor de Asistență Primară (Semergen), subliniază noi probleme de sănătate identificate la copii și adolescenți ca rezultat al utilizării abuzive a telefoanelor mobile și a ecranelor.

Hipertensiune arterială, probleme oculare și obezitate

„În consultațiile de Asistență Primară, observăm o creștere tot mai mare a problemelor de sănătate la adolescenți și tineri, asociate utilizării abuzive a ecranelor”, afirmă Mallada. Aceste probleme includ hipertensiune arterială, exces de greutate și probleme oculare, cum ar fi sindromul vederii pe ecran (75% dintre oameni experimentează dificultăți de concentrare, ochi uscați, oboseală vizuală și miopie, deoarece clipim mai puțin în fața ecranelor), precum și tulburări cognitive și psihologice, cum ar fi deficitul de atenție, tulburările de somn și anxietatea.

Un studiu realizat de experți de la Universitatea din Valladolid, în perioada octombrie 2021 - mai 2022, pe un eșantion de 58 de copii cu vârste cuprinse între 12 și 14 ani, a arătat că micuții cu un indice de masă corporală (IMC) mai mare folosesc mai mult telefonul mobil. „Acest lucru este legat de un stil de viață sedentar și de obiceiul de a mânca în fața ecranelor”, explică Díaz.

Expertul subliniază, de asemenea, creșterea tensiunii arteriale la copiii expuși în mod excesiv la tablete și telefoane mobile. În acest sens, el amintește de o investigație realizată de specialiști din Montevideo (Uruguay) pe un eșantion de 711 copii, care a evidențiat o creștere a obezității, excesului de greutate și a tensiunii arteriale la copiii expuși mai mult la noile tehnologii. Díaz avertizează cu privire la o „creștere semnificativă” a consultațiilor medicale din Asistența Primară pentru adolescenți cu performanțe școlare scăzute, probleme de comportament și relații sociale afectate, anxietate și iritabilitate cauzate de utilizarea necorespunzătoare a noilor tehnologii. El este de acord cu Mallada că rezolvarea acestei probleme implică conștientizarea familiilor și, în acest caz, și a adolescenților. În acest sens, se solicită implicarea părinților, entităților și politicienilor în abordarea acestei probleme care amenință să devină noua epidemie a secolului nostru.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Social





pixel