Cele șapte momente în care NU ar trebui să le dai copiilor ecrane: „Prima generație care este crescută cu dispozitive”

Data actualizării: | Data publicării:
Cele șapte momente în care NU ar trebui să le dai copiilor ecrane „Prima generație care este crescută cu dispozitive”
Cele șapte momente în care NU ar trebui să le dai copiilor ecrane „Prima generație care este crescută cu dispozitive”

Probabil că încă nu suntem pe deplin conștienți de efectele pe care ecranele le pot aduce asupra dezvoltării copiilor. „Aceasta este prima generație care este crescută cu dispozitive din care se revarsă necontenit informația și divertismentul, într-un mod instantaneu și captivant”, atrag atenția specialiștii. Acest lucru diferă semnificativ de experiența pe care noi, ca părinți și bunici, am avut-o în copilărie.



Deși încă mai există multe aspecte de observat și cercetat în acest domeniu, se pare că există momente sensibile în viața cotidiană a copiilor, care necesită atenție deplină pentru ca procesele de maturizare fizică și emoțională să se desfășoare normal, iar aici telefoanele mobile pot deveni o barieră.

Pentru a ne asigura că copiii noștri, în special cei mai mici, nu devin dependenți de telefoanele mobile, este esențial ca adulții să dea un exemplu pozitiv. Trebuie să fim conștienți de propriul nostru comportament și să învățăm să ne delimităm timpul petrecut cu aceste dispozitive atunci când suntem în prezența copiilor noștri. Nu putem încerca să impunem o rutină în care ecranele să nu fie esențiale, dacă noi înșine nu ne putem detașa de ele.

Este important să identificăm momentele cheie în care copiii au nevoie de atenție deplină și să le oferim această atenție, fără să fim distrași de ecranele noastre. Aceste momente pot include timpul petrecut împreună, mesele în familie, activitățile în aer liber sau lectura poveștilor. Astfel, putem crea un mediu propice pentru dezvoltarea lor adecvată.

Trebuie să recunoaștem că tehnologia aduce cu sine și avantaje, oferind acces la informație și resurse educaționale. Cu toate acestea, gestionarea echilibrată a timpului petrecut în fața ecranelor este esențială pentru a promova o dezvoltare sănătoasă a copiilor noștri. Prin stabilirea unor limite clare și oferind alternative constructive, precum activități creative și sociale, putem ajuta copiii să-și dezvolte abilitățile cognitive, sociale și emoționale într-un mod echilibrat.

Citește și Părinții dintr-un oraș au făcut front comun împotriva unei tendințe alarmante: Copiii din clasele primare nu mai au voie să folosească telefonul mobil

Cele șapte momente în care NU ar trebui să le oferi copiilor ecrane

Când mănâncă

Știm cu toții că atunci când mănânci în fața unui ecran, o faci mecanic, fără să savurezi mâncarea sau să te bucuri de moment. Exact asta se întâmplă atunci când le oferim copiilor noștri un telefon mobil, o tabletă sau permitem deschiderea televizorului în timpul meselor, perturbăm legătura cu realitatea și momentul prezent. Aceasta înseamnă că pierdem din vedere bucuria de a mânca în compania celor dragi și capacitatea de a fi prezenți în mod conștient în timpul meselor.

Interacțiunea socială și comunicarea sunt aspecte fundamentale ale meselor în familie. Prin implicarea în conversații pline de semnificație, putem crea o atmosferă plăcută și relații puternice între membrii familiei. Cu toate acestea, introducerea ecranelor în timpul meselor întrerupe această conexiune umană valoroasă. Atunci când copiii sunt absorbiți de ecrane, devin mai puțin conștienți de ceea ce se întâmplă în jurul lor. Ei pot fi tentați să mănânce în grabă și fără să-și dea seama de cantitatea sau calitatea alimentelor pe care le consumă. Acest lucru poate duce la obiceiuri alimentare nesănătoase și la o legătură mai slabă cu experiența de a mânca în mod conștient.

Pentru a construi un obicei sănătos al mesei în familie, este important să creăm un mediu lipsit de ecrane. Astfel, ne putem concentra asupra gustului și texturii alimentelor, putem savura fiecare înghițitură și putem întreține conversații pline de semnificație cu cei dragi.

Când au o criză de furie

Crizele de furie reprezintă o parte normală a dezvoltării personalității copilului. Acestea sunt modalități prin care copilul încearcă să-și exprime frustrarea, iar părinții nu întotdeauna știu cum să gestioneze aceste momente într-un mod pozitiv și respectuos. Uneori, adulții pot comite greșeli obișnuite, precum șantajarea copilului, oferirea unui episod de desene animate sau ignorarea motivelor din spatele crizei, ratând astfel oportunitatea de a-i oferi copilului instrumente necesare pentru a învăța să-și gestioneze emoțiile.

Este important să înțelegem că atunci când un copil are o criză de furie, acesta se confruntă cu propriile sale emoții și limitări în a le gestiona într-un mod adecvat. În loc să încercăm să îi „șantajăm” sau să ignorăm motivele sale, este esențial să fim empatici și să încercăm să înțelegem ceea ce simte și de ce se manifestă astfel.

Un aspect important în gestionarea crizelor de furie este oferirea copilului unui mediu sigur și stabil în care să se poată exprima liber. Este util să încurajăm comunicarea deschisă și să le oferim instrumente pentru a-și exprima emoțiile într-un mod sănătos. Putem încuraja copilul să-și verbalizeze sentimentele și să găsim împreună soluții constructive pentru a face față frustrării.

Când îți spun că s-au plictisit

2. -imagine fara descriere- (cele-sapte-momente-in-care-nu-ar-trebui-sa-le-dai-copiilor-ecrane-prima-generatie-care-este-crescuta-cu-dispozitive-2_14559700.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com

Experiența plictiselii este esențială în dezvoltarea creativității și autonomiei copiilor. Ea oferă un spațiu valoros în care copiii pot căuta soluții și alternative, dezvoltând astfel abilități esențiale pentru viața de adult. Înlocuind plictiseala cu un ecran, pierdem o oportunitate extraordinară de a încuraja copiii să exploreze și să descopere lumea din jurul lor.

Atunci când copiii se confruntă cu momente de plictiseală, este important să le oferim un mediu propice pentru a-și dezvolta imaginația și creativitatea. Aceste momente le permit să-și folosească resursele interne pentru a-și găsi propriile modalități de a se amuza și de a-și ocupa timpul. Prin lăsarea lor să experimenteze plictiseala, îi încurajăm să-și creeze propriile jocuri, să se implice în activități de construcție, să exploreze interesele personale și să își dezvolte abilitățile.

De asemenea, plictiseala îi ajută pe copii să-și dezvolte și să-și exerseze autonomia. Atunci când nu sunt stimulați constant de ecrane sau de alte activități, copiii sunt motivați să-și găsească singuri modalități de a-și ocupa timpul și de a-și satisface curiozitățile. Această independență le oferă o bază solidă pentru a face față provocărilor vieții și pentru a deveni adulți responsabili și încrezători în propriile lor abilități.

A permite copiilor să experimenteze plictiseala într-un mod sănătos și constructiv este benefic pentru dezvoltarea lor. În loc să le oferim mereu soluții rapide și distracții externe, ar trebui să le oferim spațiu și suport pentru a-și folosi imaginația și creativitatea în căutarea propriei lor divertismente.

Înainte de culcare

Studiile au demonstrat că ecranele pot afecta negativ calitatea somnului în copilărie, așadar, pentru a asigura un somn bun, este recomandat să le evităm înainte de culcare.

Rutina somnului este un aspect crucial pentru bunăstarea noastră și a copiilor noștri. Aceasta implică stabilirea unor activități care să favorizeze relaxarea și un somn odihnitor.

Lumină albastră emisă de ecranele dispozitivelor electronice poate inhiba producția de melatonină, hormonul responsabil cu reglarea somnului. Este recomandat să încheiem utilizarea ecranelor cu cel puțin o oră înainte de culcare pentru a permite organismului să se pregătească pentru odihnă.

Este important să înțelegem că un somn adecvat este esențial pentru dezvoltarea sănătoasă și bunăstarea copiilor noștri. Prin adoptarea unei rutine adecvate a somnului, putem sprijini copiii în obținerea unui somn de calitate și a unui ritm de viață sănătos.

Vezi și Studiu: Luna în care copilul vine pe lume poate afecta în mod semnificativ dezvoltarea lui: „O relație complexă între factorii de mediu și genetică”

Când învață să lase scutecul

Ecranele pot distrag atenția copiilor și pot pune în dificultate implicarea în alte activități suplimentare. Un exemplu relevant în acest sens este învățarea de a renunța la scutec și a controla sfincterul. Această etapă implică dezvoltarea conștientizării corporale în cazul copiilor, chiar și atunci când aceștia sunt deja așezați pe oliță.

Prin urmare, atunci când este necesar să aștepte o perioadă, este benefic să le oferim copiilor jocuri și activități care să-i ajute să învețe cum să renunțe la scutec, în loc să recurgem la ecrane. Astfel, aceștia vor aborda această etapă într-un mod conștient și mai eficient.

Alocarea timpului pentru jocuri interactive și activități care încurajează comunicarea, explorarea și conștientizarea corpului pot contribui la dezvoltarea abilităților necesare pentru a renunța la scutec. Aceste activități pot implica, de exemplu, povestiri, jocuri de rol, utilizarea păpușilor sau a jucăriilor pentru a reprezenta situații legate de controlul sfincterului. Prin intermediul acestor activități, copiii pot învăța să recunoască semnalele corpului și să își dezvolte abilitățile de a utiliza olita sau toaleta.

Este important să ne amintim că utilizarea ecranelor nu oferă aceeași interacțiune și angajament ca activitățile tradiționale. Prin încurajarea copiilor să participe în mod activ și conștient în procesul de renunțare la scutec, putem sprijini dezvoltarea lor într-un mod holistic și eficient.

3. -imagine fara descriere- (cele-sapte-momente-in-care-nu-ar-trebui-sa-le-dai-copiilor-ecrane-prima-generatie-care-este-crescuta-cu-dispozitive-3_44699800.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com

Când sunt cu alți copii

În această eră a interconectivității, este din ce în ce mai des întâlnită scena în care adulții se adună împreună, dar fiecare este absorbit în propriul lui dispozitiv mobil, fiind cu ochii și mintea în lumea lor virtuală, în detrimentul conexiunii cu realitatea. Chiar și atunci când ne aflăm pe o terasă sau într-un loc de socializare, observăm că această atitudine se extinde și la copii, care, deși într-un grup, sunt atrași de ecranele lor, în loc să se joace și să interacționeze în mod natural.

Este esențial să ne amintim că micuții au nevoie de ocazii de a se bucura de activitățile specifice vârstei lor și de a se juca în mod liber și neîngrădit. Pentru a le oferi această oportunitate, trebuie să renunțăm la dependența noastră de telefoanele mobile și să le acordăm atenția și angajamentul pe care îl merită.

În loc să vă bazați pe confortul oferit de telefoanele mobile pentru a-i distra pe copii, ar trebui să îi încurajați să se implice în activități copilărești, să se joace, să exploreze și să socializeze cu ceilalți copii. În acest fel, le oferim posibilitatea de a-și dezvolta creativitatea, imaginația și abilitățile sociale, construind o bază solidă pentru dezvoltarea lor viitoare.

Cu toții avem responsabilitatea de a crea un mediu propice pentru copii, în care aceștia să se simtă liberi și încurajați să se bucure de momentele autentice și să creeze amintiri prețioase. Este important să fim conștienți de excesul de utilizare a tehnologiei și să găsim un echilibru sănătos între conectarea online și interacțiunea directă cu cei din jurul nostru.

Să renunțăm la confortul telefoanelor mobile și să oferim copiilor șansa de a se bucura de copilărie, de joacă și de interacțiune reală.

Când se plimbă

Observarea este un obicei sănătos pe care mulți adulți îl neglijează în ritmul alert al vieții moderne. Totuși, prin simpla noastră capacitate de a observa, ne putem conecta cu lumea din jurul nostru și cu realitatea care ne înconjoară.

Dar ce se întâmplă atunci când oferim un ecran ca paravan unui bebeluș în cărucior sau unui copil în mijlocul transportului public? Aceasta este, fără îndoială, o ocazie în care aceștia nu au nevoie de această distragere, deoarece pot descoperi și învăța din lucrurile pe care le văd în jurul lor, cum ar fi direcția către casă, poziția brutăriei sau locația celui mai apropiat parc. Să nu privăm copiii de acest instrument minunat pe care observarea mediului lor le oferă.

Fiecare moment de călătorie sau de așteptare poate deveni o oportunitate de a-i învăța pe copii despre lumea din jurul lor. Prin observarea străzilor, a oamenilor, a clădirilor și a diferitelor aspecte ale mediului, aceștia pot dezvolta capacități de orientare, înțelegere spațială și cunoștințe practice. Este prin intermediul acestor experiențe reale că micuții învață despre interacțiunea cu mediul și despre cum să se descurce în el.

Să ne amintim că ecranele nu sunt necesare în toate momentele și că există o valoare inestimabilă în a permite copiilor să exploreze lumea prin intermediul propriilor ochi. În loc să le oferim un paravan care îi izolează și îi distanțează de realitate, să îi încurajăm să privească și să învețe din lucrurile care îi înconjoară. Astfel, le vom dezvolta curiozitatea, imaginația și capacitatea de a se adapta la mediul înconjurător.

Haideți să le oferim copiilor noștri această oportunitate prețioasă de a observa și a se conecta cu lumea reală. Prin aceasta, îi vom ajuta să se dezvolte într-un mod echilibrat și să se bucure de beneficiile unei percepții atente și conștiente a mediului în care trăim.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Parintisipitici Team | Categorie: Recomandari si sfaturi





DC Media Group Audience
pixel