Părinții și elevii se pregătesc pentru un nou format. Ce spun experții în educație.
Aproape 200.000 de elevi care acum termină clasa a VII-a privesc către viitor: Evaluarea Națională ar putea arăta complet diferit față de formatul actual.
Planul aflat în discuție implică testarea din cinci discipline, nu doar din română și matematică, așa cum suntem obișnuiți.
Ministrul Educației, Daniel David, afirmă că reacțiile venite din partea specialiștilor și a multor părinți sunt în mare parte favorabile.
Motivul?
Deși ar crește numărul materiilor incluse în examen, dificultatea cerințelor ar fi mai redusă, iar timpul de lucru ar rămâne neschimbat.
Noua structură propusă pentru Evaluarea Națională ar urma să se inspire din sistemele educaționale francez și italian, unde testarea se face pe mai multe domenii, însă într-un mod accesibil și echilibrat.
În plus, în aceste țări, rezultatele la teste sunt utilizate pentru a oferi recomandări personalizate fiecărui elev.
„Vă rog să vă uitați la modelul din Franța și din Italia. O să ai un test standardizat cu subteste, care acoperă discipline diferite. Asta nu înseamnă că vei avea testul și disciplină, că în momentul ăla ai complicat lucrurile.
Eu cred că se poate și în România. În Italia, iarăși îți fac recomandări pe baza rezultatelor pe care le ai”, susține Daniel David, ministrul Educației.
SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions
Într-un sistem unde diferențele dintre școli sunt adesea foarte mari, un examen care evaluează doar două materii pare insuficient.
O testare care să includă și științele sau limbile străine ar oferi o imagine mai completă asupra nivelului real de cunoștințe al elevilor, spun susținătorii schimbării.
În plus, ar putea reduce presiunea enormă pusă în prezent pe doar două probe, ca și cum tot viitorul copilului s-ar decide într-o singură zi.
„Mulți au simțit că e o trecere dificilă de la sistemul italian la cel românesc. De multe ori, s-a întâmplat ca acești copii să fie încadrați într-un an inferior vârstei, pentru că aveau nevoie să recupereze la noi”, susține Daniela Ducu, profesor de italiană, la Știrile PRO TV.
Un alt efect posibil al reformei: mai multă responsabilitate în rândul cadrelor didactice.
Dacă mai multe discipline ar conta în Evaluarea Națională, ar dispărea și scuza că „materia mea nu e de examen”. Profesorii ar fi astfel motivați să predea temeinic până la finalul clasei a VIII-a, indiferent de materie.
Totuși, ideea nu este primită cu brațele deschise de toată lumea. Mulți părinți se tem că extinderea numărului de materii testate va însemna și costuri mai mari cu meditațiile.
Iuliana Constantinescu, reprezentant părinți: „Cei mai mulți sunt îngroziți că vor fi nevoiți să își dubleze sau tripleze eforturile financiare pentru susținerea pregătirii.”
Chiar dacă subiectele vor acoperi mai multe domenii, ministrul Educației susține că acestea vor fi gândite în așa fel încât să nu îngreuneze munca elevului.
Nivelul de dificultate va fi adaptat, iar timpul de lucru va rămâne același ca în actuala formulă a Evaluării Naționale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.