România trăiește un moment de cumpănă: pe de o parte, avem un sistem educațional care produce oameni valoroși; pe de altă parte, apar periodic cazuri de abuzuri în școli și universități, care pun sub semnul întrebării relația de încredere dintre elevi, studenți și dascăli.
La conferința de presă de miercuri, 30 iulie, președintele României, Nicușor Dan, a răspuns frontal unor întrebări incomode, legate de scandalurile izbucnite recent la SNSPA și de rolul profesorilor în formarea tinerilor.
Întrebat despre ancheta publicată de site-ul de investigații Snoop, care a dezvăluit două abuzuri ce ar fi fost comise de profesorii Alfred Bulai și Marius Pieleanu în decurs de un singur an, președintele a fost categoric:
„Până în momentul în care se va dovedi vreo vinovăție, orice formă de abuz trebuie sancționată, cu atât mai mult cu cât ea este asupra unor adolescenți dintr-o poziție de putere, cum este în sistemul de Educație”.
Mesajul este clar: abuzurile nu pot fi tolerate, indiferent de prestigiul profesorilor sau de poziția lor în universități. Președintele a subliniat că abuzul, mai ales atunci când vine din partea unei figuri de autoritate, poate distruge nu doar un individ, ci încrederea unei întregi generații în instituția școlii.
În dezbaterea prezidențială de pe 1 mai, Nicușor Dan a vorbit despre importanța abilităților practice în școală, inclusiv despre lucrul în echipă. În conferința de presă de miercuri, a adăugat o dimensiune importantă:
„Inclusiv abilitatea de a cunoaște funcționarea statului și a instituțiilor la care să apeleze în diferite momente, fiindcă asta e important legat de cazurile de abuz de care vorbim”.
Întrebarea firească a fost dacă un elev sau un student, atunci când învață să lucreze în echipă, nu ar trebui să învețe să colaboreze și cu profesorul. Răspunsul președintelui a fost prompt:
„Bineînțeles. Și tocmai de aia (…) orice formă de abuz trebuie sancționată, cu atât mai mult cu cât ea este asupra unor adolescenți dintr-o poziție de putere”.
Președintele a admis că România se confruntă cu o dificultate care merge dincolo de cazuri individuale de abuz: incapacitatea sistemului de a promova lucrul în echipă.
„Imensa majoritate a profesorilor din țara asta sunt de bună credință. Noi avem cultural cumva o problemă în a lucra în echipă. (…) Trebuie să schimbăm puțin mentalitatea în cuprinsul parcursului educațional, inclusiv a profesorilor care vin din sistemul în care profesorul mă întreba și eu trebuia să răspund, nu se punea problema să facem ceva împreună”.
Schimbarea mentalității înseamnă ca profesorii să nu mai fie doar evaluatori, ci parteneri ai elevilor, să îi învețe nu doar materia, ci și cum să colaboreze, cum să se sprijine unii pe alții și să își apere drepturile atunci când este nevoie.
Prevenirea abuzului nu ține doar de conștiința individuală a profesorilor, ci și de un stat vigilent:
„Profesorul care se gândește doar că poate să abuzeze, să știe că statul se uită la problema asta”.
Este un mesaj care pune presiune pe instituții, de la școli și universități, până la justiție și ministere, să reacționeze prompt, să ancheteze și să sancționeze atunci când apar derapaje.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.