Nu mai întreba „cum a fost la școală azi?”. Dacă vrei să crești un copil rezilient și sigur pe el, folosește aceste 7 întrebări în schimb

Data actualizării: | Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Nu mai întreba „cum a fost la școală azi?”. Dacă vrei să crești un copil rezilient și sigur pe el, folosește aceste 7 întrebări în schimb / FOTO: freepik.com @prostooleh
Nu mai întreba „cum a fost la școală azi?”. Dacă vrei să crești un copil rezilient și sigur pe el, folosește aceste 7 întrebări în schimb / FOTO: freepik.com @prostooleh

„Copilul meu nu îmi spune nimic despre ziua lui de la școală!” Este o plângere frecventă pe care o auzim de la părinți. Mulți vor să afle măcar puțin din ce trăiește copilul lor la școală. Totuși, întrebarea „Cum a fost la școală azi?” duce de obicei la un răspuns scurt, de tipul „Bine” sau „Nu știu”.



„Ca terapeut și autor al cărții 13 lucruri pe care părinții echilibrați nu le fac, îi încurajez pe părinți să pună întrebări care stârnesc discuții reale. Când copiii își analizează experiențele, își dezvoltă conștientizarea emoțiilor, capacitatea de a rezolva probleme, empatia și o mentalitate de creștere”, susține psihoterapeutul Amy Morin, în rubricile CNBC.

Iată șapte întrebări care duc la conversații mai profunde și îi ajută pe copii să devină mai puternici din punct de vedere emoțional.

SURSA FOTO: freepik.com @freepik

„Care a fost cel mai frumos moment al zilei tale?”

Această întrebare îl ajută pe copil să caute lucrurile pozitive din ziua lui. Pentru copiii cărora nu le place școala sau care se concentrează pe ceea ce a mers prost, acest exercițiu dezvoltă optimismul și recunoștința, două elemente importante pentru sănătatea mintală.

Poți formula întrebarea pornind de la propria ta experiență: „Pentru mine, cel mai frumos moment al zilei a fost plimbarea din pauza de prânz. Tu ce moment ai avut?” Copilul tău ar putea spune ceva de genul: „Am jucat fotbal în pauză”.

„Ce greșeală te-a învățat ceva azi?”

Această întrebare îi învață pe copii că greșelile sunt normale și că pot fi o sursă de învățare. Discuțiile deschise despre greșeli reduc rușinea și îi ajută pe copii să le vadă ca pe o ocazie de a se dezvolta.

Folosește un ton curios, nu critic: „S-a întâmplat azi ceva ce ai face altfel data viitoare?” Copilul ar putea răspunde: „Am uitat cartea de la bibliotecă, așa că o pun de seară în ghiozdan ca să nu mai uit”.

„De cine ai fost mândru azi?”

Această întrebare îl ajută pe copil să se gândească la ceilalți și să-și dezvolte empatia. În același timp, îți oferă indicii despre relațiile lui și despre valorile pe care le are.

Poți face întrebarea mai concretă: „Ai văzut pe cineva care s-a străduit mult azi?” Copilul ar putea povesti despre un prieten curajos sau ar putea spune: „Prietena mea și-a uitat gustarea, așa că am împărțit-o pe a mea”.

„Ce ar fi făcut ziua ta mai bună?”

Această întrebare îl ajută pe copil să recunoască emoții precum frustrarea sau dezamăgirea, fără să se blocheze în ele. Îl încurajează să gândească în termeni de soluții și planuri.

Poți pune întrebarea într-un mod jucăuș: „Dacă ai avea o baghetă magică și ai putea schimba un singur lucru din ziua ta, ce ai schimba?” Copilul ar putea răspunde: „Aș fi vrut să am mai mult timp pentru proiectul de artă, poate îl termin acasă”.

„Pe cine ai ajutat azi?”

Întrebarea îl motivează pe copil să facă fapte bune și să se implice mai mult. Când o pui constant, copilul începe să caute singur ocazii să fie de ajutor, iar bunătatea devine o obișnuință.

Poți întreba și mai simplu: „Cum ai fost de ajutor azi?” Poate își va aminti un gest mic, cum ar fi: „Am ajutat-o pe doamna învățătoare să împartă foile”.

„Ce ai învățat interesant azi?”

Această întrebare pune accentul pe curiozitate, nu pe note. Arată că procesul de învățare este important, nu doar rezultatul.

Încurajează-l să vorbească și despre lucrurile învățate în afara lecțiilor. Poate spune ceva amuzant, cum ar fi: „Am aflat că învățătoarea mea știe să cânte la vioară”. Arată interes și continuă discuția cu alte întrebări.

„Ce lucru nou ți-ar plăcea să încerci?”

Întrebarea îl ajută pe copil să privească dincolo de zona lui de confort și să-și exerseze curajul. Nu trebuie să fie bun de la început, important este să încerce ceva nou și să învețe din experiență.

Dacă ezită, poți întreba: „Este un club sau o activitate pe care ți-ar plăcea să o încerci măcar o dată?” Când știe că nu e o obligație, e mai dispus să exploreze.

VEZI ȘI: 

5 comportamente care, potrivit unui psiholog, ascund un strigăt de ajutor din partea copilului tău

Psiholog și expert parenting: „Există mame și tați care nu permit unei terțe persoane să corecteze comportamentul copiilor lor”

Ce nu i-ar permite un medic copilului său să facă? Mai mulți specialiști au împărtășit răspunsurile lor la o conferință medicală

Profesorii spun că mulți părinți nu mai „educă” cu adevărat, iar școala ajunge să preia rolul de mamă și de tată

Trei tipuri de abilități sociale pe care copiii nu le învață în școală, dar contează mult în viață

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel