Ministerul Educației din România a publicat oficial procedura privind comasarea unităților de învățământ cu sub 500 de elevi, o măsură care vizează optimizarea rețelei școlare și utilizarea mai eficientă a resurselor.
Documentul stabilește criterii clare și pașii care trebuie urmați de autoritățile locale și inspectoratele școlare pentru a putea fuziona școlile mici.
Pentru școli:
Inspectoratele școlare, împreună cu primăriile, vor identifica școlile care nu mai îndeplinesc criteriile pentru a funcționa cu personalitate juridică (număr insuficient de elevi, neîndeplinirea condițiilor legale etc.), acestea urmând a fi reorganizate (comasare, fuziune, absorbție etc.).
Procesul de reorganizare presupune analizarea realizării planului de școlarizare pe ultimii 4 ani, strategia locală de dezvoltare a învățământului etc.Școlile reorganizate vor fi incluse, de drept, în rețeaua școlară modificată rapid, înainte de debutul noului an școlar, potrivit edupedu.
De asemenea, documentația de reorganizare se transmite spre aprobare la ARACIP și Ministerul Educației.
Pentru profesori:
Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, conform hotărârilor inspectoratelor școlare, cu păstrarea drepturilor și obligațiilor.Inspectoratele răspund de avizarea statelor de personal, de asigurarea încadrării și de încheierea contractelor individuale de muncă la școala obținătoare.Personalul se supune procesului de mobilitate conform metodologiei-cadru modificate/derogate pentru 2025-2026.
Pentru elevi:
Elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva, la unitatea școlară absorbantă, beneficiind de continuitatea studiilor.Grupele/clasele din liceele pedagogice își pot conserva structura, iar liceele tehnologice cu profil agricol rămân, de regulă, cu personalitate juridică.2. Constituirea formațiunilor de studiu (grupe și clase)
Pentru școli:
La fiecare școală cu personalitate juridică se analizează și constituie formațiunile de studiu (grupe/clase) pe nivel, filieră, profil, limbă de predare.Se poate dispune subîncadrarea temporară a formațiunilor de studiu, dacă este cazul, cu respectarea noilor prevederi legale.
Pentru elevi:
Clasele de început de ciclu (antepreșcolar, preșcolar, pregătitoare, a V-a, a IX-a) trebuie să fie formate astfel încât să depășească valorile prevăzute de lege privind mediile efectivelor, adică numărul minim de copii sau elevi să fie respectat (creștere față de metodologiile precedente).Excepțional, la fiecare școală poate exista cel mult o clasă/grupă de început de ciclu sub medie, pentru fiecare filieră/profil/an de studiu.Situațiile excepționale sunt analizate și aprobate în consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare.
Citește și A șaptea zi de proteste în fața Ministerului Educației: „Nu ne oprim!”
Pentru profesori:
Este posibil ca normarea să fie influențată de mărimea claselor/grupelor, cu implicații privind încărcarea didactică și reorganizarea catedrelor.3. Proceduri și calendar strictToate activitățile privind reorganizarea și constituirea formațiunilor de studiu pentru anul școlar 2025-2026 se desfășoară în luna august 2025, în afara calendarului obișnuit.Procesul de reorganizare este monitorizat de comisii desemnate la nivelul inspectoratelor școlare și analizat de ARACIP.Inspectoratele școlare trebuie să verifice și să corecteze, până la debutul noului an școlar, eventualele abateri de la normele legale în constituirea formațiunilor de studiu.4. Abrogarea Metodologiilor vechiÎncepând cu 1 septembrie 2025, se abrogă vechile norme care permiteau depășirea efectivelor prevăzute pentru grupele/clasele de copii/elevi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.