Profesorii din învățământul primar din România au salarii cu 14% mai mari decât media câștigurilor obținute de angajații cu studii superioare. Situația este diferită în statele membre OCDE, unde profesorii câștigă în medie cu 19% mai puțin decât ceilalți lucrători cu diplome universitare, arată raportul Education at a Glance 2025, publicat marți de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
Raportul subliniază că salariile din educație în România sunt considerate ridicate.
În plus, profesorii pot obține venituri suplimentare pentru ore predate peste norma de bază, pentru implicarea în programe de mentorat sau pentru asumarea unor responsabilități speciale.
Un elev din România parcurge puțin peste 6.000 de ore de școală în clasele primare și gimnaziale, cu aproximativ 1.600 mai puțin decât media OCDE. În învățământul primar, 46% din timp este dedicat matematicii, citirii, scrierii și literaturii, procent care scade la 29% la gimnaziu.
În România, un elev are în medie 540 de ore obligatorii pe an la nivel primar și 834 la gimnaziu, sub media OCDE de 804, respectiv 909 ore. Vacanțele din școala primară însumează 16,6 săptămâni anual, mai mult decât media OCDE de 13,5 săptămâni.
Criza de profesori este vizibilă în multe state. Potrivit raportului, în cele 14 țări analizate lipsesc în medie 1,6% din posturi, iar 4,9% dintre dascăli nu au calificare completă.
România are un procent apropiat: 1,9% din posturi vacante și 2% profesori fără pregătire completă.
OCDE atrage atenția că aceste date trebuie comparate cu prudență, deoarece sistemele de recrutare diferă de la țară la țară, de la examene naționale centralizate la angajări descentralizate la nivel de școală, notează Digi24.
Raportul arată că atragerea profesorilor aflați la a doua carieră poate reduce deficitul și aduce experiență suplimentară în sistem. În timp ce 16 din 28 de state oferă programe dedicate acestor profesioniști, România nu are astfel de căi alternative.
Nivelul de salarizare poate face profesia didactică mai atractivă, mai ales că în multe țări profesorii câștigă mai puțin decât alți angajați cu studii superioare.
În România, realitatea este diferită: profesorii din ciclul primar câștigă cu 14% mai mult decât media națională a celor cu studii universitare, față de media OCDE unde câștigurile sunt cu 17% mai mici.
Raportul precizează că majorarea salariilor rămâne o provocare financiară, deoarece cheltuielile cu personalul sunt principala componentă a bugetului pentru educație.
Profesorii implicați în management școlar sau activități suplimentare primesc compensații și în România, inclusiv indemnizații pentru predarea în școli cu nevoi speciale, zone defavorizate sau izolate.
Proporția tinerilor români între 25 și 34 de ani fără diplomă de liceu a scăzut de la 26% în 2019 la 24% în 2024. Totuși, România rămâne mult sub media OCDE în privința studiilor superioare: doar 19% dintre adulții între 25 și 64 de ani au o diplomă universitară, față de 42% media OCDE.
În rândul tinerilor, procentul este de 23%, mai mic decât în 2019, când era 26%.
Chiar și așa, o diplomă universitară aduce șanse mai mari de angajare. În România, 92% dintre tinerii cu studii superioare au loc de muncă, mai mult decât media OCDE de 87%.
Învățământul trebuie să se adapteze schimbărilor demografice. Între 2013 și 2023, populația copiilor cu vârste între 0 și 4 ani a scăzut semnificativ în multe țări.
În România, reducerea a fost de 5% și este estimată o nouă scădere, de 11%, până în 2033.
Nicuşor Dan: „Nu sunt deloc mulţumit de situaţia din educaţie”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.