În loc să le eliminăm, poate ar trebui să le înțelegem. De ce Săptămâna Altfel și Săptămâna Verde rămân importante în școală, potrivit ministrului Educației Daniel David.
Există momente în care, dincolo de cifre, grafice și reforme, educația devine o poveste despre cum și de ce învățăm, nu doar ce învățăm. Iar în mijlocul acestei povești, uneori tulburi, alteori tensionate, stau două săptămâni care împart părinții, profesorii și elevii în tabere opuse: Săptămâna Altfel și Săptămâna Verde.
Pe cât sunt de așteptate de unii, pe atât sunt de contestate de alții.
Recent, ministrul Educației, Daniel David, a vorbit deschis despre criticile primite și a explicat de ce a ales să NU renunțe la aceste două inițiative, în ciuda presiunilor.
În cadrul unei conferințe de presă legate de Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare, ministrul Educației a răspuns jurnaliștilor în legătură cu viitorul celor două programe alternative.
„Am primit mesaje de la mulți profesori, să scoatem Săptămâna Altfel și Școala Verde și n-am vrut să le scot pentru că eu cred că ele reprezintă o apropiere de filosofia OECD”, a spus Daniel David.
Criticile au venit chiar din interiorul sistemului: cadre didactice care consideră aceste săptămâni drept o pauză fără conținut, un fel de mini-vacanță care tulbură ritmul anului școlar.
SURSA FOTO: freepik.com @zinkevych
„În mintea multora, Școala Altfel înseamnă că pur și simplu ieși din școală și mergi nu știu unde și faci te miri ce. În Săptămâna Verde, că mergi la grădina botanică sau faci alte lucruri. Eu le-am spus: nu asta înseamnă”, a mai explicat Daniel David.
Pentru Daniel David, problema nu e că aceste săptămâni există, ci cum sunt înțelese și implementate.
„Poate să însemne că, dacă tot faci ora de matematică sau de biologie sau de chimie în școală, să legi conținutul pe care îl predai în săptămâna respectivă de scopurile de dezvoltare durabilă, de exemplu. Copiii învață că există scopurile alea, cum ar putea să contribuie, ce predau eu la acele scopuri.”
Altfel spus, în loc de plimbări fără rost, o ocazie de a face legătura între ceea ce se predă și ceea ce contează în viață.
De exemplu, în Săptămâna Verde, nu e nevoie să ieși din clasă ca să discuți despre protejarea planetei. Poți să o faci chiar în timp ce predai ecuații sau reacții chimice, dacă le pui în contextul schimbărilor climatice sau al consumului responsabil.
„Săptămâna Altfel ar putea să însemne acest lucru. După ce am făcut curriculum standard, avem o Săptămână Altfel. Ce facem? Nu mergem să ne plimbăm, hai să discutăm ce am învățat până acum, cum folosim în viața de zi cu zi și ne apropiem iarăși de PISA și de filosofia OECD.”
Ministrul Daniel David face o trimitere directă la filosofia educațională promovată de OECD, organizația internațională care susține transformarea educației în funcție de competențe utile în viața reală, gândire critică, aplicare practică, colaborare.
Este și direcția testărilor internaționale precum PISA, în care România obține constant scoruri îngrijorătoare.
Din această perspectivă, Săptămâna Altfel și Săptămâna Verde nu sunt distrageri, ci instrumente care ne pot apropia de educația modernă.
SURSA FOTO: freepik.com @asmedvednikov
În percepția publică, Săptămâna Verde a devenit sinonimă cu vizite la Grădina Botanică, plantări simbolice și „activități distractive”. Dar esența programului e mai profundă, spune ministrul.
Este vorba despre conștientizare și responsabilizare, despre integrarea educației ecologice în toate materiile, nu despre un „respiro” în afara școlii.
Atât Săptămâna Altfel, cât și Săptămâna Verde sunt organizate de fiecare unitate de învățământ în funcție de propriul calendar, pe parcursul a cinci zile consecutive. Școlile decid când se țin și ce activități propun, în funcție de context, interesul elevilor și capacitatea organizatorică.
Aici apare însă problema reală: unele școli le tratează ca pe o vacanță organizată, fără obiective clare, fără legătură cu ce se predă în restul anului. În lipsa unei ghidări mai ferme sau a unei formări pentru cadrele didactice, sensul acestor săptămâni se pierde.
Poate că, în loc să cerem eliminarea acestor programe, am putea începe cu o întrebare mai simplă: ce le oferă ele, cu adevărat, copiilor noștri?
Dacă un elev iese din Săptămâna Altfel știind mai bine cine este, ce valori are, cum să colaboreze sau cum să își gestioneze emoțiile, atunci a învățat ceva esențial.
Dacă, în Săptămâna Verde, începe să înțeleagă de ce contează reciclarea, consumul responsabil sau cum îl afectează schimbările climatice, atunci acel copil e mai pregătit pentru viață decât pentru un simplu test.
Ministrul Educației, Daniel David, a fost clar: nu va elimina Săptămâna Altfel și Săptămâna Verde. Dar este nevoie de o regândire a modului în care sunt percepute și aplicate.
„Hai să discutăm ce am învățat până acum, cum folosim în viața de zi cu zi. Și ne apropiem iarăși de PISA și de filosofia OECD.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.