Școlile și grădinițele cu predare în limba minorităților scapă de comasare și de clase aglomerate

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Social
Școlile și grădinițele cu predare în limba minorităților scapă de comasare și de clase aglomerate / FOTO: freepik.com@gpointstudio
Școlile și grădinițele cu predare în limba minorităților scapă de comasare și de clase aglomerate / FOTO: freepik.com@gpointstudio

În contextul aplicării Legii nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, pentru reorganizarea sistemului de învățământ, autoritățile au introdus drepturi excepționale pentru unitățile şcolare și preșcolare cu predare în limbile minorităților naționale.



Potrivit noilor reglementări din Ordinul Ministerului Educației nr. 5197/2025 (procedura de comasare), unitățile cu predare în limbile minorităților sau în limba română din zone unde minoritatea este majoritară sunt exceptate de la:

  • Comasarea școlilor și grădinițelor cu alte școli.
  • Creșterea numărului minim/mijlociu de elevi în clasă, aplicabilă în restul sistemului de învățământ

Astfel, la articolul 23, alineatul 1, se adaugă un punct care reglementează modul în care sunt organizate unitățile de învățământ și formațiunile de studiu pentru membrii minorităților naționale. Acestora le este permis să funcționeze independent cu un număr mai mic de elevi școlarizați decât cel prevăzut pentru școlile cu predare în limba română.

„(1^3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), învățământul cu predare în limbile minorităților naționale, precum și învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației se organizează și funcționează după cum urmează:

a) unități de învățământ cu personalitate juridică, cu un număr minim de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 60% din numărul prevăzut la art. 16 alin (1);

b) formațiuni de studiu, grupe sau clase, care cuprind un număr de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 80% din numărul stabilit la alin. (1)”, potrivit Edupedu.

Posibilitatea ca formațiunile de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă să funcționeze cu un număr mai mic decât cel enunțat în lege a fost stabilită încă de la adoptarea acesteia în anul 2023.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, Consiliul de Administrație al fiecărei școli de acest fel sau partidul care reprezintă minoritatea respectivă – în acest caz UDMR – trebuie să solicite acest lucru, după cum se arată la articolul 23, alineatul 4, literele a și b.

CITEȘTE ȘI:

Profesorii, în goana după ore înainte de începerea școlii: „Stăm pe telefoane cu directori, avem colegi în două unități, câte ore are la tine, câte ore are la mine”

Sorin Grindeanu: „Măsurile din educație trebuie regândite”

Ministrul Educației Daniel David a transmis mesajele sindicatelor către premier. „Dacă demisia mea ar fi rezolvat problemele financiare, mi-aș fi dat-o demult”

Sindicatele din Învățământ solicită implicarea Președintelui Nicușor Dan pentru a opri aplicarea măsurilor din Legea Bolojan

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel