O abilitate surprinzător de simplă, învățată în primii ani de viață, poate determina succesul copiilor ca adulți. Descoperă ce îi face pe unii să ajungă mai departe decât restul.
Când ne imaginăm cum creștem un copil iubitor de lectură, ne vine adesea în minte imaginea clasică: un copil cuibărit în pat, luminat de o veioză caldă, ascultând cu fascinație cum un părinte îi citește o poveste.
Este un moment cu adevărat magic.
„Dar, după mai bine de un deceniu de cercetare despre cum devin copiii cititori și în urma discuțiilor cu numeroși experți în alfabetizare și dezvoltare infantilă, am descoperit că fundamentele cititului nu se formează doar la ora de culcare”, susține Maya Payne Smart, expert în parenting, în rubricile CNBC.
Dimpotrivă, cele mai importante „mișcări” prin care un părinte crește un cititor se întâmplă în cele mai neașteptate momente ale zilei: în drum spre grădiniță, în bucătărie, în parc sau chiar în timpul unei mese în familie, adesea fără nicio carte în preajmă.
SURSA FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection
„Folosirea acestor oportunități zilnice pentru dezvoltarea limbajului și a gândirii contează enorm, pentru că lectura fluentă în primii ani de școală este un predictor solid al succesului în viață.
Copiii care citesc bine de la început au șanse mai mari să termine școala, să obțină slujbe mai bine plătite și să aibă stabilitate financiară pe termen lung”, susține experta.
Iată cinci lucruri pe care părinții care cresc cititori de succes le fac diferit, încă de la cele mai fragede vârste!
Chiar înainte ca bebelușii să rostească primul cuvânt, acești părinți le răspund.
Când micuțul gângurește sau scoate sunete, ei reacționează cu cuvinte reale, mențin contactul vizual, zâmbesc și creează o conexiune autentică.
Practic, poartă „conversații”, răspund la priviri, sunete și gesturi, oferind încurajări și lăsând pauze pentru ca bebelușul să „răspundă”.
Această interacțiune afectuoasă, cunoscută sub numele de „servire și răspuns”, este importantă pentru dezvoltarea limbajului și formarea unei structuri cerebrale sănătoase, potrivit Centrului pentru Dezvoltarea Copilului de la Harvard.
Mai mult, acest tip de comunicare stimulează învățarea prin conectare. Studiile arată că discuțiile sensibile și receptive din primii doi ani de viață contribuie direct la dezvoltarea vocabularului și la abilități esențiale de alfabetizare, precum recunoașterea literelor și a sunetelor.
Acești părinți obișnuiesc să le adreseze bebelușilor întrebări simple în orice moment al zilei: acasă, în mașină, în timpul cumpărăturilor:
„Ce e asta?”
„Vezi cățelul?”
„Vrei să întoarcem pagina?”
Par banale? Da. Dar sunt extrem de eficiente.
Pe măsură ce copiii cresc, întrebările devin mai complexe, stimulând gândirea și dezvoltarea limbajului.
Cercetările arată că micuții ai căror părinți pun frecvent întrebări și le oferă timp să răspundă dezvoltă un vocabular mai bogat și o înțelegere mai profundă a lumii.
Aceștia ajung să stăpânească mai bine cuvintele, un atu important pentru înțelegerea textelor scrise mai târziu.
Puterea nu stă doar în întrebare, ci și în pauza oferită pentru răspuns. Acolo începe, de fapt, procesul de învățare.
SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm
Părinții care susțin dezvoltarea lecturii vorbesc constant despre litere. Le observă peste tot, pe semne de circulație, etichete, haine, și le semnalează și copiilor.
Scriu liste sau bilețele de față cu ei și povestesc în timp ce formează literele. În plus, păstrează la îndemână cuburi și magneți cu litere pentru joacă.
Diferența reală? Discută sunetele pe care le fac literele, nu doar numele lor. Dacă văd o cutie de ouă, de exemplu, trasează cu degetul litera „E” și spun: „Aceasta este litera E. Are o linie lungă verticală și trei orizontale. E spune «e».”
Un studiu a arătat că părinții cred că expun copiii frecvent la litere, dar observațiile arată că rareori le asociază cu sunete în conversațiile zilnice.
Învățarea sunetelor este importantă pentru a învăța să citești. Când copiii înțeleg că literele sunt sunete scrise pe hârtie, fac un pas uriaș în alfabetizare.
Rimele, cântecelele, jocurile de sunete și expresiile amuzante nu sunt doar distractive, ele dezvoltă abilitatea copiilor de a auzi și manipula sunetele din cuvinte. Este o etapă critică înainte de a învăța să citească.
Această abilitate auditivă nu apare automat. Se dezvoltă când cei mici au frecvent ocazia să compare, combine sau segmenteze sunete într-un mod jucăuș și natural.
SURSA FOTO: freepik.com @mediaphotos
Studiile confirmă: cu cât părinții citesc mai mult copiilor în primii ani, cu atât aceștia dezvoltă un vocabular mai bogat și o capacitate mai bună de înțelegere a textelor.
Dar părinții celor mai pasionați cititori nu limitează cititul doar la ora de culcare. Ei citesc dimineața, în timpul mesei, la baie, în drum spre grădiniță sau în sălile de așteptare.
Orice moment poate deveni o ocazie pentru lectură: meniuri, etichete, semne stradale sau ambalaje.
Iar cititul devreme în timpul zilei, când copilul este odihnit și receptiv, duce la mai multe conversații și la învățare activă.
Cu cât copiii sunt expuși mai frecvent la cuvinte, prin auz, vedere și dialog, cu atât devin mai pregătiți pentru citit.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.