Invitat recent la Digi24, ministrul Educației, Daniel David, a vorbit despre tema limitelor de elevi per clasă.
„Așa cum și în Italia avem clase cu 30 de elevi, cum și în Germania avem clase cu 30 de elevi, da, vom ajunge și în țară să avem clase cu 30 de elevi. Cum am avut, surprinzător, în România, că lumea uită, și până în 2020. ”, a spus ministrul la Digi 24.
Mesajul a venit în contextul dezbaterilor publice privind calitatea educației și presiunea resurselor din școli. Potrivit ministrului, nu e nimic alarmant în acest prag numeric. Ba chiar, spune el, discuțiile despre posibilele limite sunt arbitrare și menite mai degrabă să genereze zgomot decât soluții reale:
„Dacă începem să venim cu limite puse, așa, arbitrar, de ce 30 ar fi ceva grav, când și alte țări au limita de 30, când și noi am avut limita asta, de exemplu, la liceu, de 30, până în 2020? Vă dați seama că discuțiile sunt pur și simplu pentru a genera discuții. Nu sunt discuții serioase”, mai spune Daniel David.
Când ministrul Educației invocă exemplul Germaniei sau Italiei, pare că încearcă să valideze decizia printr-un apel la „normalitatea europeană”. Însă mulți părinți, profesori și psihologi educaționali ar spune că, înainte de a compara cifre, trebuie să comparăm și infrastructura, resursa umană și sistemul de sprijin din spatele acelor cifre.
Clasele de 30 de elevi din Germania sunt adesea asistate de un al doilea cadru didactic, au dotări tehnologice, spații generoase și politici clare de sprijin individual. În România, o astfel de clasă poate însemna 30 de copii înghesuiți într-un spațiu de 40 de metri pătrați, cu un singur profesor care face față cum poate.
În realitate, ceea ce se propune nu este o noutate, ci revenirea la situația de dinainte de pandemie, când plafonul de 30 de elevi era deja practicat. Diferența este că, în acești ultimi ani, părinții și profesorii au început să spere că poate... poate vom învăța ceva din criză.
Poate vor fi clase mai mici. Poate vom investi mai mult în fiecare copil, nu doar în medii și statistici.
Declarațiile ministrului sunt, așadar, o confirmare că acel „poate” s-a închis. Cel puțin pentru moment.
Studiile internaționale arată că dimensiunea clasei influențează performanța, mai ales în ciclurile primare, unde copiii au nevoie de atenție personalizată. Un profesor care are 30 de elevi poate corecta teme, dar cu greu poate interveni diferențiat, poate observa semnele anxietății, poate oferi feedback real.
Psihologii educaționali atrag atenția că în clase mari cresc șansele ca:
copiii timizi sau cu dificultăți de învățare să treacă neobservați,
climatul clasei să devină mai puțin prietenos,
profesorii să fie copleșiți și să adopte metode standardizate, în defavoarea celor adaptate nevoilor diverse.
Dincolo de percepția publică, Daniel David insistă că limita de 30 de elevi nu trebuie demonizată. El vede această schimbare ca parte a unui efort mai amplu de reorganizare a sistemului, în care discuțiile emoționale nu ar trebui să devină politici educaționale:
„Discuțiile sunt pur și simplu pentru a genera discuții. Nu sunt discuții serioase”.
Ministrul pare convins că o clasă de 30 de elevi nu e, în sine, o problemă. Problema ar fi, mai degrabă, lipsa de consistență în discursul public și lipsa de asumare a unei direcții clare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.