„Omor calificat sub masca reformei Educației”: Prof. Cătălin Zaman, director de școală, mesaj către ministrul Educației: „Nu pot să tac! De ce mințiți? De ce nu spuneți oamenilor adevărul?”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
„Omor calificat sub masca reformei Educației”: Mesajul public al unui director de școală către ministrul Educației: „Nu pot să tac! De ce mințiți? De ce nu spuneți oamenilor adevărul?” / FOTO: freepik.com @k_samurkas
„Omor calificat sub masca reformei Educației”: Mesajul public al unui director de școală către ministrul Educației: „Nu pot să tac! De ce mințiți? De ce nu spuneți oamenilor adevărul?” / FOTO: freepik.com @k_samurkas

Cătălin Zaman, profesor de limba română și director al Școlii Gimnaziale din Clondiru, județul Buzău, a transmis un mesaj public dur către ministrul Educației Daniel David. Tonul este strigătul unui om care, după aproape două decenii de efort, spune „Nu mai pot tăcea!”, un semnal de alarmă într-un sistem care riscă să se prăbușească.



Zaman folosește termeni extrem de puternici: reforma nu este doar o greșeală, este „un omor calificat”. În numele unei restructurări economice, profesorii de la sate sunt amăgiți cu promisiunea că „nu vor exista disponibilizări”, dar realitatea îi contrazice frontal.

Creșterea numărului minim de elevi pe clasă determină comasări, iar scăderea la 500 elevi pentru statut juridic al școlii amplifică criza, posturile de directori, secretari, contabili devin vulnerabile.

Zaman întreabă deschis: de ce nu se spune adevărul publicului?

„Numele meu este Cătălin Zaman, sunt un mărunt profesor din mediul rural care face naveta 20 de kilometri zilnic către locul de muncă. Nici nu este important numele meu, ci doar ce îmi doresc să exprim prin această scrisoare deschisă.

Sunt profesor de 19 ani și tot de atâta timp aștept o reformă reală în sistemul educațional. O reformă care să valorizeze elevul, care să ajute profesorul, care să mulțumească părintele. O reformă, domnule ministru, care să asigure un echilibru între toate părțile implicate.

De la unii miniștri de până acum, nu am avut nicio așteptare, era clar că semnul politicului le va afecta deciziile pe care le vor lua. Însă de la dumneavoastră, domnule ministru, care v-ați anunțat de la bun început neafiliat politic, trebuie să recunosc că am avut alte așteptări.

Am muncit în acești 19 ani în condiții grele. Am pornit de la un salariu de 600 de lei, am „beneficiat” și de reducerea de 25 %, am lucrat în frig, de uneori se abureau geamurile. Dar nu m-am plâns niciodată, domnule ministru. Pentru că nu am intrat în sistem să mă plâng, ci am intrat să fac ceva pentru copii, altceva. Pentru că rolul școlii este de a fi ceva pentru copiii care au nevoie atunci când nimeni nu poate face acest lucru.

Am predat cu pasiune și am căutat să mă perfecționez ori de câte ori am avut ocazia. Ca mulți dintre colegii mei, de altfel, fie că predau în mediul rural sau urban. Am căutat să nu se stingă lumina aceea a vocației, cu toate că, uneori, asemenea bătrânului dascăl eminescian, aveam „haina roasă-n coate”. Dar tot nu m-am plâns. Am privit în ochii copiilor și am găsit mereu puterea de a trece în plan secund minusurile unui sistem care niciodată nu a vrut, parcă, să ne ofere o șansă”, spune profesorul pe pagina sa de Facebook.

CITEȘTE ȘI „Să vă fie rușine!” Învățătoarea Consuela Colțan, mesaj pentru guvernanți direct din stradă: „Nu suntem doar cifre într-un Excel de austeritate; educația nu e o cheltuială, e un drept!”

Reforma fără justificare, cine plătește?

Argumentul economic este invocat, dar Zaman îl consideră nedrept. El întreabă: „De ce trebuie eu, cetățean cinstit, să sufar pentru jaful altora?”

„Dar acum, domnule ministru, nu pot să tac. Pentru că sub denumirea de reformă pe care o atribuiți dumneavoastră măsurilor pe care le luați se ascunde un omor calificat: distrugeți și ultima pâlpâire a educației și-așa muribunde, distrugeți și speranțele oamenilor care munceau gândindu-se că într-o zi va veni cineva care să ne reprezinte, care să susțină sistemul educațional.

În primul rând, domnule ministru, de ce mințiți? De ce nu spuneți oamenilor adevărul? Spuneți că nu vor exista disponibilizări...Creșterea numărului minim de elevi în fiecare clasă va duce la comasarea unor clase, iar acolo unii oameni își vor strânge lucrurile și vor pleca. Și vor fi multe școli, mai ales din mediul rural, care vor avea de suferit. De asemenea, creșterea numărului de elevi la 500 pentru a asigura personalitatea juridică a școlilor va duce la desființarea multor posturi(directori, secretari, contabili). De ce nu veniți și spuneți clar că asta se va întâmpla?

În al doilea rând, de ce nu ne explicați care este scopul măsurilor luate? Pentru că pentru mine nu ține treaba asta cu economia. De ce trebuie eu, cetățean cinstit, care își plătește la timp taxele și impozitele, să sufăr pentru jaful pe care unii l-au făcut cu bună știință? De ce sacrificați, iarăși și iarăși, Educația? Nu am auzit de nicio măsură, până acum, în sistemul medical, în MAI, în MapN, în alte sectoare bugetare. Ne atacați cu o ură viscerală, domnule ministru, dumneavoastră, cel care ar trebui să ne apărați”, mai scrie profesorul.

Profesori și directori: „exercițiul pe rol greșit”

Creșterea norme de predare? Profesorul Zaman nu are nimic împotrivă în sine, multe țări folosesc 18 ore/săptămână, dar nu așa. Directori care predau 14 ore și mai administrează patru școli, toate la 15 km distanță, un scenariu impredictibil într-un sistem falimentar din start.

În Occident, directori nu predau, coordonează. În România rurală sunt stăpâni pe două meserii, într-un lanț administrativ impredictibil.

„În al treilea rând, de ce nu vă luați un consilier din preuniversitar?

Poate așa veți înțelege mai bine măsurile luate. Creșterea numărului de elevi pe clasă va duce la scăderea calității. Eu nu am nicio problemă cu creșterea normei de predare, DEȘI, sunt țări europene în care norma de predare este, ca și la noi, de 18 ore (Italia, Franța). Nu am nicio problemă în a munci mai mult, în a găsi soluții pentru copii. Dar soluțiile dumneavoastră sunt rupte de realitatea imediată.

Cum credeți că se vor descurca directorii pe care îi trimiteți la ore când o măsură corectă ar fi degrevarea totală a lor de această muncă? Am participat la mobilități, în State directorii nu au grija predării, sunt doar manageri. Imaginați-vă, domnule ministru, că sunteți director și aveți 14 ore de predare și vreo 4 școli arondate, situate la distanță de 15 kilometri una de cealaltă, cât de greu vă va fi să gestionați administrația lor?”

Examenul titularizării sau haosul generat artificial

Profesorul Zaman vine cu un reproș răsunător: după ce școlile și-au alcătuit planuri de încadrare pentru anul școlar 2024–2025, titularizarea vine în iulie ca un cutremur.

Planuri refăcute, oameni angajați și disponibilizați în aceeași septembrie, toate sub umbrela „reformei”. Un haos fără precedent, spune el. Lipsă de viziune? Mai degrabă un exemplu de inginerie educațională defectuoasă.

„În al patrulea rând, domnule ministru, anul școlar 2024-2025 a avut o mobilitate a personalului didactic pe care școlile au urmat-o, cum era și normal.

Cum veniți în luna august și ne puneți să refacem planurile de încadrare, când oamenii au făcut totul conform legii, școlile au încadrat deja titularii, au eliberat orele vacante? Cum de se mai ține examenul de titularizare de anul acesta și pentru ce? Aduceți oameni în sistem în luna iulie pentru a-i disponibiliza în septembrie?

Ce este haosul acesta fără precedent, ce este lipsa aceasta de viziune atât de necesară unui manager?”

Burse de merit, sub semnul nedreptății

„Nu în ultimul rând, bursele, domnule ministru. Admit că bursele de merit nu-și meritau numele, din moment ce ele au fost atribuite și elevilor cu medii sub patru. Cum a fost posibil un copil de 9.48 să nu ia bursă de merit și unul de 6 să ia?

V-ați trezit acum, în luna iulie, să remarcați că ele nu au fost atribuite corect, când toată lumea a văzut asta?

Ce e cu pragul acela din fiecare clasă, de ce 15% și nu 20? De ce nu, mai bine, fixați un prag de medie, ca toată lumea să știe cât trebuie să muncească și pentru ce să învețe?

Și mai am o nedumerire: cum de Dumnezeu ați început economia tocmai de la bursele elevilor, când aveați atât de multe alte locuri din care să tăiați?”

PNRR și investiții

În mediul rural, școli renovate, cu proiecte PNRR în curs, riscă să fie comasate. Proiectele dispar, iar cine poartă responsabilitatea?

Profesorul Zaman avertizează:

„Comasați școlile, nu? Dar știți că au proiecte PNRR în desfășurare, au fost dotate cu mobilier, au fost, unele dintre ele, proaspăt reabilitate. Cum vor gestiona noii directori proiectele celor pe care, practic îi veți demite? Pentru ce risipa aceasta de bani, pentru ce lipsa unei analize a impactului pe care îl au măsurile dumneavoastră? Cine răspunde de risipa aceasta? Ce se întâmplă cu proiectele în desfășurare? Să nu-mi răspundeți, domnule ministru, că vor fi transferate noului PJ!”

Leadership sau naufragiu?

Profesorul citează literatura de specialitate: conceptul de leadership. Iar ministerul condus de David e un «vas» care se lovește violent de un aisberg. Întrebarea retorică e limpede: va alege să salveze Educația, sau va lăsa reformă să devină cutremur administrativ?

„Știți, domnule ministru, că pentru a ajunge director am parcurs o bibliografie. Și în cărțile acelea pe care a trebuit să le citim se vorbește despre conceptul de leadership.

Noi, pentru cadrele cu care lucrăm...și mă gândesc că se aplică și dumneavoastră, pentru noi, toate cadrele pe care ar trebui să le reprezentați. Momentan vaporul pe care-l conduceți s-a lovit de aisberg, veți vrea sau nu să salvați Educația?

Pentru că prin măsurile luate, o omorâți. Nu încet și sigur, violent și rece”.

O reformă abandonată

Profesorul Zaman conchide: 

„Și să mai știți, domnule minsitru, că eu am fost unul care agrea planurile de încadrare în varianta inițială, pe care ați ales s-o pilotați. Cu niște amendamente ele puteau deveni baza unei reforme sănătoase, moderne, dacă ați fi ascultat și de vocea celor care merg zi de zi în fața elevilor.

Dacă așa s-ar fi produs reforma, eu nu aș fi avut nimic de zis. Doar că ați abandonat repede ideea de reformă și v-ați aruncat în lucruri care reprezintă un adevărat atentat la o educație corectă, frumoasă și de viitor pe care copiii noștri o merită.

Cu stimă,

Un simplu profesor”.

VEZI ȘI: 

„Să nu depășești 30 într-o clasă!” Ministrul David: De ce vrea mai mulți elevi în clase și ce spune despre premierea olimpicilor

Simion Hăncescu (FSLI) avertizează că zeci de mii de copii vor rămâne fără profesori în toamnă: „Acea învățătoare, care ia 5.000 lei pentru norma de bază, cum credeți că va accepta să ia 2.500?”

Evaluarea Națională ar putea DISPĂREA complet! Ministrul Daniel David: „NU este corectă”

Daniel David, despre finanțarea domeniului educației: „Dacă pui bani într-un sistem nereformant, nu faci decât să amplifici anomaliile”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel