De ce nu ar trebui să le punem desene animate copiilor mici! Explicațiile pediatrului Carlos Gonzalez: „Ei au nevoie de realitate, nu de ecrane”

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Parenting
De ce nu ar trebui să le punem desene animate copiilor mici! Explicațiile pediatrului Carlos Gonzalez: „Ei au nevoie de realitate, nu de ecrane” / foto: freepik.com@ryadbro
De ce nu ar trebui să le punem desene animate copiilor mici! Explicațiile pediatrului Carlos Gonzalez: „Ei au nevoie de realitate, nu de ecrane” / foto: freepik.com@ryadbro

Într-o perioadă dominată de ecrane, tabletă și televizor, mulți părinți se întreabă dacă desenele animate sunt cu adevărat inofensive pentru cei mai mici.



Pediatrul Carlos González, promotor al unui stil de viață centrat pe joc real, nu pe ecrane, trage un semnal de alarmă: copiilor mici le este mult mai util, din punct de vedere cognitiv, senzorial şi de dezvoltare, să exploreze lumea reală, cu obiecte concrete, decât să primească stimulul vizual al imaginilor accelerate de pe ecran. 

 

Explorarea reală - fundament esențial pentru dezvoltare

SURSA FOTO: Freepik.com@defstock

González explică că bebelușii și copiii mici învață cel mai bine prin manipulare, descoperire, verificare, să apuce un obiect, să îl scuture, să îl arunce, să-l analizeze cu toate simţurile.

„Să-l iei, să-l ridici, să-l cobori, să vezi ce zgomot face când cade, dacă e moale sau tare, dacă se poate desface sau nu…”, toate acestea sunt experienţe ce nu pot fi simulate de un desen animat. 

Potrivit lui, acest tip de învăţare practică este „înregistrată” de creier ca experiență reală, ajută la dezvoltarea motorie, senzorială și cognitivă, la înțelegerea legilor fizicii, a cauzalității, a relațiilor spațiale. În schimb, imaginile accelerate, nerealiste, specifice desenelor animate, pot să dea un semnal fals despre cum funcționează lumea, ceea ce limitează capacitatea de înțelegere reală a mediului, potrivit BebeyMas.

Recomandările pediatriei: limitarea ecranelor la vârste fragede

Importanța acestui avertisment devine și mai evidentă dacă ne uităm la recomandările specialiștilor: pentru copiii între 0 și 6 ani, ideal este să evităm complet expunerea la ecrane, iar dacă, totuși, sunt folosite (de exemplu, în familie, cu supraveghere și în contexte sociale), aceasta să fie făcută foarte rar și controlat. 

SURSA FOTO: Freepik.com@defstock

Astfel, părinții sunt încurajați să investească în timpul de joacă, explorare liberă, interacțiune directă — activități cu adevărat formative și potrivite pentru etapa timpurie a dezvoltării copilului.

Mesajul lui Carlos Gonzalez nu este un atac la desene animate în sine, ci o reamintire că, la vârste fragede, copiii au nevoie în primul rând de realitate: de obiecte palpabile, de mișcare, de simțuri, de interacțiune umană. Ecranele pot veni mai târziu, când copilul are deja o bază solidă de înțelegere și empirie.

 

CITEȘTE ȘI

De la ce vârstă poate copilul meu să vadă filmul animat Zootopia 2 la cinema? / VIDEO

Părinții se ceartă mai des cu adolescenții din ACEST MOTIV decât din cauza notelor sau a timpului petrecut la telefon

„Este inutil ca părinții să ceară scoaterea telefoanelor din școli dacă permit utilizarea lor acasă”, avertizează experții în sănătate digitală și educație

„După cină, copiii nu se uită la televizor”. Ce se întâmplă în creierul copilului când se uită la televizor înainte de culcare

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel