Un studiu francez publicat în iulie 2025 în revista PNAS arată că dificultățile în matematică pot fi parțial moștenite.
Cercetătorii au observat, prin imagistică cerebrală (IRM), că activitatea neuronală în zonele asociate cu calculele mentale și procesarea aritmetică este similară între mame și copiii lor de 8 ani. Aceasta sugerează o componentă ereditară în dezvoltarea abilităților matematice.
Discalculia este un tulburare specifică de învățare care afectează înțelegerea și manipularea numerelor, chiar și în absența unor deficiențe intelectuale. Se estimează că aproximativ 4% dintre copii din Franța sunt afectați, fără diferențe semnificative între băieți și fete. Printre semnele discalculiei se numără:
Dificultăți în învățarea numerelor și a conceptelor matematice fundamentale.
Confuzia între cifre vizual asemănătoare (ex. 6 și 9, 3 și 8).
Necesitatea de a folosi degetele pentru a număra.
Dificultăți în înțelegerea semnificației semnelor matematice (ex. +, −, ×, ÷).
Lipsa de înțelegere a relațiilor între cantități și unități de măsură.
Chiar dacă dificultățile matematice pot fi moștenite, părinții pot sprijini dezvoltarea abilităților matematice ale copiilor lor prin:
Folosirea obiectelor din viața cotidiană (ex. bomboane, perle) pentru a învăța concepte matematice.
Incorporarea activităților matematice în activitățile zilnice (ex. gătit, cumpărături).
Concentrarea pe eforturile și progresul copilului, mai degrabă decât pe note.
Colaborarea strânsă cu educatorii și profesori pentru a adapta metodele de învățare.
Pentru o evaluare precisă a discalculiei, este recomandat un consult cu un logoped sau un neuropsiholog.
CITEȘTE ȘI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.