Elevii intră vineri în vacanţa de vară, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Absolvenţii de clasa a VIII-a au intrat în vacanţă pe 13 iunie, iar cei ai claselor a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă pe 6 iunie.
Pentru clasele din învăţământul liceal - filiera tehnologică şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 27 iunie.
Anul şcolar viitor va debuta pe 8 septembrie.
SURSA FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection
Dacă ai copilărit în anii ’90, probabil îți amintești: ziua începea cu „Mama, am voie afară?”, și se termina cu „Mai stau 10 minute, te rog!”. Fie că era vorba de jocuri în fața blocului, praf pe genunchi, biciclete cu frâne care scârțâiau sau seri petrecute cu limonadă și povești, vacanța de vară era, înainte de toate, o libertate viscerală.
O perioadă în care timpul nu avea ceas și nici scopuri clare. Se trăia din plin.
„Mergeam dimineața la scăldat, ne întorceam seara. Nimeni nu știa exact pe unde umblăm, dar toți aveam aceeași regulă: să fim acasă înainte să se aprindă becurile de pe stradă”, povestește un tată a doi copii. „Acum îmi dau seama că nu era doar libertate, ci încredere. Și răbdare. Copiii aveau timp să se plictisească. Și din plictiseală ieșeau cele mai bune jocuri”.
Astăzi, pentru mulți copii, vacanța de vară seamănă mai mult cu o extensie a anului școlar, dar cu haine mai subțiri. În loc de teme, au ateliere. În loc de ore, au cursuri. În loc de pauze, au „tabere tematice” sau „școli de vară cu profil STEM”.
Nimic rău în sine,dezvoltarea contează, dar tot mai mulți psihologi avertizează că micii noștri oameni nu mai știu cum să… nu facă nimic.
„Copiii au nevoie de spațiu interior pentru a-și construi gândirea proprie, imaginația, jocul liber. Iar asta nu vine în condiții de suprasolicitare, chiar dacă acea solicitare e frumos ambalată în activități educative”, explică un psiholog internațional. „Mulți părinți se tem de plictiseală, dar plictiseala e, în fond, începutul creativității.”
Un motiv pentru care părinții aleg să umple vacanța cu activități este, desigur, lipsa concediilor de 3 luni. Majoritatea lucrează, iar cei mici trebuie să fie în siguranță undeva.
De aici explozia de oferte: tabere de coding, cursuri de engleză intensiv, grădinițe estivale, cluburi de vară.
„Nu neapărat vrem să îi ducem peste tot, dar ce facem cu ei dacă noi muncim?”, spune Oana, mama unui băiat de 8 ani. „Îl simt că ar vrea să stea acasă, să lenevească, dar nu pot să-l las singur. Bunicii nu pot, iar o bonă costă cât un salariu. Așa că alegem ateliere. Îi place, dar e cu program, cu reguli, cu… stres.”
SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm
Anul școlar tocmai încheiat a fost, pentru mulți elevi, o cursă cu obstacole: teme multe, teste, stres, comparații. Chiar și cei din clasele mici simt presiunea performanței.
Psihologii avertizează că burnout-ul nu e doar al adulților, tot mai mulți copii prezintă semne de oboseală cronică, anxietate, lipsă de motivație.
„Vara ar trebui să fie o gură de aer, nu o altă provocare de bifat pe listă. Copiii au nevoie de timp pentru ei, de libertatea de a alege ce fac, de joacă spontană, de somn fără ceas, de stat cu familia fără agendă”, spune psihoterapeutul Cristina Toma.
Nu e nevoie să alegem între haos total și un program rigid. Între cele două extreme se află un spațiu valoros: echilibrul.
O zi poate începe cu citit sau jocuri de logică și poate continua cu stat la umbră pe o pătură, cu biciclete, plimbări, prieteni. În unele zile, poate însemna plictiseală. În altele, descoperiri.
„Vara ar trebui să fie despre conectare, cu sine, cu natura, cu părinții. Nu avem nevoie de bugete mari sau destinații spectaculoase. Ci de timp acordat cu prezență reală”, mai adaugă Cristina Toma.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.