Un recent articol publicat de Cambridge Judge Business School evidențiază modul în care utilizarea intensivă a smartphone‑urilor, internetului şi multitasking‑ului digital este legată de impulsivitate crescută şi flexibilitate cognitivă redusă la copii şi adolescenţi. Cambridge Judge Business School.
Studiul realizat în cadrul proiectului I.Family study, care a implicat peste 3.000 de copii cu vârste de opt ani sau mai mult din nouă ţări europene (Belgia, Estonia, Cipru, Ungaria, Italia, Germania, Polonia, Spania, Suedia), a analizat relaţia dintre expunerea la media digitală (smartphone, internet, televizor) şi trei aspecte cognitive‑emoționale : impulsivitatea, inflexibilitatea cognitivă şi abilitatea de luare a deciziilor.

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Fiecare oră suplimentară petrecută zilnic cu smartphoneul sau internetul a fost asociată cu un scor mai mare de impulsivitate la copii, independent de calitatea somnului, greutatea corporală sau starea generală de bine.
Nu toate formele de media au acelaşi impact: utilizarea televizorului sau a calculatorului în scop de divertisment nu a arătat aceeaşi asociere semnificativă cu impulsivitatea ca şi smartphone‑ul sau multitasking‑ul digital, potrivit JBS.
Impactul negativ a fost mai pronunţat la fete decât la băieţi, în principal pentru că fetele folosesc mai mult smartphone‑ul şi social media, ceea ce poate genera comparaţii sociale şi probleme de imagine corporală.
Studiul avertizează că expunerea crescândă la content digital rapid, multitasking și distrageri frecvente ar putea afecta capacitatea copiilor de a se concentra, de a rezolva sarcini care necesită atenție susţinută şi ar putea înrăutăți performanța şcolară.

SURSA FOTO: Freepik.com@eyeem
Ar trebui să existe reglementări clare pentru mediul digital al copiilor: limitarea timpului petrecut pe smartphone, reducerea multitasking‑ului, stabilirea unor standarde pentru conținutul accesat.
Platformele digitale (ex: social media) au responsabilitatea de a implementa filtre stricte, limitări ale timpului de utilizare și controale de vârstă, pentru a proteja mental sănătatea copiilor.
Părinţii şi cadrele didactice sunt încurajaţi să creeze momente de interacţiune reală între copii, să reducă dependenţa de ecrane şi să promoveze activităţi care dezvoltă răbdarea, atenţia şi gândirea critică.
Pentru părinţii de astăzi, aflaţi în tranziţia către o eră digitală tot mai complexă, acest studiu sună ca un semnal de alarmă: nu toate ecranele sunt la fel, iar modul în care copiii le folosesc contează. Dacă smartphone‑ul devine instrument de multitasking continuu, poate frâna dezvoltarea gândirii flexibile, a capacităţii de decizie şi a autoreglării emoționale.
Implementarea unor limite clare, stabilirea unor rutine fără ecran, atenția acordată tipului de conținut și cultivarea momentelor de “conectare umană” devin esenţiale pentru a proteja şi promova un parcurs sănătos de dezvoltare.
CITEȘTE ȘI
Petruț Rizea: Cât timp petrece copilul tău pe telefon?
Telefoanele dispar din școli: interdicție adoptată într-o altă țară
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.