Inteligența multiplă la copil, dincolo de simplul IQ! Care dintre cele 12 forme de inteligență se dezvoltă cel mai pronunțat în fiul sau fiica ta?

Data actualizării: | Data publicării:
Inteligența multiplă la copil, dincolo de simplul IQ! Care dintre cele 12 forme de inteligență se dezvoltă cel mai pronunțat în fiul sau fiica ta? FOTO: freepik.com @thestrangebinder
Inteligența multiplă la copil, dincolo de simplul IQ! Care dintre cele 12 forme de inteligență se dezvoltă cel mai pronunțat în fiul sau fiica ta? FOTO: freepik.com @thestrangebinder

În căutarea adevăratei inteligențe a copilului, există un aspect mult mai complex decât coeficientul de inteligență (IQ). Este esențial să te întrebi: care dintre cele 12 forme distincte de inteligență se dezvoltă cel mai pronunțat în fiul sau fiica ta? Această întrebare aparent simplă poate deschide uși către o înțelegere profundă a potențialului unic al fiecărui copil, ajutându-i pe părinți să îi evidențieze calitățile distincte.



De-a lungul timpului, conceptul de inteligență a evoluat semnificativ. Howard Gardner, renumit psiholog și profesor la Harvard, a adus o contribuție semnificativă în acest domeniu. El a primit în 2011 Premiul Prințul Asturiei pentru Științe Sociale pentru cercetările sale asupra minții umane, care au revoluționat modelul educațional. Convingerea sa fermă a fost că inteligența nu poate fi redusă la un singur coeficient măsurat printr-un test, cum ar fi IQ-ul.

În 1983, teoria sa revoluționară a inteligențelor multiple a luat contur. Această teorie afirmă că inteligența nu este un concept unitar, ci este alcătuită dintr-o varietate de forme și abilități distincte. Prin urmare, Gardner a identificat 12 tipuri diferite de inteligență, fiecare având potențialul de a se dezvolta în mod aparte. Acest concept a declanșat o revoluție în înțelegerea potențialului uman și a adus în prim-plan conceptul că abilitățile cognitive pot fi dezvoltate într-o multitudine de direcții.

Fernández, un expert în domeniul psihologiei și terapiei Gestalt, a explicat că „inteligențele multiple reprezintă domenii în care o persoană poate deține capacități sau sensibilități speciale”. Aceste inteligențe multiple includ, printre altele, inteligența verbal-lingvistică, inteligența logic-matematică, inteligența spațial-vizuală, inteligența muzicală, inteligența interpersonală și cea intrapersonală. Fiecare copil poate străluci în una sau mai multe dintre aceste arii, iar identificarea și promovarea acestor puncte forte pot aduce beneficii semnificative în dezvoltarea sa holistică.

Citește și Genetica și abilități înalte: Influențează ereditatea inteligența copiilor? Cele mai recente cercetări răspund clar!

Care sunt inteligențele multiple?

2. -imagine fara descriere- (inteligenta-multipla-la-copil--dincolo-de-simplul-iq-care-dintre-cele-12-forme-de-inteligenta-se-dezvolta-cel-mai-pronuntat-in-fiul-sau-fiica-ta-2_43921500.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @mikibike

Ca o panoramă a potențialului uman variat, aceste inteligențe diferite se manifestă în copii în moduri unice și remarcabile, culminând într-o diversitate impresionantă de aptitudini și talente.

Inteligența verbal-lingvistică: Micuții cu această inteligență înfloritoare au o stăpânire deplină asupra cuvintelor, atât în vorbire, cât și în scris. Ei jonglează cu limbajul, exprimându-se și scriind cu precizie și elocvență.

Inteligența logico-matematică: Pentru copiii învăluiți în lumina inteligenței logico-matematice, calculul și raționamentul logic se desfășoară cu ușurință. Ei sunt maeștri ai rezolvării de probleme, văzând în algoritmi o poveste cu sens.

Inteligența spațial-vizuală: La orizont se află copiii cu o abilitate aparte de a recunoaște obiectele din unghiuri diverse și de a da viață imaginilor mentale. Pictura, fotografia sau design-ul este pentru ei expresia vizuală a unui dans artistic.

Inteligența muzical-auditivă: Strălucirea melodică a inteligenței muzicale-auditive învăluie sufletele lor. Ei traduc emoții și gânduri în note, într-un dialog sonor plin de profunzime.

Inteligența kinestezică corporală: Pentru cei cu o inteligență kinestezică dezvoltată, corpul devine un instrument al emoțiilor și dispozițiilor. Dansatori pasionați sau sportivi în devenire, ei transmit povestea lor prin mișcare.

Inteligența intrapersonală: O introspecție profundă îi ghidează pe cei cu o inteligență intrapersonală bine înrădăcinată. Ei se cunosc pe sine cu autenticitate, fiind adesea maturi și auto-disciplinați, cu ochii pe obiective.

Inteligența interpersonală: Magia interacțiunii umane este domeniul celor cu inteligență interpersonală. Empatici și carismatici, ei strălucesc în relaționarea adecvată cu ceilalți.

Inteligența naturalistă: Aduce la viață minți care înțeleg relațiile dintre diverse specii. Detectează cauze și efecte în fenomene, excelând în științe și iubind cu pasiune natura.

Inteligența existențială: Copiii cu inteligență existențială își pun întrebări profunde despre sensul vieții. Principii și idei clare îi ghidează în căutarea înțelegerii mai profunde a lumii înconjurătoare.

Inteligența creativă: Creativitatea curge abundent în adâncul sufletelor lor. Cu idei inovatoare, ei au succes pe plan personal, academic sau profesional, lăsând amprente în artă și antreprenoriat.

Inteligența emoțională: Cei cu inteligență emoțională puternică își stăpânesc emoțiile cu eleganță, atingând echilibrul interior. Înălțându-se sub presiune, navighează cu pricepere în apele tulburi ale sentimentelor.

Inteligența colaborativă: Inteligența colaborativă îi pregătește pe copii pentru arta colaborării. În școli sau în afaceri, se integrează armonios în echipe, contribuind la un efort colectiv constructiv.

Vezi și Testul de personalitate cu patru întrebări poate dezvălui cât de inteligent ești cu adevărat! VIDEO

Inteligențele multiple - mit sau realitate?

Conceptul de „12 inteligențe” propus de Howard Gardner a fost primit cu entuziasm, dar și cu dezbatere intensă. Însă, în timp ce Gardner căuta să cartografieze spectrul complet al abilităților individuale, unele voci critice au început să se facă auzite, contestând validitatea acestei teorii inovatoare.

Criticii susțin că Gardner ar trebui să folosească termenul „abilitate” în loc de „inteligență”, argumentând că studiile actuale nu furnizează dovezi științifice solide pentru susținerea teoriei inteligențelor multiple. Deși criticii au ridicat semne de întrebare cu privire la fundamentarea științifică a conceptului, nu se poate ignora faptul că teoria sa a deschis o perspectivă nouă și amplă asupra funcționării minții umane. Într-o epocă în care coeficientul de inteligență domina discuțiile, teoria a adus o perspectivă mult mai amplă și umană asupra potențialului individual.

Este adevărat că Gardner însuși a reflectat asupra utilizării termenului „inteligență”, recunoscând că ar fi fost mai adecvat să folosească cuvinte precum „abilitate” sau „talent” pentru a descrie varietatea domeniilor pe care le-a identificat. Cu toate acestea, impactul teoriei sale nu poate fi subestimat. Acest concept a avut o influență semnificativă asupra sistemelor educaționale din întreaga lume, determinând o schimbare în atenția acordată nevoilor individuale și talentelor unice ale fiecărui elev.

În ciuda dezbaterii și nuanțelor semantice, esența teoriei rămâne într-un fapt incontestabil: a reușit să ofere o perspectivă îmbogățită asupra modului în care oamenii gândesc și manifestă abilitățile lor. Astfel, indiferent de critici sau revizii, teoria inteligențelor multiple a schimbat în mod durabil cadrul prin care abordăm diversitatea abilităților umane.

Citește și Mituri despre caracteristicile copiilor stângaci: Numeroase studii au le-au demontat!

Cum se aplică teoria inteligențelor multiple la copii?

3. -imagine fara descriere- (inteligenta-multipla-la-copil--dincolo-de-simplul-iq-care-dintre-cele-12-forme-de-inteligenta-se-dezvolta-cel-mai-pronuntat-in-fiul-sau-fiica-ta-3_28730700.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @edophoto

Teoria inteligențelor multiple a lui Howard Gardner nu este doar o teorie abstractă, ci un instrument viu și captivant pentru a sculpta potențialul fiecărui copil. Această teorie inspirată ghidează atât în sala de clasă, cât și în cămin, remodelând modul în care educația își dezvăluie adevărata esență. Obiectivele de predare-învățare își găsesc astfel o cale nouă și vibranta pentru a se materializa.

În inima abordării bazate pe inteligențele multiple se află o motivație profundă. Învățarea nu mai este percepută ca o sarcină abstractă, ci ca o aventură individualizată în care copilul explorează domenii care îi stârnesc pasiunea și în care excelează. Descoperirea talentelor proprii și îndemânărilor devine o călătorie măiastră și plină de satisfacție.

Datorită acestui mod de abordare, copiii nu doar că ajung să strălucească în domenii care îi încântă și le surâd, ci dobândesc și un sentiment profund de încredere. Succesul într-un anumit domeniu le oferă nu numai realizare personală, ci și curajul de a se aventura în direcții noi și necunoscute. Încrederea dobândită din reușite anterioare îi ajută să se confrunte cu provocări și să se îmbunătățească în zone mai puțin cunoscute.

Această abordare schimbă perspectiva educației, transformând-o într-un proces adaptat fiecărui individ. Copiii învață să-și descopere adevăratele pasiuni și să-și cultive abilitățile unice. Ei devin arhitecții propriei lor învățări, navigând prin învățare cu un simț crescut al angajamentului și al răsfățului de a explora.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi





pixel