Metafora undiței și peștelui aplicată în educație: O abordare centrată pe elev

Data publicării:
Fotografie de la Norma Mortenson/ Pexels
Fotografie de la Norma Mortenson/ Pexels

Metafora undiței și a peștelui extrapolată în lumea educației ne arată importanța ca elevul să fie un actor activ în procesul său de predare-învățare.



Cele mai recente tendințe educaționale urmăresc promovarea autonomiei elevilor prin participarea lor activă. Metafora undiței și peștelui aplicată lumii educației ne învață importanța de a oferi experiențe de învățare semnificative care promovează abilitarea elevilor.

Metafora undiței și peștilor: O abordare centrată pe elev

„Dă-i unui om un pește și-l hrănești pentru o zi. Învață-l să pescuiască și-l vei hrăni pe viață.”

Acest proverb chinezesc a fost mult timp reflectat în chestiuni de economie, dezvoltare și sărăcie și pus în practică cu mai mult sau mai puțin succes. Cu toate acestea, deși nu garantează întotdeauna succesul, uneori a dat rezultate pozitive în domeniul educației.

Aplicarea metaforei undiței și peștelui în predare înseamnă promovarea autonomiei elevului în parcursul său didactic, oferind experiențe semnificative de învățare la clasă.

Folosind opțiuni metodologice precum învățarea bazată pe proiecte, elevul devine protagonistul propriului proces de predare-învățare. Adică, devene un agent activ în educația sa.

În acest fel, dacă nu avansăm și depășim explicațiile clasice cu PowerPoint în care se transmit doar informații, elevii, vor participa pasiv la învățarea lor.

Totuși, dacă aceste explicații sunt însoțite de dezbateri în care se încurajează gândirea critică a elevilor și de exerciții și lucrări practice în care elevul poate aplica ceea ce a învățat la clasă în contextul propriu; vom crea experiențe de învățare semnificative.

Idei pentru crearea unor experiențe de învățare semnificative

Utilizați cunoștințele anterioare. După cum subliniază doctorii în psihologie educațională Helen Hanesian și Joseph Novak de la Universitatea Cornell, oamenii învață prin conceptele pe care le au deja. În acest fel, elevilor le va fi mai ușor să construiască cunoștințe noi dacă își pot folosi propriile cunoștințe ca bază.

„Învățarea necesită relaționarea noilor învățări cu ideile anterioare ale elevului.”

-María Rosel Bolívar Ruano-

Efectuați activități care necesită contact direct cu mediul înconjurător. Metodologiile active, precum învățarea prin serviciu, sunt foarte utile pentru generarea de învățare semnificativă, deoarece implică elevul în propriul context.

2. Fotografie... (pexels-yan-krukau-8617994_32663600.jpg)

Foto: Yan Krukau/ Pexels

Îi face să conștientizeze propria lor realitate și pot asocia ceea ce au învățat la clasă, dându-i sens.

Implicarea emoțiilor în învățare. Fără îndoială că emoțiile determină ca o situație sau o anecdotă să devină semnificativă dacă a fost intensă, generând astfel o memorie profundă.

În plus, dacă realizăm experiențe de învățare care implică experiența emoțiilor, nu numai că vom promova învățarea elevilor, dar vom putea folosi momentul pentru a-i ghida în managementul emoțional.

Participarea activă. Este adevărat că dezbaterile și reflecțiile favorizează învățarea semnificativă, ajutând în același timp la dezvoltarea gândirii critice a elevilor. Cu toate acestea, participarea pasivă la aceste tipuri de activități nu garantează că studentul are o experiență de învățare adecvată.

Despre metafora undiței și a peștelui în educație

Datorită acestui demers care plasează elevul ca agent activ al propriei sale învăţări, autonomia acestuia va fi promovată prin dezvoltarea unei serii de abilităţi şi abilităţi pozitive pentru buna sa dezvoltare în societate.

Pune bazele elevului pentru a-și ascuți curiozitatea și a întreprinde, singur sau în grup, proiecte de învățare care să-l conducă să rezolve problemele care apar.

De asemenea, este de înțeles că în instrumentele de cercetare învățate și forjate în mediul școlar și de interacțiune, elementele de diagnosticare și înțelegere a realității și asumarea transformării acesteia, în funcție de satisfacerea nevoilor.

„Educativ” este ceea ce ne permite să dezvoltăm capacitatea de a trăi împreună, de a fi și de a ne face partea în sarcina fiecăruia.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Recomandari si sfaturi





pixel