Educația românească traversează o criză de încredere și de rezultate. De ani de zile, părinții, profesorii și elevii constată că școala nu mai oferă ceea ce promitea odinioară: șanse reale, modele și pregătire solidă pentru viață. În mijlocul acestor discuții, apare mereu aceeași întrebare: cine mai vrea să fie profesor?
Jurnaliștii de la dilema.ro au pus această întrebare direct ministrului Educației, Daniel David. Răspunsul său deschide o serie de teme sensibile care privesc nu doar salariile, ci și modul în care școala românească își formează și păstrează dascălii.
Ministrul a recunoscut că prima mare problemă este atragerea celor mai buni absolvenți în sistemul preuniversitar. Un tânăr care a terminat o facultate de top nu vede astăzi în școală o carieră atractivă.
„Salariul, ca punct de start, este un element fundamental”, a spus Daniel David.
El susține că debutul în carieră, atât pentru profesorii din școli cât și pentru asistenții universitari, ar trebui să fie la nivelul salariului mediu brut pe economie. Doar așa, meseria de dascăl poate concura cu alte profesii.
Daniel David a vorbit și despre modul în care universitățile pregătesc viitorii profesori.
„Am început un demers de a regândi întregul proces de formare, care nu a confirmat în anii trecuți”, a precizat ministrul.
Intrarea în sistem și procesul de titularizare ar trebui, de asemenea, regândite. Aici apar blocaje și descurajări care îi fac pe mulți tineri să renunțe înainte de a prinde rădăcini în școală.
Un alt punct critic este modul rigid în care se desfășoară activitatea unui cadru didactic. Norma de ore și disciplina fixă nu lasă loc de adaptare la schimbările societății.
„Orice modificare a unui număr de ore sau discipline din norma didactică generează scandaluri naționale”, a spus Daniel David. În opinia sa, școala rămâne blocată, în loc să evolueze odată cu lumea din jur.
Deși în spațiul public se vorbește despre eșecul educației, evaluările oficiale par să trăiască într-o altă realitate.
„Deși școala arată așa cum știm și vorbim mult despre eșecul educației, trebuie să știți că, în evaluarea anuală, peste 99% din profesori au calificativul „foarte bine”. Vi se pare normal?”, a întrebat retoric ministrul.
Acest decalaj între percepția reală și cifrele oficiale arată că sistemul nu are criterii clare și realiste de evaluare a dascălilor.
Ministrul propune o schimbare în modul de angajare. În locul suplinitorilor pe perioadă determinată, ar putea apărea formula „tenure-track”, folosită în universitățile din afară. Profesorii ar intra temporar în sistem, iar dacă confirmă prin rezultate, ar primi statut pe perioadă nedeterminată fără concurs suplimentar.
O altă idee este implicarea unor specialiști din diverse domenii. Medici, juriști sau economiști ar putea preda anumite ore, conectând elevii direct cu realitatea socio-economică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.