Ministrul Daniel David recunoaște dificultăți în aplicarea reformelor: Nu au putut fi aplicate cu rapiditatea dorită

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Ministrul Daniel David recunoaște dificultăți în aplicarea reformelor: Nu au putut fi aplicate cu rapiditatea dorită / FOTO: gov.ro
Ministrul Daniel David recunoaște dificultăți în aplicarea reformelor: Nu au putut fi aplicate cu rapiditatea dorită / FOTO: gov.ro

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat la Timișoara că planurile sale de reformă nu au putut fi aplicate cu rapiditatea dorită. El a explicat că măsurile de austeritate fiscal-bugetară au modificat prioritățile asumate la începutul mandatului.



„La preluarea celui de-al doilea mandat, în prima săptămână credeam că vom continua reformele angajate în primul mandat şi că voi putea implementa aspectele din raportul QX, dar în câteva zile, toată logica s-a schimbat când Guvernul a intrat într-o linie de austeritate accentuată, chiar măsuri de criză bugetar-fiscală.

Aceste măsuri de criză fiscal-bugetară au adus o serie de schimbări care ne-au ajutat financiar să avem salarii şi burse până la sfârşitul anului şi au provocat paradigmele vechi pe care le aveam în sistem. Acum, după ce ne-am stabilizat, reformele de abia de acum încep, până acum am luat măsuri de criză fiscal-bugetară.

Între aceste reforme, învăţământul dual este fundamental pentru că noi, în educaţie, spunem că vrem să formăm competenţe, pentru că mai multe competenţe ne duc spre mai multe profesii şi ocupaţii, legaţi de societate şi de piaţa muncii. (...). Liceele tehnologice trebuie să se transforme în timp în şcoli duale, până în anul 2029”, a afirmat Daniel David.

Ministrul a subliniat că prioritatea imediată a fost acoperirea salariilor și burselor, nu dezvoltarea noilor programe. După stabilizarea bugetului, procesul de reformă poate continua.

Bursele studenților, mai aproape de o soluție

Daniel David a spus că a avut o discuție cu ministrul Fondurilor Europene. La întâlnire au participat și studenți. După această întâlnire, pașii pentru rezolvarea problemei burselor sunt mai avansați.

Profesorii, afectați de măsurile de austeritate

Problema cadrelor didactice rămâne o prioritate. Ministrul vrea să reducă efectele negative pe care le-au avut măsurile bugetare asupra profesorilor.

„Sindicatele de aceea există: să facă proteste. Iar ei au angajat proteste până luna decembrie. Să nu vă imaginaţi că au oprit protestele, doar că nu le mai fac zilnic, ci probabil le fac săptămânal.

Eu am spus sindicatelor adevărul şi ceea ce le pot spune ca ministru: aceste măsuri au avut aceste efecte, care ne-au salvat salariile şi bursele. Toţi vrem să reducem efectele măsurilor fiscal-bugetare, dar o să putem face lucrul acesta în timp şi ca priorităţi le am pe acestea două”, a explicat ministrul.

Grup de lucru pentru combaterea plagiatului

Ministrul a anunțat formarea unui grup de lucru pentru analiza normelor etice din legea educației. Scopul este de a găsi un echilibru între reguli clare și aplicare eficientă.

Raportul comisiei va fi finalizat spre sfârșitul lunii noiembrie. Atunci vor fi prezentate public datele.

Politicul, ținut la distanță de școli

Daniel David a reiterat că influența politică trebuie limitată. El propune ca inspectorii școlari să fie numiți de minister, iar directorii să ocupe funcțiile prin concurs.

„Am vorbit foarte des despre rolul politicului în educaţie şi am spus că trebuie să problematizăm, să vedem dacă inspectorul general ar trebui să fie echivalentul prefectului pentru guvern, adică echivalentul ministrului Educaţiei în judeţe, să ne asumăm explicit. Nu spun că aşa trebuie făcut, spun că este o posibilitate.

Dar cam acolo ar trebui să se oprească influenţa politică, nicidecum la nivelul directorului. De aceea vreau să facem concursuri şi nu numiri. Noi am putea să prelungim mandatele, am putea să facem numiri temporare. La nivel de director vreau să avem concursuri, ca oamenii să fie siguri, stabili pe poziţie, patru ani şi asta le dă şi o forţă”, a explicat ministrul.

Rectorii și politica

Ministrul a vorbit și despre implicarea rectorilor în politică. A amintit că, în trecut, rectorii făceau parte din Parlament. Astăzi, el consideră că acest rol trebuie analizat cu atenție.

„Sigur că s-au schimbat practicile politice, s-au schimbat. S-a schimbat rolul rectorilor. Părerea mea este - şi eu de aceea am rămas un tehnocrat şi nu am intrat într-un partid, fiindcă sunt rector suspendat - că rectorul nu ar trebui să fie implicat în partide politice şi cu atât mai puţin în conducerea unor partide politice, dar este părerea mea. Pot să înţeleg că există şi modele alternative, la fel de puternice, care au argumente în spate, dar fiindcă nu am purtat explicit această discuţie, mereu avem suspiciuni faţă de orice model”, a punctat ministrul Educaţiei, potrivit Agerpres.

VEZI ȘI:

Ministrul Educației Daniel David: „Protestele din învățământ nu reprezintă un lucru nou. Aceste măsuri fiscal-bugetare sunt absolut necesare pentru a ne lua salariile și bursele”

Daniel David, despre orele remediale: „Hai să-i lăsăm pe profesori să decidă. Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă”

Ministrul Educației Daniel David: „Informațiile despre rezultatele evaluărilor trebuie să ajungă specific la copil și la părinte. Nu am de ce să discut lucrul acesta public”

Mesajul lui Daniel David de Ziua Mondială a Educației: „România are nevoie de dumneavoastră, de mințile și inimile care formează generațiile viitoare”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel