Obiceiuri de citit care fac diferența între un elev mediocru și unul foarte bun. Un studiu uriaș a arătat că micuții care cresc într-o casă cu multe cărţi au, în medie, 3 ani de şcoală în plus

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Obiceiuri de citit care fac diferența între un elev mediocru și unul foarte bun. Un studiu uriaș a arătat că micuții care cresc într-o casă cu multe cărţi au, în medie, 3 ani de şcoală în plus / FOTO: freepik.com @EyeEm
Obiceiuri de citit care fac diferența între un elev mediocru și unul foarte bun. Un studiu uriaș a arătat că micuții care cresc într-o casă cu multe cărţi au, în medie, 3 ani de şcoală în plus / FOTO: freepik.com @EyeEm

Cititul nu este un talent misterios. Este un set de obiceiuri.



Abia când exersezi regulat, rezultatele apar. Elevii foarte buni au trei obiceiuri clare. Tu, ca părinte, poți să le implementezi acasă.

Următoarele rânduri explică ce funcționează, de ce funcționează și cum aplici totul chiar azi.

SURSA FOTO: freepik.com @ulkas

Obiceiul 1: Volumul de citit

Elevii care citesc mult citesc mai bine. Studiile arată o legătură clară între volumul de lectură și performanță școlară. Numărul de cărți din casă se corelează puternic cu ani în plus de școală și cu scoruri mai mari la teste.

Un studiu pe 27 de ţări a arătat că micuții care cresc într-o casă cu multe cărţi au, în medie, aproximativ 3 ani de şcoală în plus faţă de copiii din case fără cărţi, indiferent de nivelul educațional al părinților, notează ccpr.ucla.edu.

Ce înseamnă asta pentru părinți?

Pune cărți în casă. Nu trebuie să fie noi. Biblioteca locală e suficientă.

Creează o rutină zilnică de citit. 20 de minute pe zi este un prag recomandat de multe organizații educaționale. Exponerea regulată la texte aduce milioane de cuvinte pe parcursul unui an. 

Nu forța genuri. Lasă-i să aleagă, dar oferă opțiuni variate.

Cum măsori progresul?

-notează numărul de minute citite zilnic timp de o lună.

-dacă al tău copil citește independent, urmărește numărul de cărți finalizate.

-dacă citești tu cu copilul, observă creșterea vocabularului și a înțelegerii.

Obiceiul 2: Cititul activ

Cititul activ înseamnă interacțiune. Învățarea reală apare când copilul lucrează cu textul. Exerciții simple duc la salturi de performanță.

Tehnici concrete pe care le poți folosi:

Întrebări scurte în timpul cititului. Cere-i să povestească în 2-3 propoziții ce s-a întâmplat.

Caută cuvinte noi și pune-le într-un dicționar personal. Cere-i să folosească cuvântul a doua zi.

Fă legături cu școala. Leagă un pasaj citit de tema de la limba română sau de o temă la istorie.

De ce funcționează?

Cercetările despre învățarea vocabularului arată că expunerea repetată la cuvinte în contexte diverse întărește înțelegerea și memoria lor. Cititul atent și discuțiile care urmează textului amplifică beneficiile lecturii. 

Obiceiul 3: Cititul împreună și modelul parental

Ritualul cititului împreună rămâne important în primii ani. Cititul cu voce tare crește vocabularul, dezvoltă înțelegerea și construiește motivație.

Resurse educaționale recomandă cititul cu voce tare sistematic încă din copilăria timpurie. 

Sfaturi practice:

Citește cu voce caldă și clară. Pune întrebări simple.

Repetă povești preferate. Repetiția ajută învățarea cuvintelor și structurilor.

Transformă cititul în rutină de seară. Chiar și 10-15 minute la culcare ajută.

Un punct important: cercetările recente semnalează scăderea frecvenței cititului cu voce tare în unele grupuri de părinți. Dacă tu menții rutina, al tău va avea un avantaj clar. 

SURSA FOTO: freepik.com @BillionPhotos

Mituri pe care le demontăm

Mit: „Dacă elevul nu e curios, nu are rost să forțez cititul”.

Realitate: Motivația crește cu succesuri mici. Citește 5 minute în plus în zilele în care reușește. Volumul generează motivație. 


Mit: „E suficientă școala!”

Realitate: Practica acasă amplifică orice predare de calitate. Până și rapoartele internaționale arată că implicarea familiei contează.

Resurse utile (linkuri externe verificate)

Studiul „Family scholarly culture and educational success: Books and schooling in 27 nations” (Evans et al., 2010). Aici găsești date despre impactul numărului de cărți din casă: ccpr.ucla.edu

Rapoartele PISA 2018, Pentru date internaționale despre citire, echitate și rezultate - OECD

Reading Rockets, ghid practic pentru părinți privind cititul cu voce tare - Reading Rockets

VEZI ȘI:

Învățătoare: „Copiii care intră în clasa pregătitoare fără aceste 3 deprinderi pornesc cu un mare dezavantaj”

Copilului tău nu-i place școala sau să învețe? E timpul să-i spui aceste lucruri, chiar dacă sună dur

Profesori de matematică: Cele 4 greșeli de bază pe care copiii le aduc din clasele primare și care le blochează progresul mai târziu

Trucuri demodate pe care copiii de azi nu le mai învață la școală, dar care i-ar ajuta enorm. Profesor: „Reintroducerea lor în procesul de învățare îi ajută să înțeleagă mai bine conceptele grele”

Ar trebui să înceapă elevii școala mai târziu dimineața? Reacțiile unui pediatru și ale unor profesori: „Copiii se culcă din ce în ce mai târziu”

Cum să motivezi copiii? Metodele Harvard, bazate pe cercetări, pentru profesori, părinți sau bunici

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel