Prof. Claudia Chiru, după anunțul creșterii normei didactice: „Mesajul transmis, periculos! Riscăm să pierdem exact ceea ce ne dorim să reparăm: șansa copiilor de a învăța cu adevărat!”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Prof. Claudia Chiru, după anunțul creșterii normei didactice: „Mesajul transmis, periculos! Riscăm să pierdem exact ceea ce ne dorim să reparăm: șansa copiilor de a învăța cu adevărat!” / FOTO ILUSTRATIV: freepik.com @freepik
EXCLUSIV
Prof. Claudia Chiru, după anunțul creșterii normei didactice: „Mesajul transmis, periculos! Riscăm să pierdem exact ceea ce ne dorim să reparăm: șansa copiilor de a învăța cu adevărat!” / FOTO ILUSTRATIV: freepik.com @freepik

Premierul Ilie Bolojan a anunţat, miercuri, că Guvernul va propune creşterea normei didactice cu două ore în învăţământul preuniversitar şi în cel universitar. Profesoara pentru învățământul primar Claudia Chiru avertizează asupra riscurilor epuizării cadrelor didactice și lipsei resurselor. Munca invizibilă și presiunea crescândă amenință eficiența educației remediale în școli.



„Am reușit să aflu despre un nou proiect de lege care prevede modificarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și adăugarea în norma didactică a două ore de pregătire remedială săptămânală pentru toate cadrele didactice. Măsura s-ar aplica începând din toamna acestui an și ar rămâne valabilă până la începutul anului școlar 2029–2030.

Pe hârtie pare o soluție eficientă: mai mult sprijin pentru elevii cu dificultăți de învățare. În realitate, însă, ridică întrebări serioase despre sustenabilitate, respect și eficiență, spune prof. Claudia Chiru pentru ParintisiPitici.ro.

CITEȘTE ȘI „Nu stricați ce funcționează!” Prof. Claudia Chiru, despre reformele propuse de ministrul David: „Trebuie să pornim de la nevoile școlii românești, nu de la fascinația cu «ce face Europa»”

Prof. Claudia Chiru, despre rutina invizibilă din școlile primare

Prof. Claudia Chiru ne explică că educația remedială nu este o noutate, ci o parte integrantă a activității zilnice a cadrelor didactice.

„În învățământul primar educația remedială nu este o noutate. Este rutina noastră. Zilnic avem grijă să nu lăsăm niciun copil în urmă, cadrele didactice din ciclul primar oferă deja, zilnic, forme de sprijin personalizat pentru copiii care întâmpină dificultăți: explică de mai multe ori, adaptează conținuturi, reglează ritmul, identifică cauze emoționale, reconstruiesc stima de sine și păstrează o relație constantă cu familia, lucrează diferențiat.

Aceste acțiuni nu se desfășoară întotdeauna în cadrul formal al orei. Ele se întâmplă în pauze, după program, în weekend, în timpul nostru de planificareși sunt de cele mai multe ori invizibile în raportările oficiale.

Acest tip de muncă, invizibilă în statisticile și rapoartele școlare, este de fapt sufletul educației primare, unde relația dintre profesor și elev face diferența între un copil care reușește și unul care renunță.

Pericolul epuizării vocaționale

Suprasolicitarea cronică a profesorilor este un fenomen documentat științific, cunoscut sub numele de epuizare vocațională. Mai simplu spus, când un cadru didactic este copleșit de sarcini și nu are resursele necesare, începe să își piardă empatia, motivația și, în cele din urmă, devine un simplu executor al unor cerințe fără suflet.

„Potrivit teoriei epuizării vocaționale (Maslach & Leiter), suprasolicitarea cronică a profesorilor duce la scăderea empatiei și la epuizare. Într-un domeniu unde relația umană este instrumentul central al reușitei, această realitate nu poate fi ignorată.

Legea învățării diferențiate (Tomlinson) demonstrează clar că pentru ca elevii să beneficieze de sprijin real, e nevoie de timp de calitate, planificare flexibilă și spațiu de reflecție, nu doar de ore `adăugate` în orar.

În plus, sociologia muncii invizibile (Hochschild) atrage atenția că munca nereglementată și nerecompensată a femeilor, în acest caz, a cadrelor didactice, în majoritate femei, devine o formă subtilă de exploatare acceptată sistemic.

Educația remedială nu poate fi eficientă fără susținere reală! mai explică prof. Claudia Chiru.

Cum ar putea funcționa cu adevărat cele două ore?

Pentru ca cele două ore să aducă cu adevărat un plus copiilor și să nu devină doar o povară suplimentară, trebuie să existe un cadru clar și resurse reale.

„Pentru ca aceste 2 ore să producă rezultate reale, ele trebuie să fie:

planificate împreună cu echipe multidisciplinare (psihologi, logopezi, consilieri);

adaptate la profilul real al fiecărui copil, nu bifate birocratic;

susținute prin plată corespunzătoare, formare specifică și spații dedicate, subliniază prof. Claudia Chiru.

„Fără consultare, fără resurse în plus, fără o recunoaștere reală a muncii deja depuse, aceste două ore riscă să devină doar o nouă obligație administrativă impusă unui corp profesional deja încărcat și demotivat, iar mesajul transmis este periculos: `Faceți mai mult, dar nu veți primi mai mult`, adaugă cadrul didactic.

Prof. Claudia Chiru: „Educația remedială nu se face cu forța. Se face cu empatie, timp și respect”

În final, prof. Claudia Chiru transmite: „Educația remedială nu se face cu forța. Se face cu empatie, timp și respect pentru cei care o oferă.

Până nu vom înțelege că fiecare oră de muncă educațională în plus are nevoie de investiție, riscăm să pierdem exact ceea ce ne dorim să reparăm: șansa copiilor de a învăța cu adevărat!”

VEZI ȘI: 

„Guvernul vrea profesori 8 ore pe zi în școală? Serios, România?” Prof. Claudia Chiru arată 6 motive pentru care această decizie distruge calitatea educației și demnitatea profesorilor

„Crește norma didactică cu 2 ore!” Premierul Ilie Bolojan, anunț pentru profesori: „Statul va face niște economii care vor fi redirecționate tot către zona de educație”

„Un intelectual nu ar trebui să lucreze din frustrare cu copiii!” Mesajul prof. Claudia Chiru pentru învățătorii care transformă temele în pedeapsă, umilință și rușine / VIDEO

Tabla înmulțirii în clasa a II-a? Prof Claudia Chiru spune STOP și explică metoda care funcționează: „Îi las să se chinuie un pic. Apoi o cer cu disperare. Și o învață într-o săptămână!” / VIDEO

Ce e NEVOIE să facă învățătorii cu copiii în clasa pregătitoare? Prof. Claudia Chiru: „E musai asta! Toate au o ordine. Să NU ne mai grăbim!” / VIDEO

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel