După declarațiile ministrului Educației privind alinierea la „modele europene”, Claudia Chiru, profesor pentru învățământul primar și una dintre cele mai implicate voci din educația românească, a reacționat public, într-un mesaj postat pe rețelele de socializare, și atrage atenția asupra contrastului dureros dintre discursul despre „modernizare” și realitatea din școli.
„Reality check în educație după ce am ascultat conferința de presă a domnului ministru al Ministerul Educației: România vrea standarde europene cu mijloace medievale. Le vrea pentru că am acceptat să ajungem să fim obligați să le «vrem». Domnul ministru a afirmat că norma didactică va crește. Deci deja știe, doar că acum se «preocupă» să facă în așa fel încât noi, deja bătuți, schingiuiți și vineți, să acceptăm și să ducem în cârcă”, scrie prof. Claudia Chiru pe pagina sa de Facebook.
Printre modificările vehiculate de Ministerul Educației se numără:
Creșterea normei didactice la 8 ore pe zi în școală;
Modificarea sau eliminarea burselor sociale;
Presiune crescută pe criteriile de „prezență” și „eficiență”, în lipsa unui dialog real despre calitate și echitate.
„Să ne trezim puțin: Nu poți copia modelul Finlandei și nu numai, cu metodele și mentalitatea unei secretare din anii ’90. Nu poți cere performanță europeană într-un sistem care încă are școli cu WC în curte și profesori cu 2 joburi și/sau profesori nepregătiți corespunzător, atât în cap, cât și în suflet”, subliniază prof. Claudia Chiru.
Prof. Claudia Chiru mai atrage atenția că profesia de dascăl este una vocațională și nu poate fi tratată cu instrumente birocratice:
„Meseria de educator este vocațională și ar fi trebuit să se bazeze pe valori morale și personale foarte bine definite, însușite și practicate. Aici e mai dificil de explicat, cine înțelege, înțelege, cine nu, susține în continuare aberații fără să aibă o miză și fără să aibă efectiv discernământ”.
Prof. Claudia Chiru respinge ideea transformării dascălilor în angajați de birou și atrage atenția că munca educațională presupune o investiție umană:
„Haideți să vorbim serios, despre realitate.
Profesorii NU pot fi transformați în funcționari închiși 8 ore între 4 pereți. Educația nu e producție pe bandă. Este relație, gândire, timp de reflecție, răbdare, energie emoțională, creativitate, recuperare emoțională și mai presus de toate RESPONSABILITATE. Responsabilitatea adultului profesionist care și-a ales o meserie pe baza unor criterii cu care a putut să lucreze, care i-au dat flexibilitate și o posibilitate minimă de satisfacere a unor nevoi din sfera intelectuală. Dacă amestecăm lucrurile, obținem o ciorbă”.
Pe de altă parte, copiii nu pot fi motivați cu promisiuni goale sau tăieri de burse.
„Elevii NU pot fi educați cu burse tăiate, motivație înjumătățită și nesiguranță socială. Un copil care se duce flămând la școală nu mai învață nimic, chiar dacă are uniformă și fișe colorate, manuale moderne - fără exemple de profesori nu reușește, fără o realitate familială educată, nu reușește, fără ocrotire fizică, materială și emoțională, nu reușește.
Școala NU înseamnă doar prezență. Școala înseamnă sens. Un profesor bun, liniștit, apreciat, motivat intrinsec și extrinsec, un copil liniștit care se simte în siguranță, o comunitate sănătoasă. Asta se construiește cu încredere, nu cu constrângere”, mai spune prof. Claudia Chiru.
Profesoara atrage atenția că direcția „europeană” invocată de autorități este interpretată superficial, fără adaptare la contextul românesc:
„Modelul european NU înseamnă doar norme, fișe și mai multe hârtii, mai multe «strategii» artificiale.
Modelul european potrivit înseamnă:
Respect pentru profesorii deja existenți, activi, care aduc plusvaloare;
Investiție în formare reală, adică în școala care formează profesori;
Protecție socială pentru copii, adică bunăstare, aici adaug și componenta emoțională.
Flexibilitate, autonomie, încredere;
Cultură a colaborării, nu a supravegherii”.
Prof. Claudia Chiru critică și metafora folosită de ministrul Educației, care a comparat sistemul cu o casă al cărei acoperiș arde:
„Domnul ministru a dat exemplul casei al cărei acoperiș arde și pe care acum trebuie toți să îl stingem pentru că altfel cade casa peste noi. Nu! Modelul european înseamnă să faci tot ceea ce trebuie înainte, astfel încât să nu ajungi să ai acoperișul în flăcări! Acesta este modelul european! Să faci înainte, să gândești ex-ante, să previi! La noi este prea târziu pentru asta în acest punct, înțeleg că sunt necesare măsuri de criză, acestea se pot identifica fără să strici ceea ce există. NU stricați ceea ce există și funcționează!”
Profesoara consideră că România nu este pregătită cultural și social să implementeze mecanic modele externe și că riscul de a distruge ceea ce încă funcționează este uriaș.
„România nu este încă pregătită cultural și social să copieze «modelul european» ca pe un document din Google Docs și, deși face acest lucru, fiind forțată, îl copiază greșit!
Are nevoie mai întâi să se uite în propria curte și să folosească tot ceea ce e bun, să eficientizeze, nu să monteze ferestre de lux aduse din altă țară. Arhitectura modernă, europeană, a sistemului de învățământ așa cum se dorește a fi aplicată, nu ne va ajuta!
Vom avea doar școli moderne în exterior, cu aceiași oameni în interior, sau, mai periculos acum, fără oamenii buni care sunt acum în învățământ, ceea ce va duce la un real dezastru.
Profesorii buni se vor reorienta, vor pleca de la catedra frumoasă, nouă, care nu le va satisface dezideratele intelectuale. Știu deja colegi care vor renunța și îi înțeleg”, mai susține prof. Claudia Chiru.
În încheiere, prof. Claudia Chiru face apel la luciditate și respect pentru oamenii care, în ciuda tuturor dificultăților, țin educația pe linia de plutire:
„Realitatea noastră e alta decât cea din grafice.
Și dacă vrem reformă reală, trebuie să pornim de la nevoile reale ale școlii românești, nu de la fascinația cu «ce face Danemarca, ce face Europa cu țările care au făcut ceea ce vrem noi acum, dar care renunță pentru că nu a fost util».
Profesorii români nu au nevoie de îngrădire, ci de sprijin clar. Nu am auzit să se vorbească despre nicio măsură care să încurajeze oamenii din educație care își fac treaba de ani și ani de zile, constant, zilnic, cu norma actuală și cu condițiile actuale. Nu am auzit mulțumiri și susținere în această zonă, doar schimbări care strică ceea ce e!
Copiii români nu au nevoie de restricții, ci de echitate și șanse egale, au nevoie de profesori cu suflet și părinți liniștiți.
Nu stricați ceea ce există și funcționează!”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.