Recent, Ministrul Educației, Daniel David, a publicat proiectul privind temele pentru acasă: elevii din primar vor avea maximum o oră pe zi, iar cei din gimnaziu și liceu două ore, cu monitorizare și feedback anual din partea elevilor și părinților. Temele pentru vacanță nu sunt obligatorii. Într-un comentariu, cineva a scris: „Nu e necesar, nu e obligatoriu, nu au nevoie. Doamne ferește să nu surmenăm. Și apoi să avem de ce râde/plânge de analfabetismul funcțional. Copiii au ritm diferit de lucru, ce înseamnă o oră?”
Claudia Chiru, profesoară pentru învățământul primar, a explicat într-un video de impact ce înseamnă, de fapt, respectarea ritmului și nevoilor copiilor.

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions
„Vrea să zică doamna că noi, cei care justificăm temele puține pentru acasă, ar trebui să ne gândim că formăm analfabeți funcționali”, spune profesoara. Ea subliniază că este un subiect complex, care nu poate fi tratat superficial.
„Cred că avem tendința să facem comparație între generații. Și mie mi se întâmplă câteodată”, mărturisește prof. Claudia Chiru.
Generația născută între comunism și democrație, a trăit experiențe pe care copiii de astăzi nu le pot imagina.
„Eu am 46 de ani și am prins comunismul, culegerile scrise de Gheba, olimpiadele, rușinarea de la școală și bullyingul. Eu spun mereu că am terminat Academia de Bullying, pentru că ceea ce am trăit noi la școală e ceva la care nu rezistă niciun copil din ziua de astăzi”, subliniază prof. Claudia Chiru.
Profesora atrage atenția că această comparație între generații este inutilă și poate fi dăunătoare.
„Noi venim din foame, din frig, din neștiință, din cenzură. Copiii de azi se nasc cu mașină la scară, cu acces la informație, cu dorința noastră de a le da orice. Comparăm merele cu perele și nu ajungem nicăieri”, explică prof. Chiru.
Fiecare copil are un ritm propriu de învățare. Prof. Claudia Chiru detaliază ciclurile curriculare și importanța lor:
Clasele pregătitoare, a I-a și a II-a: ciclul achizițiilor fundamentale. Aici copilul învață, își formează motivația și ia contact pentru prima dată cu alfabetul, limbajul, gândirea și efortul intelectual.
„Trebuie să-i vină dorința din interior, să aibă motivație intrinsecă. Ca și noi, adulții. Ce facem cel mai bine și cu plăcere? Ce vine din interiorul nostru? Așa este și la ei”, precizează prof. Claudia Chiru.
Clasele a III-a – a VI-a: ciclul dezvoltării continue. Copiii încep să înțeleagă mai mult, să dezvolte ceea ce au învățat la fundamentale, să jongleze cu cunoștințele dobândite, să formeze abilități și deprinderi.
„Ei sunt în gândirea concretă. Ceea ce văd există, ceea ce ating există, ceea ce văd și ating înțeleg. Trebuie să avem grijă la fiecare pas”, explică profesoara.

SURSA FOTO: freepik.com @pressfoto
Prof. Claudia Chiru pune accent pe importanța învățării ca experiență pozitivă și existențială.
„Învățarea este cel mai frumos lucru care ni se poate întâmpla. Este momentul în care ne dezvoltăm și în care suntem vii. Este un scop important al vieții. Să învățăm pentru noi, să ne dezvoltăm pentru noi, pentru a arăta partea noastră bună”, atrage atenția profesoara.
Ea avertizează că suprasolicitarea sau pedepsele nu ajută: „Dacă îi speriem și dacă le dăm foarte mult, reacția va fi ‘Aoleu, nu pot, e mult, nu vreau. Nu vreau să învăț’. Trebuie să vedem învățarea ca pe ceva frumos, ca pe ceva prețuit și necesar!”
Temele pentru acasă trebuie să fie structurate și gândite astfel încât să devină „momentul de glorie al copilului, momentul în care el vede ce știe, ce nu știe, ce poate, ce nu poate și ce trebuie îmbunătățit”. Dacă profesorii dau zece pagini de teme și trebuie să le corecteze a doua zi pentru 22 de copii, aceasta arată lipsa de înțelegere a psihologiei copilului mic și pedagogiei.
„Nu putem să-i ținem pe copiii mici două-trei ore acasă să facă teme singuri. Ei gustă învățarea, își formează motivația și noi trebuie să avem grijă de ea. Este datoria noastră să facem învățarea frumoasă și necesară”, subliniază profesoara.
Profesorii au o responsabilitate uriașă la catedră, iar părinții trebuie să le susțină efortul.
„Trebuie să colaborăm pentru a avea copii curioși, care vor să facă și care vor să evolueze”, spune prof. Claudia Chiru.
Profesoara atrage atenția că aceste lucruri trebuie consolidate la școală, nu prin teme exagerate acasă.
„Este exclus ca până la clasa a VI-a, a VII-a, chiar a VIII-a, să-i dăm copilului teme exagerate. Totul trebuie făcut la școală și trebuie să fie corect, cu motivație reală, fără pedepse sau recompense externe. Învățarea adevărată vine din interior”, explică prof. Claudia Chiru.
Mesajul sună ca o alarmă: mai puține teme nu înseamnă lene, ci respect pentru copil și pentru bucuria de a învăța!
VEDEȚI MESAJUL INTEGRAL AL PROF. CLAUDIA CHIRU:
@claudiachirucc Replying to @Elena Consuela ♬ original sound - CC
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.