Fost secretar de stat în Ministerul Educației: „Evaluarea Națională la matematică nu mai evaluează nimic, ci doar calculeaza punctaje!”. Într-un mesaj dur, acuză pierderea orelor, lipsa de interes pentru progresul elevilor și un sistem care cere rezultate, dar nu oferă timp pentru predare. Un avertisment care nu poate fi ignorat.
Declarația profesoarei Mihaela Popa de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, publicată pe Facebook, fost secretar de stat în Ministerul Educației, sună ca o alarmă: „Intuiesc că vor fi multe note sub CINCI la Evaluarea Națională la matematică”.
Nu este un verdict, ci un avertisment. Nu este un atac, ci o încercare disperată de a atrage atenția asupra unei realități pe care oficialii o evită cu grijă: eșecul elevilor nu este doar al lor. Este și al unui sistem care nu mai are măsură și nici memorie.
Într-un ton direct și fără ocolișuri, profesoara adresează o întrebare tăioasă:
„Are cineva curajul, din minister, să îi arate pe hârtie domnului ministru câte ore de matematică, practic, s-au făcut la clasa a VIII-a, după ce dăm la o parte zilele cu simulări, punțile după zile libere, Școala Altfel, Școala Verde, zilele libere, orele pierdute în timpul Bacului, orele pierdute cu evaluări de început de an etc.?”
Matematica „reală”, cea făcută efectiv la clasă, pare să fie redusă la un calcul amar: prea puține ore, prea multă materie, prea puțin timp. Și în toată această ecuație, elevul e lăsat să rezolve singur imposibilul.
Tonul postării devine pe alocuri amar-ironic, dar păstrează esența unei realități dureroase:
„Meditațiile apar și din această cauză. Ne imaginăm că recuperările cu zilele pierdute se fac așa cum recuperezi cartofii pierduți dintr-un sac și îi pui la loc”.
Metafora este cruntă, dar extrem de plastică: școala nu mai funcționează după legile pedagogiei, ci după logica absurdă a improvizației.
Așteptările de performanță sunt aceleași, dar resursele, în timp, în ore reale de predare, se evaporă într-o continuă fragmentare.
Cuvintele prof. Mihaela Popa sunt mai mult decât un diagnostic. Sunt o descriere clară a efectelor directe asupra elevilor: „Copiii își pierd încrederea, unii clachează, alții nu pot ține ritmul, nimeni nu măsoară progresul, ci doar rezultatul!”
Aici e miezul dramei: în loc să ne uităm la cât a evoluat un copil, ne uităm doar la ce punctaj a scos într-o zi, la o oră, sub presiune. Și îl clasificăm ca „bun” sau „slab” fără să fi înțeles vreodată prin ce a trecut.
Cea mai dură acuzație vine în legătură cu forma actuală a Evaluării Naționale la matematică: „Dovada vie că NIMENI din minister nu e interesat de progresul și pașii făcuți de un elev este acest EXAMEN GRILĂ la Evaluarea Națională la matematică, care NU EVALUEAZĂ NIMIC, ci doar calculează punctaje!”
Un mesaj greu de ignorat: grilele nu măsoară înțelegerea, nu surprind gândirea, nu valorizează efortul. Doar bifează ce e corect și ce nu. Ca într-un joc de noroc, dar cu miza viitorului copiilor.
În finalul postării, profesoara face un apel direct către actualul ministru al Educației:
„Domnule ministru, înconjurați-vă de oameni care vă spun adevărul, chiar dacă e nevoie să vă critice când faceți greșeli. Și poate veți reuși mai mult decât predecesorii dumneavoastră și nu va fi nevoie să vină un alt ministru care să o ia iar de la capăt!!!”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.