Critici dure după proba de română la Evaluarea Națională 2025. Subiectul despre excursii, analizat de Gelu Duminică: „M-a dezgustat”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Critici dure după proba de română la Evaluarea Națională 2025. Subiectul despre excursii, analizat de Gelu Duminică: „M-a dezgustat” / FOTO: freepik.com @Stockbusters
Critici dure după proba de română la Evaluarea Națională 2025. Subiectul despre excursii, analizat de Gelu Duminică: „M-a dezgustat” / FOTO: freepik.com @Stockbusters

Ce faci când ți se cere să scrii despre o amintire care nu există? Pentru mii de elevi, cerința de la Evaluarea Națională a fost o lovitură dură a inegalității sociale.



Sunt copii care la 14 ani n-au fost niciodată într-o excursie. Nu pentru că n-ar fi visat să urce într-un autocar, să doarmă într-un pat de pensiune, să-și cumpere o ciocolată de la chioșcul unei stațiuni sau să vadă marea. Ci pentru că în familiile lor, orice ban în plus se transformă în cartofi, încălțări sau lemne pentru iarnă.

Pentru ei, noțiunea de „excursie” e la fel de abstractă ca ideea de vacanță exotică în mintea unui adult care trăiește de la un salariu la altul.

Și totuși, marți, 24 iunie 2025, la prima probă a Evaluării Naționale, limba română, mii de copii din România au fost puși să scrie despre o întâmplare trăită într-o excursie.

Pentru unii, cerința a fost o joacă. Pentru alții, o umilință.

Sociologul Gelu Duminică a fost primul care a spus lucrurilor pe nume. 

CITEȘTE ȘI Ministrul Educației anunță că bursele nu vor fi tăiate „peste noapte”, dar recunoaște că sistemul actual este nesustenabil: „Vom avea o abordare definită de două criterii”

„M-a dezgustat”: De ce subiectul compunerii a fost, în opinia sociologului, discriminatoriu

„Recunosc, m-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România a celor care au făcut, și validat subiectele”, a scris Gelu Duminică pe pagina sa de Facebook.

Într-o postare ce a adunat rapid zeci de mii de reacții, sociologul a subliniat cât de rupt este sistemul educațional de realitatea elevilor pe care ar trebui să-i servească.

„Mii de elevi, dintre cei care au dat examenul național, nu au fost în viața lor într-o excursie. Nu pentru că nu și-ar fi dorit, ci doar pentru că familiile lor sunt prea sărace pentru a-și permite o astfel de cheltuială”.

Cei mai mulți dintre acești copii trăiesc în sate, la marginea marilor orașe, în cartiere măcinate de lipsuri sau în gospodării în care singura prioritate este supraviețuirea zilnică.

„Mulți dintre ei sunt rupți de munca câmpului, îngrijirea animalelor, trebăluit prin casă sau în orice altă activitate prin care-și pot ajuta familia să dea ‘brânci la sărăcie’”, explică Duminică.

SURSA FOTO: freepik.com @Stockbusters

O șansă inegală din start: Ce înseamnă să ceri un exercițiu de imaginație bazat pe o experiență pe care n-ai avut-o niciodată?

Pentru mulți dintre acești copii, subiectul de examen a fost nu doar dificil, ci imposibil de abordat.

„Să dezvolți un subiect prin care ceri o compunere pentru ceva care 10-15% dintre elevi nu are un fundament în realitate și cunoaștere, e, din punctul meu de vedere, discriminatoriu. Pentru că, din start, nu oferi șanse egale”, scrie sociologul.

E ca și cum ai cere unui copil din centrul Capitalei să scrie despre o zi în care a dus vaca la păscut.

„PS. Închipuiți-vă cum ar fi fost pentru elevii din marile aglomerări urbane dacă subiectul ar fi fost centrat pe ‘o zi pe care au petrecut-o alături de părinți la munca de pe câmp’”.

Ce au scris, de fapt, acești copii la examen? Mărturiile supraveghetorilor confirmă temerile

După ce postarea sa inițială a fost distribuită masiv, Gelu Duminică a revenit câteva ore mai târziu cu o completare.

„Postarea anterioară are, în acest moment, peste 110.000 de vizualizări. Cum era firesc, ideile mele au stârnit dezbatere. Mulțumesc celor care nu sunt de acord cu mine și apreciez critica lor”.

Printre reacții s-au numărat și mesaje private primite de la profesori supraveghetori, care i-au povestit ce au văzut cu ochii lor pe foile elevilor.

„Unii nu au scris nimic. Mulți, din mai multe județe, au scris despre activitățile din ‘săptămână altfel’. Alții au scris despre cum duc vaca la păscut. Alții au scris despre orice, poate-poate or puncta ceva, nu însă despre excursii. Pentru că unii nici măcar nu știau ce-i aia”.

Foarte puțini și-au imaginat cum ar fi. Cei mai mulți, nu au avut nici măcar un punct de plecare.

„No, și mie mi-ar fi fost greu să dau vorbesc despre București la 14 ani. Nu de alta însă l-am văzut, pentru prima dată, la 20”, scrie sociologul.

SURSA FOTO: freepik.com @pixstocker

Când sistemul e „beton”, vina cade, ca de obicei, pe copii

Postarea lui Gelu Duminică încheie cu un gust amar, dar nu lipsit de ironie.

„Însă, clar e ‘vina lor’, zic unii, pentru că nu s-au pregătit temeinic. Exact, întotdeauna e vina copiilor și părinților. Sistemul e beton!”

Este, poate, una dintre cele mai dureroase concluzii. Că un copil de 14 ani, născut într-o familie fără resurse, care n-a ieșit niciodată din satul său, e judecat și notat în baza unei lumi pe care nu o cunoaște. Și nu pentru că nu a învățat. Ci pentru că, pur și simplu, nu a avut de unde să o trăiască.

VEZI ȘI:

Subiectele la Limba Română, Evaluarea Națională 2025, au venit sub formă de broșură de 10 pagini / FOTO

„Nu distrugeți destine pentru o virgulă lipsă!” Apelul emoționant al unui profesor către colegii care corectează Evaluarea Națională: „Fiți corecți, dar și umani”

Școală de la 8 la 17. Ilie Bolojan propune extinderea programului „Școală după școală”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel