Un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) arată că lipsa cadrelor didactice rămâne una dintre provocările majore pentru sistemul educațional din România. Cele mai afectate domenii sunt științele exacte, educația fizică, dar și artele.
România se numără printre cele 18 state, din totalul de 21 analizate, care se confruntă cu un deficit de profesori. Situația este vizibilă la toate nivelurile de educație, de la primar până la liceu.
Deși problema persistă, raportul OCDE, citat de Știrile PRO TV, arată că România nu se află printre statele cu cele mai grave dificultăți, situația fiind asemănătoare celei din Austria.
„Într-un subgrup de țări în care datele permit comparații între 2021/22 și 2022/23, Germania (pentru învățământul secundar inferior), Letonia, Țările de Jos și Noua Zeelandă au înregistrat o înrăutățire a situației, numărul posturilor vacante neocupate crescând cu cel puțin 5 % între cei doi ani.
Cu toate acestea, România a contrazis această tendință; deși în 2022/23 se confrunta în continuare cu o penurie de personal, situația s-a îmbunătățit față de 2021/22”, arată raportul OCDE.
Matematica și alte discipline STEM (științe, tehnologie, inginerie) sunt printre cele mai afectate de lipsa profesorilor. În schimb, România, asemenea altor țări, nu întâmpină probleme în ceea ce privește cadrele didactice de istorie sau geografie.
„Toate țările se confruntă cu o lipsă de profesori de matematică, ceea ce evidențiază provocarea globală de a atrage și reține cadre didactice în această materie esențială.
În mod similar, toate, cu excepția Franței, nu dispun de un număr adecvat de profesori de științe. Cu toate acestea, niciuna nu raportează o lipsă de profesori în domeniul studiilor sociale, cum ar fi istoria și geografia, ceea ce sugerează o relativă abundență de profesori pe deplin calificați în aceste materii, în comparație cu domeniile STEM”, arată autorii raportului.
OCDE explică discrepanța dintre discipline prin două cauze principale: distribuția absolvenților și oportunitățile de carieră.
„Deficitul de profesori este mai puțin grav în discipline precum istoria și geografia decât în domeniile STEM, din mai multe motive. Un factor cheie îl reprezintă diferențele de gen în domeniile de studiu din învățământul superior. Femeile sunt, în general, mai puțin reprezentate în domeniile STEM din învățământul superior și sunt supra-reprezentate în profesia didactică. Acest lucru înseamnă că există un număr mai mic de persoane cu studii în domeniile STEM care intră în profesia didactică”, subliniază analiza OCDE.
În plus, raportul arată că facultățile de istorie și geografie au un număr mai mare de absolvenți, ceea ce duce la o ofertă mai generoasă de viitori profesori. Spre deosebire de aceștia, absolvenții din domeniile STEM găsesc mai ușor locuri de muncă bine plătite în afara învățământului, ceea ce diminuează și mai mult interesul pentru cariera didactică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.