Vacanțele sunt făcute pentru relaxare, dar câteva minute de activitate pe zi pot face minuni. Un efort mic, constant, ajută copiii să nu uite ce au învățat și să revină mai ușor la ritmul de școală.
Mulți părinți, în timp ce caută soluții pentru a-i ține pe copii ocupați, uită că vacanțele nu înseamnă neapărat pauză totală, nici pentru cei mici, nici pentru cadrele didactice.
Pentru profesori, vacanțele sunt departe de a fi o perioadă de repaus. Claire, învățătoare la o școală primară, explică pentru parents.fr:
„Pentru noi, vacanța înseamnă doar puțină odihnă. Muncim mult și în timpul liber: revizuim programa, ne reorganizăm orarul pentru anul următor, rearanjăm materiale, corectăm greșeli din trecut. E, de fapt, mai multă muncă decât relaxare!”
În special în vacanța de vară, profesorii pregătesc cu grijă noul an școlar. Unii își schimbă nivelul clasei, așa că trebuie să învețe din timp ce urmează să predea. Regândesc lecțiile, adaptează conținutul la nevoile copiilor, repară ce n-a mers bine anul anterior.
În tot acest timp, mulți copii uită o parte din ce au învățat. Tocmai de aceea, caietele de vacanță sau exercițiile scurte, făcute cu plăcere, pot avea un rol important. Sunt o punte între ani, o formă de continuitate care îi ajută să revină la școală fără stres sau frustrare.
SURSA FOTO: unsplash.com @Jessica Lewis thepaintedsquare
Pentru mulți elevi, oprirea completă a activității intelectuale în vacanță poate deveni o problemă.
„După vacanță, observ adesea că elevii uită ceea ce au învățat înainte. Pentru ei, vacanța e un timp de relaxare și distracție, iar creierul nu mai e stimulat așa cum ar trebui. De aceea e important să existe și un pic de activitate intelectuală, ca să nu piardă cunoștințele acumulate”, explică învățătoarea.
Dar ce înseamnă, concret, „a lucra în vacanță”? Trebuie să-i punem pe copii să învețe serios vara?
Specialiștii spun că nu e nevoie de un program strict, ci de activități scurte, adaptate vârstei copilului și făcute într-un mod cât mai plăcut.
Iată recomandările:
10 minute pe zi pentru copiii de grădiniță
20 de minute pentru elevii din clasele I și a II-a
30 de minute pentru cei din clasele a III-a și a IV-a.
Cheia este abordarea distractivă.
„Putem renunța la metodele clasice și rigide și să alegem activități prin joc. Jocurile de societate ajută la exersarea numerelor sau a gândirii strategice, paginile de colorat magice pot fi folosite pentru conjugări sau calcule, iar caietele de vacanță sunt o alegere bună, important e să găsești varianta potrivită copilului tău”.
SURSA FOTO: unsplash.com @Stephen Andrews
„Când un părinte face activitatea împreună cu copilul, aceasta nu mai pare o sarcină impusă, ci un moment de conectare.
E important ca lucrul să fie plăcut, fără presiune. Nu este o obligație, dar este cu siguranță recomandat. Echilibrul e greu de atins uneori, dar extrem de important”, a mai spus învățătoarea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.