Temele școlare în vacanță? DA, dar cu altă abordare! Specialiștii atrag atenția asupra fenomenului „toboganul de vară”

Data publicării:
Temele școlare în vacanță? DA, dar cu altă abordare! Specialiștii atrag atenția asupra fenomenului „toboganul de vară”. FOTO: freepik.com @master1305
Temele școlare în vacanță? DA, dar cu altă abordare! Specialiștii atrag atenția asupra fenomenului „toboganul de vară”. FOTO: freepik.com @master1305

Copiii se bucură acum de o pauză de vară generoasă. În această perioadă, multe familii se confruntă cu dilema de a decide dacă ar trebui să-și încurajeze copiii să continue să învețe prin activități ludice sau să le permită să se concentreze doar pe relaxare și distracție, uitând complet de școală.



Deși odihna este importantă pentru copii, la fel ca și munca depusă în timpul anului școlar, perioada de peste două luni fără activități școlare poate duce la fenomenul numit „toboganul de vară”. Acest lucru înseamnă că, fără stimularea activităților intelectuale, copiii își pot pierde abilitățile dobândite și cunoștințele acumulate în timpul școlii.

Conform unor rapoarte de la Universitatea Brown, se constată că, atunci când copiii nu sunt implicați în activități mentale și de învățare pe parcursul vacanței de vară, ei revin la școală reamintindu-și doar 63-65% din materialele învățate anterior, cu procente și mai mici, cuprinse între 37 și 50%, în cazul matematicii. Acest fenomen indică un decalaj între copiii care se angajează în activități de învățare pe timpul verii și cei care nu fac acest lucru.

Specialiștii susțin că lipsa activităților intelectuale poate duce la amorțirea creierului, asemenea unui mușchi neexercitat. Astfel, cei care nu exersează în această perioadă pot să întâmpine dificultăți în reluarea cursurilor, iar decalajul dintre copiii care învață și cei care nu fac acest lucru poate deveni evident.

Un studiu realizat de sociologii Kart Alexandre și Doris Entwisle de la Universitatea Johns Hopkins arată că mai mult de jumătate din decalajul curricular în rândul elevilor de școală primară este cauzat de practicarea sau lipsa exercițiilor pe timpul verii. Așadar, este esențial să se încurajeze activitățile de învățare ludică pe timpul vacanței, pentru a menține mintea copiilor active și pregătite pentru reluarea cursurilor.

Citește și Iată ce se întâmplă cu copilul tău când îl supraprotejezi. Expert în parenting: „Părinții cred că modul lor de a-l crește așa pe micuț este bun”

Copiii pot beneficia de activități adecvate fiecărei etape de dezvoltare

2. -imagine fara descriere- (temele-scolare-in-vacanta-da--dar-cu-alta-abordare-specialistii-atrag-atentia-asupra-fenomenului-toboganul-de-vara-2_56283100.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @volodymyr-t

În perioada vacanței de vară, atât educatori, cât și specialiști în domeniul pedagogiei, precum consilierul școlar și autorul cărții „Get your best version”, Jesús Jarque, sunt de acord că copiii pot beneficia de activități adecvate fiecărei etape de dezvoltare.

În etapa educației timpurii, vacanțele reprezintă un moment special pentru desfășurarea unor activități ludice și manipulative care susțin dezvoltarea motricității grosiere și fine. Astfel, prin înot, alergare, sărituri, jocuri cu nisipul de pe plajă, modelare, tăiere și frământare, copiii își dezvoltă abilitățile motorii într-un mod distractiv și stimulant. De asemenea, activitățile recreative precum construcții, puzzle-uri, mecanică și jocuri de societate adaptate vârstei lor sunt recomandate pentru a dezvolta atenția, funcțiile executive, precum și conceptele spațiale și cantitative.

Totodată, o activitate unanim recomandată de toți profesioniștii în educație pentru copiii în timpul vacanței de vară este lectura. Părinții, bunicii sau alte persoane dragi pot citi celor mici povești narative sau texte expozitive, cum ar fi cărți despre animale, orașe și invenții. Lectura joacă un rol esențial în facilitarea învățării cititului, ajutându-i pe copii să deprindă orientarea de la stânga la dreapta, să recunoască pauzele la puncte și să fie conștienți de intonație. De asemenea, în timpul lecturii, este recomandat să explice sensul cuvintelor pe care copilul nu le cunoaște pentru a-i spori înțelegerea textului.

Dacă dorim să întărim anumite competențe învățate anterior, Jesús Jarque sugerează utilizarea caietelor de exerciții specifice pentru consolidarea grafomotricității, colorarea, trasarea numerelor și literelor, sau numărarea. Aceste activități ar trebui să fie realizate pe o perioadă de doar 15 sau 20 de zile, acordându-se perioade scurte de timp, de maxim una sau două ore pe zi.

Vezi și Elevii români au cucerit podiumul la Olimpiada Internaţională de Chimie din Elveția! Patru medalii de aur, argint şi bronz pentru echipa României

Elevii ar putea folosi această perioadă pentru a începe sau pentru a perfecționa abilități în domenii variate

3. -imagine fara descriere- (temele-scolare-in-vacanta-da--dar-cu-alta-abordare-specialistii-atrag-atentia-asupra-fenomenului-toboganul-de-vara-3_42660100.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @zinkevych

În ceea ce privește elevii de școală primară și liceu, pedagogul subliniază că, dacă aceștia au o performanță adecvată în școală, nu ar fi nevoie să se dedice timp sistematic muncii școlare în vacanță. În schimb, ar fi indicat să se exploreze și să se consolideze alte domenii complementare, precum învățarea limbii engleze sau chiar a unei a doua sau a treia limbi străine.

Elevii ar putea folosi această perioadă pentru a începe sau pentru a perfecționa abilități în domenii variate precum muzica, desenul, programarea pe calculator, gătitul sau pentru a descoperi un nou sport care să le placă. Este important ca aceste alegeri să se bazeze pe preferințele și interesele fiecărui copil, astfel încât să se simtă motivați și implicați în activitățile pe care le desfășoară.

De asemenea, timpul liber ar trebui folosit și pentru a stimula gândirea și reflecția la nivelul fiecărei vârste. Copiii ar trebui să își gândească propriile vieți, să își stabilească scopuri și obiective, să exploreze valorile și principiile personale și să reflecteze asupra problemelor și provocărilor cu care se confruntă societatea în prezent. Un instrument util pentru aceste reflecții poate fi un caiet de reflecție, unde pot nota gândurile și ideile lor cu privire la diverse aspecte ale vieții și lumii înconjurătoare.

Program de revizuire

În cazul în care copiii au materii pe care trebuie să le recupereze pentru cursul următor, British School Valencia (BSV) recomandă o abordare organizată și echilibrată. Astfel, se sugerează ca în timpul săptămânii, de luni până vineri, să aloce o oră pe zi pentru a revizui materiile în așteptare. Acest program de revizuire ar trebui să fie ținut în limitele a maximum douăzeci sau treizeci de zile, pentru a le permite elevilor să se bucure de cel puțin o lună fără sarcini școlare sistematice.

Este important ca această perioadă de revizuire să fie structurată și eficientă, astfel încât copiii să își consolideze cunoștințele necesare pentru a-și putea aborda cu încredere noul an școlar. Cu toate acestea, se pune accentul pe a asigura o vacanță adecvată, în care copiii să aibă timp pentru relaxare și pentru a se bucura de momentele speciale ale verii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Dezvoltare intelectuala
Tagurile articolului: copii elevi parinti teme vacanta vacanta





DC Media Group Audience
pixel