5 trăsături prin care profesorii recunosc copilul cu potenţial mare: Sunt susţinute de studii! Ce poți face ca părinte, ca să sprijini acel potenţial

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
5 trăsături prin care profesorii recunosc copilul cu potenţial mare: Sunt susţinute de studii! Ce poți face ca părinte, ca să sprijini acel potenţial / FOTO: freepik.com @Wavebreak Media
5 trăsături prin care profesorii recunosc copilul cu potenţial mare: Sunt susţinute de studii! Ce poți face ca părinte, ca să sprijini acel potenţial / FOTO: freepik.com @Wavebreak Media

Profesorii cu experienţă adesea observă semne încă din clasele primare care arată că un elev are şanse mari să reuşească în viaţă. 



Iată cinci dintre aceste trăsături, susţinute de studii, plus ce poţi face tu, ca părinte, ca să sprijini acel potenţial.

SURSA FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Competenţe academice precoce, mai ales la matematică şi citire

Cercetările arată că elevii care intră în şcoală primară cu abilităţi bune de citire şi de matematică au un mare avantaj. Studiile longitudinale indică faptul că stăpânirea conceptelor matematice de bază şi a literelor, fonemelor, vocabularului predicţionează performanţa academică ulterioară, potrivit ScienceDaily

De exemplu, studiul „School Readiness and Later Achievement” arată că aptitudinile la matematică la intrarea în şcoală (school‐entry math skills) sunt cel mai puternic predictor al succesului şcolar viitor, urmat de lectură şi abilităţi de atenţie.

Atenţie, autocontrol şi capacitatea de concentrare

Pe lângă competenţele academice, profesorii observă copii care nu sunt distraşi uşor, care îşi pot reveni după o frustrare sau care nu abandonează rapid când sarcina pare dificilă. Abilităţile de atenţie şi autocontrol („self‐regulation”) contribuie decisiv la progresul academic. 

Un copil care stă atent când profesorul discută, dar şi „se recalibrează” el dacă greşeşte, va avea performanţe mai bune pe termen lung.

Motivaţie intrinsecă şi curiozitate

Profesorii recunosc copiii care nu cer numai să primească informaţii, ci întreabă „de ce?”, explorează din curiozitate, încearcă să înţeleagă mai mult decât ceea ce le cere programa.

Motivaţia internă, dorinţa de cunoaştere este un predictor puternic al reuşitei.

Un studiu recent a arătat că motivaţia intrinsecă, perseverenţa (grit) şi mentalitatea de creştere (growth mindset) se corelează semnificativ cu note bune la limbi, ştiinţe, matematică în liceu. 

Învăţare rapidă, capacitatea de a vedea structuri sau conexiuni

Copiii cu potenţial mare văd modele, caută eficienţă, învaţă mai repede anumite concepte. De exemplu, studiul „Early Predictors of High School Mathematics Achievement” a arătat că elevii din clase primare care stăpânesc fracţiile şi împărţirea tind să aibă un avantaj mare la algebra şi alte domenii matematice în liceu.

Când copilul tău stabileşte rapid legături între idei, observă pattern‐uri sau găseşte soluţii creative, profesorii le observă ca semne evidente.

Standard ridicat de performanţă, perseverenţă și autoexigenţă

Unii copii îşi setează standarde mari, nu se mulţumesc cu minimul, îşi revizuiesc munca, îşi doresc să facă bine, nu doar să treacă. Această autoexigenţă, combinată cu perseverenţă, îi diferenţiază de colegi. Copilul poate face greşeli, dar revine să le corecteze, cere să înţeleagă mai bine când ceva nu a rămas clar.

Caracteristici asemănătoare apar în literatura despre copii supradotaţi: aşteptări ridicate, nevoia de precizie, sens al justiţiei, curiozitate intelectuală mare. 

Ce spun specialiştii

SURSA FOTO: freepik.com @Wavebreak Media

Dr. Greg Duncan, psiholog la Northwestern University, spune: „Cel mai important factor în prezicerea succesului şcolar ulterior este stăpânirea conceptelor de matematică şi citire la intrarea în şcoală.” 

Alţi cercetători evidenţiază rolul motivaţiei interne, al curiozităţii şi al perseverenţei (grit) ca factori care sporesc semnificativ probabilitatea ca un copil să facă performanţă în şcoală şi după aceea. 

Un studiu realizat în Ungaria, pe elevi peste opt ani, a descoperit că testele de pregătire şcolară (cognitive şi socio-emoţionale), inteligenţa măsurată, plus nivelul de educaţie al mamei, prezic foarte bine rezultatele la math şi reading în clasa a şasea. 

Ce poţi să faci tu, părinte, pentru a consolida potenţialul copilului tău

Succesul nu vine peste noapte, dar se pune o temelie solidă prin gesturile mici făcute zi de zi.

Iată sfaturi concrete:

Încurajează cititul devreme şi frecvent. Nu aştepta să fie la şcoală ca să înveţe să iubească o carte. Citeşte împreună cu el, pune-întrebări, discută ce a citit.

Joacăţi jocuri de numere sau activităţi matematice simple acasă. De exemplu, când puneți masa, întreabă cât mai multe, calcule, sortează obiecte, compară cantităţi.

Sprijină-l când face greşeli. Vorbeşte despre ce a mers prost şi de ce. Încurajează să încerce din nou. Vorbeşte despre exemple proprii în care ai greşit, dar ai învăţat.

Oferă ore suplimentare sau activităţi extracurriculare care îi pun provocări, dar nu exagera. Sarcinile grele pot stresa, dar sarcinile provocatoare îl antrenează.

Educaţia socio-emoţională contează: ajută-l să îşi gestioneze emoţiile, să lucreze în echipă, să fie răbdător, să respecte efortul altora.

Fii un model: copilul vede cum înveţi tu, cum îţi pui întrebări, cum îţi continui studiile sau pasiunile. Dacă tu citești, explorezi, înveți ceva nou, el va dori la fel.

Monitorizează progresul: vorbeşte regulat cu profesorii, află ce merge bine, ce poate fi îmbunătăţit. Ajustează sprijinul pe ceea ce observi.

Date utile şi cifre

Studiul „Early Academic Skills, Not Behavior, Best Predict School Success” a analizat aproape 36.000 de preşcolari şi a găsit că matematica şi citirea precoce prezic succesul şcolar mai mult decât comportamentul socio-emoţional. 

În proiectul de intervenţie Abecedarian, copiii care au primit susţinere timpurie au avut la vârsta de 21 de ani niveluri superioare de citire şi matematică, plus o probabilitate mai mare de a continua studiile. 

În studii din SUA şi UK, abilitatea de a înţelege fracţii şi împărţirea în clasele primare prezice performanţa la algebra şi matematică în liceu, chiar după ce se controlează alţi factori cum ar fi venitul familiei sau memoria de lucru. 

Limitări şi ce nu înseamnă aceste semne

Nu fiecare copil care are aceste trăsături va deveni automat un elev „de top”. Există factori externi: accesul la resurse, predarea de calitate, susţinere emoţională, mediu familial. Copilul care nu arată toate aceste trăsături încă poate avea potenţial mare dacă primeşte sprijin.

De asemenea, etichetele pot fi dăunătoare dacă te simţi presat să îl compari cu alţii. Fiecare copil are ritmul său.

Cadrele didactice recunosc copii cu potenţial mare după competenţe academice precoce în citire şi matematică, prin atenţie, motivaţie internă, perseverenţă şi standarde ridicate. Tu poţi sprijini aceste trăsături acasă prin citit, provocări, susţinere când greşeşti, şi model personal.

VEZI ȘI:

Harvard: Obiceiul care face diferența între un elev mediocru și unul de top

Ce învață elevii suedezi despre concentrare și ce nu spunem la noi? Un model educațional care ar ajuta și copiii din România

Vrei copii creativi și independenți? Un psihiatru de la Harvard recomandă acest stil de parenting: „delfin”

Harvard: „Cei mai rapizi elevi în învățare au 3 obiceiuri pe care părinții le pot cultiva acasă, încă din clasa pregătitoare”

Învățătoare: „Sunt trei semne clare care îți arată dacă un copil este pregătit pentru ritmul din școală”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel