În școlile suedeze, copiii învață să se concentreze la clasă. Află ce poți aplica și tu acasă!
Învățătoarele în Suedia le cer elevilor să-și închidă ochii pentru două minute, să păstreze tăcerea și să respire conștient. Acesta este un exercițiu de recalibrare a atenției. Am constatat că, în peisajul nostru educațional, un asemenea moment ar fi perceput ca fiind ciudat în numeroase școli.
Această metodă aparent modestă reflectă o abordare mai extinsă în educația suedeză: capacitatea de concentrare nu este abandonată la întâmplare, ci se transformă într-o abilitate cultivată activ.
Ce diferențe clare există între Suedia și România?
Ce ne spun cercetările internaționale despre eficacitatea acestor practici?
Și ce pot întreprinde părinții români pentru ca și copilul lor să dobândească acest avantaj?
Aflăm totul în acest articol!
Concentrarea reprezintă abilitatea de a canaliza atenția asupra unui obiect, a unei sarcini sau a unui gând, în timp ce se lasă la o parte zgomotele și distragerile mediului înconjurător.
Această capacitate este extrem de importantă pentru învățare, pentru consolidarea informațiilor și pentru rezolvarea problemelor complexe.
În lipsa unei atenții constante, copilul poate să nu asimileze materialul, să se simtă frustrat și să obțină performanțe slabe.
Studiile indică că intervențiile orientate spre dezvoltarea autoreglării și a atenției pot spori performanțele cognitive ale elevilor, pot reduce anxietatea și pot consolida funcțiile executive. O sinteză a intervențiilor de tip mindfulness în școli (echivalente ale programelor de atenție conștientă) arată că aceste inițiative aduc, în mod moderat, îmbunătățiri în abilitățile sociale, în cogniție și în competențele de autoreglare, potrivit mindfulnessinschools.org.
Specialiștii mai spun că practica concentrării deține un potențial semnificativ, însă rezultatele variază în funcție de context, de modul în care este pusă în practică și de gradul de implicare al elevilor și al profesorilor.
SURSA FOTO: freepik.com @Wavebreak Media
În Suedia, în numeroase şcoli, cadrele didactice suspendă activitatea la intervale regulate şi îi încurajează pe elevi să petreacă între unu şi cinci minute în tăcere, concentrându‑se exclusiv pe ritmul respiraţiei sau pe simpla conştientizare a prezentului.
Aceste momente nu se încadrează în conceptul clasic de „pauze de odihnă”. Ele constituie, de fapt, scurte clipe de resetare mentală.
Un studiu efectuat în Suedia, între 2016 și 2019, în zona Skåne, a testat un program de mindfulness de zece săptămâni, destinat elevilor cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani. Clase întregi au luat parte la sesiuni bine structurate, organizate cu atenție. Analiza rezultatelor a arătat o creștere a autoreglării și a capacității de atenție, comparativ cu grupurile de control, notează SpringerLink.
În Suedia se explorează introducerea programelor de mindfulness direct în programa școlară, nu doar ca activităţi extraşcolare. Deşi distribuţia acestora este departe de a fi uniformă, studiile comparative din Suedia şi din alte ţări nordice dezvăluie că profesorii constată îmbunătăţiri notabile ale stării emoţionale şi ale atenţiei elevilor, potrivit PMC.
Aceste inițiative presupun pregătirea cadrelor didactice, includerea de exerciții de respirație, organizarea de sesiuni de meditație ghidată și încurajarea reflecției. Holopainen, specialist în educație, subliniază că intervențiile de mindfulness în școli pot diminua simptomele ADHD, în special când sunt concepute ca programe țintite, nu doar ca abordări generale, notează onlinelibrary.wiley.com.
Elevii din Suedia profită adesea de săli de clasă inundate de lumină naturală, liniștite printr-un design ce combină mobilier modular și paravane acustice, iar amenajarea atent planificată diminuează elementele care îi pot deranja.
Cercetările axate pe copii cu probleme de atenție arată că lumina naturală, calitatea acustică, ordinea spațială și atractivitatea estetică a clasei contribuie la micșorarea „zgomotului cognitiv” și la amplificarea capacității de concentrare, potrivit PMC.
În majoritatea claselor din România, aceste aspecte rămân adesea trecute cu vederea, într-un spațiu înghesuit, cu mobilier rigid și lumină artificială care domină.
În școlile suedeze, cadrele didactice alternează sesiuni de activitate intensă cu scurte intervale de reflecție, solicitând elevilor să recapete informațiile și să-și identifice sursele de distragere. Astfel, se stimulează metacogniția, elevul devine conștient de felul în care funcționează propria minte.
Un studiu recent arată că abordările de predare ce se focusează pe starea mentală și pe autoreglare se asociază cu o stare psihologică îmbunătățită a elevilor, conform ScienceDirect.
În această perspectivă, concentrarea nu apare ca un scop izolat, ci se împletește cu modul în care clasa funcționează, cu dinamica relației profesor‑elev și cu ritmul didactic.
O revizuire sistematică ce a cuprins 77 de studii, implicând peste 12.000 de elevi din cinci continente, a demonstrat că intervențiile de tip mindfulness integrate în școli (MBSI) produc beneficii evidente în ceea ce privește comportamentele prosociale, funcțiile executive, atenția și reducerea simptomelor de ADHD și a comportamentelor problematice. În schimb, efectele asupra stării de bine și a depresiei rămân neclare.
Pe de altă parte, raportul „Mindfulness în școli” subliniază că metodologiile se lovesc de limitări, că diferențele dintre programe sunt pronunțate și că studiile pe termen lung încă lipsesc.
Studiul MYRIAD, unul dintre cele mai ample proiecte de cercetare privind mindfulness în școli, a demonstrat că un program universal predat de cadrele didactice nu a generat nicio diferență semnificativă în starea mentală a elevilor, în comparație cu metodele tradiționale de suport școlar. Acest rezultat a declanșat o serie de întrebări legate de calitatea datelor de aplicare și de gradul de fidelitate în implementarea programului.
Pe scurt, datele sugerează că există un potențial, nu o certitudine. Pentru ca inițiativa să prindă viață, e important o punere în practică bine definită, un context cultural adecvat și implicarea activă a elevilor și a cadrelor didactice.
SURSA FOTO: freepik.com @standret
Primul pas este să îmbrățișăm ideea că atenția nu e un dar fix, ci un mușchi ce poate fi antrenat. Iată câteva sugestii inspirate din practicile suedeze și susținute de cercetări:
În casa ta, rezervă câteva minute de liniște. În primele ore ale dimineții și în cele din urmă ale serii, roagă copilul să petreacă una‑două minute în liniște, cu ochii închiși, concentrându‑se pe ritmul respirației. La început pare dificil, dar perseverența este importantă.
Jocuri concepute pentru a pune la încercare și a stimula atenția Alocarea a 5 - 10 minute pe zi unor jocuri precum „Simon spune”, puzzle‑uri sau exerciții de memorie poate stimula sistemul atențional.
Înlătură toate sursele de distragere. Când micul școlar se apleacă asupra temelor, asigură‑te că telefonul, tableta și televizorul se găsesc în altă încăpere. Un ambient ordonat, cu lumină naturală abundentă și o claritate spațială bine delimitată, favorizează un mediu de lucru mult mai propice.
Fă o respirație conștientă alături de ceilalți. Practică exerciții simple: inspiră numărând până la patru, expiră la fel și revino la start. Repetă între cinci și zece cicluri. Nu căuta perfecțiunea, ci constanța.
Rutine regulate și somn suficient pentru a asigura odihna necesară. Un copil cu vârsta cuprinsă între 9 și 11 ani trebuie să doarmă de la 9 până la 11 ore în fiecare noapte. Dacă nu beneficiază de acest somn, atenția și echilibrul emoțional se deteriorează semnificativ.
Modelează atenția. Dacă, în calitate de părinte, te detașezi de telefon și renunți la multitasking, copilul învață prin observație.
Colaborează cu școala și lucrează cot la cot. Propune profesorului să introducă în clasă un scurt moment de liniște. Distribuie studii care confirmă eficacitatea acestor practici. Dialogul rămâne cheia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.