Tinerii se pregătesc pentru locurile de muncă de acum 25 de ani, în contextul în care timpurile s-au schimbat radical, astfel că este nevoie de o actualizare în acest sens.
De exemplu, în Marea Britanie, Guvernul a lansat, recent, strategia națională pentru tineret, care promite consiliere mai bună în carieră pentru tinerii din Anglia.
Este extrem de necesară: pentru adolescenții de astăzi, viitorul muncii pare ambiguu. La doar trei ani de la intrarea în vigoare a ChatGPT, piața muncii s-a schimbat sub privirile tinerilor.
În SUA, posturile vacante pentru joburi care nu necesită diplomă au scăzut cu 18% din 2022, iar posturile care nu necesită experiență anterioară cu 20%. Locurile de muncă în servicii administrative și profesionale au scăzut cu până la 40%.
Deși se tot vorbește, adesea, asupra pierderilor masive de locuri de muncă din cauza inteligenței artificiale, realitatea este mai complexă. Locurile de muncă nu dispar pur și simplu, ci se transformă și apar altele noi.

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Cercetările au estimat că adoptarea noilor tehnologii va înlocui aproximativ două milioane de locuri de muncă în Regatul Unit până în 2035. Cu toate acestea, se așteaptă ca această pierdere să fie compensată de crearea a aproximativ 2,6 milioane de noi locuri de muncă, în special pentru cei cu calificare superioară și în roluri din domeniul sănătății.
În ciuda unei piețe a muncii transformate, datele OCDE din 80 de țări arată că majoritatea tinerilor încă aspiră la roluri tradiționale, precum arhitecți, veterinari și designeri, precum și medici, profesori și avocați, chiar dacă cererea crește în sectoarele digitale, ecologice și tehnice. O treime dintre elevii din sondajul OCDE au declarat că școala nu i-a învățat nimic util pentru un loc de muncă.
Elevii din medii mai defavorizate sunt cei mai afectați. Aceștia se implică mai puțin în activități de dezvoltare a carierei, au mai puțin acces la informații online despre carieră și sunt mai puțin predispuși să recunoască valoarea educației pentru tranzițiile viitoare.
Între timp, tocmai abilitățile despre care tinerii spun că le lipsesc, cele digitale și informarea, urmate de motivație, creativitate și reflecție, sunt cele pe care le cere acum piața muncii.
Tinerilor li se spune că au nevoie de „competențe pentru viitor”. Însă dovezile despre ce competențe contează sunt confuze, inegale și adesea contradictorii.
Totuși, câteva lucruri sunt clare. Unul este că abilitățile digitale și legate de inteligența artificială au acum avantaje semnificative. Lucrătorii cu abilități de inteligență artificială sau de învățare automată câștigă mai mult, iar primele dovezi sugerează că alfabetizarea AI poate crește salariile în rolurile non-tehnice cu până la 36%.
Cerințele privind abilitățile cognitive au crescut, de asemenea. Gândirea critică, ingineria promptă, capacitatea de a pune întrebările corecte și de a oferi instrucțiuni clare, bogate în context, instrumentelor de inteligență artificială pentru a obține rezultate relevante și evaluarea rezultatelor inteligenței artificiale sunt din ce în ce mai apreciate.

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
„Totuși, nu totul poate fi externalizat către inteligența artificială, în special numerele. Deși modelele lingvistice mari (LLM) excelează la text, acestea nu au performanțe la fel de bune în sarcinile cantitative care implică detectarea tiparelor sau raționamentul numeric, deși acest lucru s-ar putea schimba odată cu noile modele LLM.
Acest lucru face ca abilitățile numerice puternice să fie un avantaj tot mai mare pentru oameni, nu unul în declin.
Creativitatea și empatia contează și ele, chiar dacă inteligența artificială este peste tot. Paradoxul viitorului este clar: tinerii sunt așteptați să se adapteze la sistemele de inteligență artificială, oferind în același timp calitățile umane pe care mașinile nu le pot oferi.
Aceștia trebuie să fie pricepuți la date și inteligenți emoțional, fluenți digital și cu adevărat colaborativi”, se arată în articolul celor de la The Conversation.
Pregătirea adolescenților pentru viitor nu poate fi lăsată la o singură lecție despre carieră. O abordare la nivelul întregii școli, susținută de ecosistemul mai larg al ocupării forței de muncă și al pieței muncii, ar face o diferență semnificativă.
Aceasta înseamnă conectarea fiecărei materii la competențe și cariere din lumea reală și ca fiecare elev să se întâlnească în mod regulat cu angajatori, locuri de muncă și oportunități de dezvoltare a competențelor.
Adolescenții au nevoie de informații și sfaturi actualizate despre învățământul superior și cariere, precum și de sprijin care să conteste stereotipurile și barierele.
CITEȘTE ȘI
Studiu: Acesta a devenit principalul subiect de ceartă dintre părinți și copii
Ce este un copil „Velcro” și cum îți dai seama dacă al tău se comportă așa?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.