„Aș prefera ca programa școlară să fie luată de la zero”. Profesorul Radu Vancu, nemulțumiri la adresa Ministerului Educației

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Social
„Aș prefera ca programa școlară să fie luată de la zero”. Profesorul Radu Vancu, nemulțumiri la adresa Ministerului Educației / foto: freepik.com@freepik
„Aș prefera ca programa școlară să fie luată de la zero”. Profesorul Radu Vancu, nemulțumiri la adresa Ministerului Educației / foto: freepik.com@freepik

Radu Vancu a vorbit, recent, în cadrul unui interviu despre programa de Limba și literatura română.



Profesor universitar și scriitor, acesta consideră că ceea ce trebuie făcut cu privire la actuala programă este refacerea integrală a acesteia, de la zero sau recorectarea ei în ceea ce privește  periodizarea și inserția scriitorilor români, care să ajungă până în prezent.

„Aș prefera să fie luată de la zero [n. red. programa de Limba și literatura română], dacă este timpul pentru a se face asta. Dacă nu, trebuie, în orice caz, echilibrat, felul în care e prezentată acum oferta de programă cu inserția de literatură contemporană. Să vină înspre prezent dinspre aceste ancore aruncate înspre trecut, cu o mult mai bună periodizare, noi am criticat și asta, că a împărți aleatoriu, din 50 în 50 de ani literatura română, fără să o legi de evenimente istorice care o modifică cu adevărat, îi face și pe copii să nu mai înțeleagă nimic din mersul literaturii.

Deci astea două lucruri ar trebui corijate imediat: periodizarea, dacă tot vrei să faci o programă istoristă, și inserția scriitorilor români, care să ajungă până în prezent”, a spus Radu Vancu, la Radio România Cultural.

Profesorul a vorbit și despre asemănările între programa propusă și cea existentă în Franța, explicând că, deși istorist, modelul francez „merge pe genuri, poezia, proza, eseul, între secolele XVII-XXI. Adică în interiorul unui gen merge istorismul acesta din secolul XVII-XVIII până în contemporaneitate, cu accent pe literatura contemporană”.

„Asta e problema: faptul că copiii noștri vor avea impresia, vor avea certitudinea că literatura e un obiect, nu verificat, într-o limbă stranie, foarte departe de problemele lor, care nu le procură niciun fel de plăcere, niciun fel de interes. Niciunul dintre adevărurile din acele texte nu sunt adevărurile lor și îi vom desprinde și mai mult de de lectură. Analfabetismul funcțional se va accentua și mai groaznic”, a mai spus scriitorul.

Peste 200 de cercetători ai Academiei Române, scriitori, regizori și mii de profesori îi cer Ministerului Educației să „regândească integral noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a”

Peste 200 de personalități culturale au trimis un memoriu în care atrag atenția că elevii ar putea pierde interesul pentru lectură dacă încep liceul cu texte foarte vechi sau dificil de accesat. Numărul semnăturilor venite din partea profesorilor a depășit deja 2.000.

„Este o programa care ignoră aproape complet sensibilitatea și preocupările elevului de 15 ani, în măsura în care programa veche era o programa adaptata la orizontul lui de preocupări permitea deschideri literare, acum aceasta programa va obliga elevul să revină la un discurs strict diacronic al literaturii si va obliga profesorii sa facă un an întreg literatura secolul 19”, susține Alex Goldis, conf. univ. dr. Universitatea Babeș-Bolyai, conform Știrile PRO TV.

Argumentele specialiștilor care au lucrat la noua variantă de programă

Membrii comisiei susțin că ordonarea cronologică este necesară pentru a oferi elevilor repere clare.

„Noi a plecat de la constatarea că abordarea tematica din gimnaziu produce un fel de haos. Suntem interesați de conținuturi ca fiind o formă prin care antrenăm elemente de gândire critice, capacitatea de a citi un text, de a înțelege, de a analiza din aceste considerente, prin consens în comisie s-a adoptat ideea unui criteriu ordonator și anume cronologic”, spune Alexandru Nicolae, cercetător al Institutului de Lingvistică, potrivit sursei citate.

CITEȘTE ȘI

„Regândiți integral noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a!” Peste 200 de personalități și mii de profesori, memoriu la Ministerul Educației

Radu Vancu critică afirmațiile președintelui Academiei Române: „Literatura contemporană nu e comunism”

Avertismentul prof. Lidia Mîrzac privind programa de română din clasa a IX-a: „E de-a dreptul obscenă! Ce să facem? Iată ce cred eu că trebuie făcut, în 10 puncte!”

Ministrul Educației Daniel David: „Am încercat să avem programe mai aerisite, uneori, cum se spune, less is more”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel