Lacrimile, certurile sau weekendurile sacrificate pentru teme pot transforma viața de familie într-un adevărat calvar. Temele devin adesea o sursă de stres, atât pentru copii, cât și pentru părinți. Cum poți evita sau gestiona această situație? Iată ce recomandă un psiholog.
Mulți părinți consideră temele copiilor un coșmar. Poate nu stăpânești o anumită materie sau poate copilul tău are dificultăți pe care nu știi cum să le depășești. În astfel de momente, este firesc să te simți copleșit.
Totuși, nu trata acest subiect ca pe un tabu. Este important să vorbești despre el cu alți părinți, să ceri sprijinul cadrelor didactice și, dacă este nevoie, să consulți specialiști precum psihologi sau asistenți sociali. Deschiderea și comunicarea pot face diferența între frustrare și progres.
Dacă ai avut dificultăți la școală în copilărie sau pur și simplu ai uitat anumite noțiuni, este firesc să te simți uneori depășit de temele copilului tău. Chiar dacă ne dorim să părem adulți care știu totul, este normal să avem limite.
Poate fi greu să recunoști în fața copilului sau a profesorilor că nu te descurci cu o temă. Totuși, sinceritatea este cel mai bun pas spre o soluție. Profesorii sau consilierul școlar pot recomanda programe de sprijin educațional, organizate în cadrul școlii sau de asociații locale.
Dacă o anumită materie îți creează dificultăți, poți colabora cu alți părinți. Unii se pot ocupa de științe, alții de limba și literatura română sau de istorie. Copiii pot lucra împreună după ore, într-un cadru relaxat, unde se pot sprijini reciproc.
Poți folosi și resursele online. Este important să verifici sursa informațiilor, dar există multe platforme sigure și bine structurate.
Astfel, chiar dacă nu te simți expert, poți rămâne un sprijin valoros pentru copilul tău, oferindu-i acces la resursele potrivite și la un mediu de învățare echilibrat.
Uneori problema nu este tema în sine, ci începutul acesteia.
Jane Lavaud, psiholog, recomandă crearea unui ritual în jurul orei pentru teme, la fel cum faci cu somnul.
„Cel mai bine este să începeți imediat ce copilul intră în școala primară”, explică ea. „Prin crearea unui ritual pentru teme, vei pregăti mentalitatea copilului pentru activitate.”
Este important să înțelegem nevoile și stilul de învățare al copilului: preferă să se relaxeze mai întâi sau să înceapă temele imediat? Are nevoie de un spațiu liniștit sau se concentrează mai bine la masa din sufragerie, în mijlocul familiei? Reține mai bine informațiile scriindu-le sau ascultându-le? Ce tip de memorie are? Înțelegerea acestor aspecte necesită timp și ajustări, iar metodele pot evolua pe parcurs.
Jane Lavaud subliniază că temele nu trebuie să devină un factor decisiv pentru succesul academic: „Temele trebuie să fie un instrument de recapitulare a ceea ce s-a învățat la școală și de verificare a înțelegerii copilului. Ele nu permit învățarea de lucruri noi și nu trebuie să devină centrul atenției sau să se prelungească excesiv”.
Pentru a respecta capacitatea de concentrare a copilului, în clasa întâi este recomandat să nu petreceți mai mult de 10 minute, iar în clasele a doua și a treia, maximum 15 minute.
Poți face temele mai atractive folosind metode alternative de recapitulare. De exemplu, în loc să exersați matematica cu caiet și creion, poți pune întrebări de matematică mentală în timp ce mergeți împreună la cumpărături. Această abordare face învățarea mai practică și mai plăcută.
Uneori, în ciuda eforturilor tale, temele copilului devin cel mai stresant moment al zilei. Copilul face crize de nervi când trebuie să înceapă, ascunde temele sau refuză să coopereze, iar tu petreci ore întregi explicând concepte, cu impresia că nu reține nimic. Această situație afectează relația dintre părinte și copil.
Jane Lavaud, psiholog, recomandă să discuți cu profesorul pentru a identifica dificultățile copilului la școală și a le compara cu cele de acasă, pentru a găsi soluții potrivite. Ea precizează că problemele cu temele reflectă adesea tensiuni mai profunde în relația părinte-copil. De aceea, este util să implici o a treia persoană: un adult de încredere, un supraveghetor sau un profesor din programul extrașcolar, care să ajute la recapitulări.
Psihologul ne încurajează să reflectăm asupra propriilor experiențe cu temele și asupra modului în care putem reproduce tipare inconștiente. Uneori, părinții își schimbă abordarea în funcție de sexul copilului: de exemplu, se așteaptă ca băieții să reușească din prima încercare, în timp ce fetele trebuie să depună mai mult efort. Aceasta poate provoca mai multă impulsivitate și nerăbdare la băieți. Consultarea unui psiholog poate ajuta la înțelegerea acestor tipare.
Dacă timpul pentru teme devine o sursă de tensiune, fii flexibil. Forțarea copilului obosit să stea la teme nu ajută. Laudă-l atunci când recită corect poezia și poți introduce mici recompense după teme, pentru a transforma acest moment într-o experiență pozitivă.
Dimineața sau seara? Care este cel mai bun moment pentru a face temele, potrivit unui psiholog
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.