Cât succes școlar poate avea copilul tău? Oana Moraru: „Trebuie să estimezi potențialul lui după acești patru mari indicatori”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Cât succes școlar poate avea copilul tău? Oana Moraru: „Trebuie să estimezi potențialul lui după acești patru mari indicatori” / FOTO: freepik.com @oksix
Cât succes școlar poate avea copilul tău? Oana Moraru: „Trebuie să estimezi potențialul lui după acești patru mari indicatori” / FOTO: freepik.com @oksix

Copiii nu încep școala cu șanse egale. Unii înfloresc din prima zi. Alții rămân în urmă după primele luni. Nu pentru că nu ar fi isteți, ci pentru că nu toți au aceleași resurse de bază.



Pentru a înțelege mai bine ce influențează succesul școlar, experta în educație și parenting Oana Moraru explică într-o postare publică pe Facebookpoți estima potențialul școlar al copilului tău analizând patru indicatori clari. Când aceștia funcționează bine împreună, copilul merge sigur și echilibrat în ritmul clasei. Când lipsesc, apar blocajele.

„Dacă vrei să știi cât succes școlar poate avea copilul tău proaspăt înscris la școală sau elev de mult timp deja, trebuie să estimezi potențialul lui după 4 mari indicatori. Când aceștia funcționează bine împreună, și viața școlară e plină de succes. 

Când funcționează doar unul din patru - copilul este în categorie mare de risc și trebuie ajutat individual, după un program remedial unu la unu. Când funcționează bine 2 din 4, copilul trebuie mereu susținut și împins de la spate. Când 3 din 4 sunt ok, copilul merge bine, în ritmul clasei, dar trebuie verificat sistematic și de acasă. 4 din 4 înseamnă autonom, eficient și chiar capabil de performanță, explică Oana Moraru.

Care sunt cei patru indicatori?

SURSA FOTO: freepik.com @Wavebreak Media

#1 Inteligența generală

Inteligența nu înseamnă doar „istețime” în sensul clasic. Ea înseamnă viteza cu care copilul procesează informațiile, capacitatea de a face conexiuni și curiozitatea cu care explorează lumea.

Oana Moraru recomandă părinților să observe dacă:

copilul pune întrebări frecvent

înțelege concepte noi fără efort mare

are un vocabular bogat

reușește să lege idei între ele

Aceasta este fundația oricărui proces de învățare.

#2 Nivelul de angajare față de învățare

Al doilea indicator arată cât de implicat este copilul în procesul educațional. Nu este vorba doar despre atenție, ci despre atitudine.

Semne clare de angajare:

ridică mâna la oră

pune întrebări lămuritoare

urmărește cu interes profesorul

își organizează materialele

are toleranță la frustrare

Când un copil nu se implică activ, profesorul trebuie să tragă mereu de el. Rezultatul este un ritm lent, chiar dacă inteligența generală este bună.

#3 Atenția și capacitatea de concentrare

Succesul școlar nu depinde doar de cât de repede învață copilul. Depinde și de cât timp poate rămâne conectat la o sarcină.

Oana Moraru atrage atenția că:

un copil trebuie să poată menține concentrarea un interval mediu de timp specific vârstei

trebuie să reușească să lucreze și atunci când sarcina nu este distractivă

atenția voluntară, nu cea bazată pe plăcere, face diferența

Fără această capacitate, copilul pierde informații importante în timpul orelor.

#4 Echilibrul emoțional și tonusul fizic

Echilibrul emoțional este adesea ignorat, deși influențează direct performanța școlară.

Indicatori importanți:

copilul are nevoile de bază satisfăcute

se simte văzut, iubit, apreciat

are o relație sănătoasă cu ceilalți

doarme suficient, mănâncă potrivit și are limite clare la ecrane

O stare emoțională instabilă poate bloca învățarea, chiar și la copiii cu potențial ridicat.

Oana Moraru: „Un copil inteligent nu are succes dacă nu are toleranță la frustrare”

SURSA FOTO: freepik.com @belyaevaoksana

Oana Moraru explică: „Un copil poate fi foarte inteligent, dar cu foarte mică toleranță la frustrare (nu poate urma pași de lucru eficient). Un altul poate fi și isteț, și dornic să reușească (angajat), dar cu deficit de atenție. Alții pot fi și inteligenți, și angajați, și atenți, dar foarte fluctuanți din cauza unor dificultăți emoționale. O mare parte dintre copiii supradotați au dificultăți mari în învățare pentru că partea socio-emoțională este dezorganizată sau nematurizată”.

Nici cel mai bun profesor nu poate stimula singur toate cele patru niveluri de dezvoltare. Pentru fiecare indicator există un interval optim de vârstă, în special între 0 și 6 ani, perioada în care creierul copilului se dezvoltă intens.

„Un profesor excepțional nu poate stimula simultan toate nivelurile de dezvoltare. Dar, pentru fiecare dintre cei 4 indicatori există un interval optim de vârstă la care se pot dezvolta fiecare. De obicei, este vorba de intervalul 0-6 ani (anii formativi).

Nu, nu e suficient să avem un copil isteț și iubit. Diferența o fac nivelul lui de hărnicie, reziliență și de concentrare voluntară (nu atenția dată de dopamină, de un lucru plăcut, ci de atenția cerută de o sarcină impusă)”, adaugă experta în parenting și educație.

„Copiii cu risc 1 și 2 au mare nevoie de lucru unu la unu”

„Am auzit recent un leader în educație care spunea că școlile bune nu au copii la meditații private. Nu e adevărat. Copiii cu risc 1 și 2 (cei care au doar două din cele 4 laturi dezvoltate) au mare nevoie de lucru unu la unu. Unii chiar zilnic.

Judecăm un profesor care nu transmite suficient pentru copiii care au 3/4 și 4/4 capacitate. Nu îi judecăm pe aceia care se confruntă în clase cu tulburări emoționale, cu nevoi speciale de atenție sau învățare. Pentru toate aceste mari dezechilibre nu există o pedagogie magică. Ci echipe - de la părinți, la psihologi, consilieri și meditatori remediali”, încheie Oana Moraru.

VEZI ȘI:

„E ceva în noi, părinții, care ne-a păcălit pe toți!” Oana Moraru explică de ce ai un copil care „nu înțelege”: „Ai așteptarea ca vocea de interior să-i șoptească: «Uite, vezi? Mama ta are dreptate»”

Temele copilului făcute împreună: ajută sau strică relația? Oana Moraru: „Părinții nu reușesc să se detașeze de rolul de profesor nemulțumit. Voi ați vrea să lucrați sub presiune?”

„România a pierdut «clasa de mijloc» a educației! Avertismentul Oanei Moraru: „Elevul mediu e pe cale de dispariție!”

Oana Moraru, despre tipurile de conflicte dintre părinți și copii: „Asta e o ceartă foarte dureroasă!”

O învățătoare, care predă la clasa a II-a, dezvăluie cele 3 abilități de bază pe care mulți dintre elevi nu le stăpânesc: „Generațiile trecute le învățau încă din grădiniță”

Ghiozdane pierdute, stilouri rătăcite și caiete uitate la școală. Oana Moraru: „Deprinderea de a ține minte obiectele personale se formează în ani. Unii copii sunt predispuși la a pierde”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel