„Clasele a VI-a și a VII-a vor deveni o singură clasă!” Părinții protestează împotriva comasării școlilor, iar profesorii avertizează: „Nu sunt beneficii!”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
„Clasele a VI-a și a VII-a vor deveni o singură clasă!” Părinții protestează împotriva comasării școlilor, iar profesorii avertizează: „Nu sunt beneficii!” / FOTO: freepik.com @k_samurkas
„Clasele a VI-a și a VII-a vor deveni o singură clasă!” Părinții protestează împotriva comasării școlilor, iar profesorii avertizează: „Nu sunt beneficii!” / FOTO: freepik.com @k_samurkas

Procesul de reorganizare a școlilor și grădinițelor cu mai puțin de 500 de elevi aduce schimbări majore în sistem. Peste opt sute de directori își pierd funcțiile și se întorc la catedră, cu normă întreagă.



Ministerul Educației susține că școlile absorbite ies în câștig, pentru că vor avea acces la infrastructura și resursele unor unități mai mari.

Pe de altă parte, cadrele didactice care își pierd posturile atrag atenția că realitatea din teren este departe de ceea ce sună bine pe hârtie. În multe comunități, elevi din clase diferite ajung să învețe împreună, ceea ce complică procesul educațional.

Giurgiu: Două clase devin una singură

Liceul Tehnologic din Prundu, județul Giurgiu, va primi încă 200 de elevi, după ce școala gimnazială din localitate a fost arondată liceului. Pragul de 500 de copii este astfel atins, iar unitatea își păstrează personalitatea juridică.

Maria Manole, directorul liceului, avertizează, la Știrile PRO TV, că schimbarea aduce dificultăți: „Nu sunt beneficii. Se vor comasa clasele a șasea și a șaptea. Având împreună sub 28 de elevi, vor deveni o singură clasă. Va fi mult mai greu de manageriat un astfel de colectiv de elevi!”

Inspectoratul școlar încearcă să vadă partea plină a paharului: elevii din școala gimnazială vor putea folosi biblioteca și echipamentele moderne cumpărate de liceu din fonduri europene.

Florentina Găină, inspector general, explică, conform sursei citate: „Elevii rămân pe loc, ei vor funcționa tot în clădirile în care funcționează și acum. Nu trebuie să se deplaseze într-un alt loc, în altă clădire, în alt sat”.

Probleme și soluții în Galați

În Galați, două școli gimnaziale au fost comasate pentru că una nu avea suficiente cadre didactice, iar cealaltă se confrunta cu norme incomplete.

Adrian Silivestru, purtătorul de cuvânt al ISJ Galați, spune: „Școala gimnazială 24 cu școala gimnazială 26. Se rezolvă punctual mai ușor catedrele colegilor noștri profesori”.

Cazuri speciale: Licee și grădinițe la comun

Unele inspectorate au decis să includă în reorganizare și unități cu peste 500 de elevi. În Giurgiu, singurul liceu pedagogic din județ a preluat juridic grădinița cu care împarte curtea de 35 de ani.

Florentina Cristea, fostul director al grădiniței, spune că miza trebuie să rămână clară: „Funcția este trecătoare. Important e ce realizăm pentru copii”.

La rândul său, Mihaela Nidela, directorul liceului „Nicolae Cartojan”, precizează: „Banii vor fi la comun. Bugetul va fi gestionat de către consiliul de administrație al structurii juridice, din care vor face parte atât profesori din cele două unități, cât și reprezentanți ai autorității locale”.

Nu toți directorii privesc reorganizarea ca pe o soluție. În Ialomița, o directoare a reclamat la Minister faptul că liceul său urmează să fie divizat, deși ar putea funcționa independent: „Se scindează, dispar clasele de învățământ primar și gimnazial și preluăm clasele de învățământ tehnologic și profesional”.

Părinții ies în stradă

Decizia comasării școlilor a stârnit proteste. În București, gruparea Școlii Gimnaziale Uruguay cu Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” a aprins spiritele. Dacă oficial măsura urmărește reducerea costurilor și eficientizarea, pentru părinți vestea înseamnă nesiguranță și teamă pentru viitorul copiilor lor.

„Principalele nemulţumiri ale părinţilor sunt legate de clasele care riscă să devină prea aglomerate, calitatea de învăţare şi pierderea comunităţii formate în jurul şcolii”, relatează Oana Bogdan, reporter Observator.

Loredana, mama unui elev care intră în clasa a V-a, se teme pentru efortul depus de fiul ei: „Chiar mă gândesc dacă se dizolvă clasa. Ca să intre să dea un examen, să intre într-o şcoală în care îţi doreşte, cu elevi buni, profesori buni, să îi spui ştii ai muncit degeaba. Cum să îi explic că a muncit un an de zile degeaba?”

Și alți părinți spun că schimbarea ignoră diferențele de performanță și comunitatea construită în jurul școlii. Copiii, la rândul lor, se simt bulversați: „Mie nu îmi place schimbarea asta, nu am auzit prea multe lucruri bune despre şcoala Uruguay şi este departe de mine. La şcoala asta stau aproape, 10 minute, profesorii sunt foarte buni”.

Ce spune Ministerul Educației

Noua regulă prevede comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi.

Daniel David, ministrul Educației, susține: „Pur şi simplu din doi directori o să rămână unul. Hai să vedem ce funcţionează bine, unde vedem că lucrurile merg prost să le corectăm ca anul viitor să avem o situaţie şi mai bună”.

Inspectoratul Școlar al Municipiului București încearcă să liniștească spiritele.

Florin Lixandru, inspector general ISMB: „Şcoala Gimnazială Vasile Alecsandri are în planul de școlarizare 422 de elevi şi Şcoala Gimnazială Uruguay cu un număr de 316 elevi şi preşcolari. Structura arondată spune ca atât elevii, cât şi cadrele didactice vor funcţiona în aceeaşi locaţie, la aceeaşi adresă, deci nu se pune problema mutării elevilor”.

Elevii tot mai puțini, nemulțumirile tot mai mari

Statisticile arată că, în ultimii zece ani, România a pierdut peste 280.000 de elevi. În acest context, autoritățile spun că reorganizarea este inevitabilă.

Totuși, sindicatele și profesorii amenință că vor da în judecată ministerul, considerând decizia o nedreptate.

VEZI ȘI:

Referendum pentru boicotarea anului şcolar: Profesorii spun NU „legii Bolojan” şi ameninţă că şcoala NU va începe pe 8 septembrie

Va începe sau nu școala pe 8 septembrie? Ministrul David răspunde direct și face un APEL către profesori: „Hai să începem şcoala, hai să construim pe această supărare”

Ministerul Educaţiei explică impactul creșterii normei: 98,6% dintre profesorii titulari rămân în şcoli, însă ceilalţi 1,4% trebuie să-şi împartă norma. Ce înseamnă asta pentru profesori şi elevi

Drama din spatele comasării școlilor: Părinți care cer oprirea măsurii, profesori care avertizează că se încalcă legea și elevii care se gândesc să plece în străinătate

Profesorii români care predau în străinătate spun ce fac alte țări pentru a avea școli performante. Prof. Lomaca: „Facem o clasă nouă dacă trecem de 20 de elevi”

Cum va reuși școala să funcționeze fără profesorii pensionari? Daniel David: „Aici sunt cu sindicatele. Educaţia a dat ce a trebuit pentru măsurile de criză. E momentul să ne oprim”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel