Cercetările arată că dezvoltarea memoriei de lucru are un impact direct asupra rezultatelor școlare.
Memoria de lucru este capacitatea creierului de a reține și de a manipula informații pe termen scurt, în timp ce gândește sau acționează. Ea funcționează similar cu memoria RAM a unui computer, care îți permite să ai mai multe programe deschise în același timp.
Datorită plasticității neuronale, această abilitate poate fi îmbunătățită prin exercițiu.
„Memoria de lucru este importantă în multe procese cognitive și poate fi antrenată. Întărirea ei duce la performanțe academice mai bune”, explică Álvaro Fernández Ibáñez, expert internațional în neurotehnologie și neuroștiințe aplicate și coautor al cărții The Healing Brain, alături de neurocercetătorul Álvaro Pascual-Leone de la Harvard, conform abc.es.
Fernández Ibáñez propune un tip de instruire specifică, orientată către îmbunătățirea acestei abilități cognitive, despre care se știe că influențează direct rezultatele școlare.
„Nu este o soluție miraculoasă, dar poate aduce o diferență semnificativă”, afirmă specialistul. Prin aplicația Nuroe, creată pentru acest scop, antrenamentul devine accesibil nu doar adulților sau mediilor clinice, ci și copiilor aflați în plin parcurs școlar.
Importanța memoriei de lucru este evidentă în activitățile de zi cu zi. De exemplu, atunci când un copil ascultă o problemă de matematică, el trebuie să rețină datele și, în același timp, să calculeze soluția. Memoria de lucru funcționează ca o „tablă mentală” unde informațiile rămân active până când sunt folosite, actualizate sau manipulate.
„Nu vorbim despre o memorare mecanică, ci despre capacitatea de a jongla cu datele în minte. Creierul are nevoie de exerciții care să-l forțeze să rețină și să proceseze informații simultan. Astfel, putem antrena memoria de lucru și o putem îmbunătăți la orice vârstă”, explică Raquel Balmaseda, doctor în psihologie și director al Masterului în Neuropsihologie Clinică la UNIR.
„Performanța este legată de rezultatele academice, de înțelegerea textelor, de abilitățile de rezolvare a problemelor și de aspecte care nu țin strict de școală, cum ar fi autocontrolul și reglarea emoțiilor. Copiii cu o memorie de lucru mai dezvoltată au rezultate mai bune la școală și reușesc să gestioneze mai ușor provocările zilnice”, explică Balmaseda.
„Când această capacitate este redusă, apar dificultăți în reținerea unor cantități mari de informații sau în stocarea lor pe termen lung. În plus, devine greu să manipulezi informațiile mental, ceea ce scade eficiența cognitivă”, adaugă ea.
Investiția în dezvoltarea memoriei de lucru de la o vârstă fragedă, subliniază directoarea Masterului în Neuropsihologie Clinică de la UNIR, „le oferă copiilor un instrument important pentru a avea succes la școală și pentru a face față viitorului cu încredere și flexibilitate”.
Eficiența acestor antrenamente este confirmată de studiul „Impactul antrenamentului memoriei de lucru asupra abilităților cognitive și non-cognitive ale copiilor”, realizat de Universitatea din Zurich pe un eșantion de peste 500 de școlari din Germania, timp de trei ani.
Rezultatele au arătat că elevii care au participat la program și-au îmbunătățit memoria de lucru și au obținut progrese semnificative la geometrie, citire, autocontrol și IQ. Impactul a fost comparabil cu dezvoltarea cognitivă echivalentă unui an suplimentar de școală.
La trei ani după finalizarea programului, 46% dintre acești elevi au reușit să acceseze Gimnaziul, cel mai înalt nivel academic din Germania, comparativ cu 30% dintre cei din grupul de control. „Aceste rezultate arată că beneficiile se acumulează în timp”, afirmă Torkel Klinberg, profesor la Institutul Karolinska din Suedia și cofondator Nuroe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.