Din 2025-2026, profesorii de gimnaziu și liceu vor dedica 25% din ore activităților remediale și de consolidare

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Social
Din 2025-2026, profesorii de gimnaziu și liceu vor dedica 25% din ore activităților remediale și de consolidare / FOTO: freepik.com@stockking
Din 2025-2026, profesorii de gimnaziu și liceu vor dedica 25% din ore activităților remediale și de consolidare / FOTO: freepik.com@stockking

Începând cu anul şcolar 2025-2026, toţi profesorii din învăţământul gimnazial şi liceal din România vor fi obligaţi să dedice 25% din numărul total de ore alocate unei discipline pentru activităţi remediale, de consolidare, fixare, aprofundare, precum şi pentru transferul competenţelor în viaţa cotidiană a elevilor. 



Decizia este cuprinsă în Instrucţiunea nr. 8, publicată în Monitorul Oficial nr. 855. Noul cadru legal se aplică tuturor disciplinelor şi structurilor didactice din nivelul gimnazial și liceal, precum şi inspectoratelor şcolare care vor avea rol de monitorizare a modului în care se planifică şi se utilizează aceste ore.

Astfel, conform Art. 2. — (1) „Utilizarea orelor aflate la dispoziția cadrului didactic, reprezentând 25% din bugetul total de ore al oricărei/oricăror discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire, urmărește remedierea, consolidarea, fixarea, aprofundarea, extinderea și performanța, precum și transferul competențelor în viața de zi cu zi, în funcție de nevoile și interesele reale ale elevilor, specificul disciplinei și clasei/grupului.

Planificarea acestora trebuie să respecte predictibilitatea, coerența și perspectiva secvențială/spiralată curriculară, asigurând raportarea la bugetul anual de ore al fiecărei/fiecărui discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire.

Utilizarea acestor ore reprezintă o completare și o adaptare la contextul clasei al parcurgerii programei școlare”.

Rolul directorilor și al inspectoratelor școlare

Art. 7 (1) „Directorul avizează planificările calendaristice care includ alocarea orelor la dispoziția cadrului didactic în procentul prevăzut de lege și susține diferențierea (orar, resurse, spații).

(2) Comisia pentru curriculum/Comisiile metodice/Catedrele oferă consiliere internă și schimb de bune practici; se recomandă o bancă de activități, dezvoltată la nivelul unității de învățământ, pe categorii de finalități.

Art. 8 (1) Inspectoratele școlare consiliază unitățile de învățământ și cadrele didacticeprin webinare/seminare tematice, ghiduri, activități metodice, mentorat de specialitate.

(2) Monitorizarea, prin inspectoratele școlare, se realizează pe eșantion, prin analiza planificărilor și a câte 2-3 produse de învățare/disciplina/clasă, cu feedback formativ, fără sarcini birocratice suplimentare.

(3) Inspectoratele școlare colectează date și informații în cadrul procesului de monitorizare și, după caz, la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, raportează sinteze (bune practici, dificultăți, recomandări).”

Cum se pot desfășura activitățile

Conform instrucțiunii, activităţile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect. Tot în document se mai arată că se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalitățile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ:

Art. 5 – „(1) Activităţile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect, menţinând accesul tuturor la oportunităţi de învăţare.

(2) Cadrul didactic poate alterna în aceeaşi oră intervenţia pe subgrupuri, de exemplu remediere ţintită, cu sarcini autonome pentru ceilalți elevi (portofoliu, proiect, platformă digitală).

(3) Pentru extindere și performanţă se recomandă resurse complementare, care pot să nu fie obligatorii pentru toţi elevii, dar care sunt în relație directă cu programa şcolară.

(4) În completarea prevederilor alineatului (1), în situația armonizării orarelor elevilor de la o aceeași disciplină, pentru un acelaşi an de studiu, pentru eficientizarea atingerii tipului de finalitate a orelor la dispoziţia cadrelor didactice, pentru aceste ore, total sau parţial, se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalitățile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ, care monitorizează eficiența acestei abordări în vederea luării celor mai bune decizii educaţionale pentru fiecare elev.

(5) Se recomandă ca la nivelul unității de învăţământ să se identifice strategiile potrivite de organizare a timpului didactic aferent orelor la dispoziția cadrelor didactice, pentru a sprijini fiecare elev să-şi atingă optimul de potențial în învățare.”

CITEȘTE ȘI

Situație alarmantă în Educație: Unul din patru tineri din România nici nu lucrează, nici nu studiază. Țara se află pe ultimul loc în Europa la Testele PISA

Proiect: Bursele pentru studenți de 925 lei bursa socială, 2.165 lei bursa pentru masterat didactic și 3.700 lei bursa de doctorat

Vor fi făcute „lucruri serioase” în Educație, potrivit premierului Ilie Bolojan: „Reforma nu înseamnă ceea ce am făcut până acum, înseamnă altceva”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel