Introducerea timpurie a calificativelor sau notelor la școală este asociată cu o creștere semnificativă a cazurilor de depresie și anxietate în rândul adolescenților, în special în cazul fetelor cu rezultate academice scăzute sau medii.
La ce vârstă ar trebui, așadar, copiii să înceapă să primească note? Un nou studiu realizat în Suedia aduce în atenție date îngrijorătoare: acordarea notelor de la o vârstă fragedă poate fi un factor declanșator al tulburărilor de sănătate mintală în rândul tinerilor.
Cercetarea, publicată în Health Economics (2025) și derulată de experți de la Universitatea Lund, a analizat un eșantion populațional amplu și a evidențiat legătura directă dintre presiunea performanței școlare și riscul crescut de depresie și anxietate în adolescență.
SURSA FOTO: freepik.com @BillionPhotos
Concluziile studiului arată că succesul școlar este adesea văzut ca o măsură a valorii personale, iar așteptările față de copii sunt tot mai mari și prin urmare notele devin o sursă majoră de stres.
Chiar dacă mentalitatea părinților începe să se schimbe față de generațiile anterioare, realitatea rămâne îngrijorătoare: 8 din 10 copii și adolescenți declară că sunt preocupați constant de rezultatele lor școlare.
SURSA FOTO: freepik.com @dotshock
Studiul realizat de Anna Linder, Ulf-G. Gerdtham și Gawain Heckley, cercetători la Universitatea Lund din Suedia, analizează impactul unei reforme educaționale care a introdus acordarea obligatorie a notelor începând cu clasa a VI-a, în loc de clasa a VIII-a, adică de la vârsta de aproximativ 12 ani, în loc de 14.
Această schimbare a creat o „variație naturală”, deoarece grupuri diferite de copii au fost expuse la sistemul de notare la momente diferite.
Astfel, cercetătorii au putut compara cohorte similare de elevi, analizând impactul introducerii timpurii a notelor.
Studiul s-a bazat pe date administrative extinse, incluzând peste o jumătate de milion de copii suedezi, și a urmărit incidența diagnosticelor de tulburări de sănătate mintală.
Scopul cercetării a fost să determine dacă introducerea notelor la o vârstă mai mică este asociată cu un risc mai mare de apariție a tulburărilor psihice, în special tulburări de internalizare, precum depresia și anxietatea, înainte de finalizarea școlarizării obligatorii.
SURSA FOTO: freepik.com @BillionPhotos
Rezultatele sunt clare: fetele care au fost expuse mai devreme la sistemul de notare au prezentat un risc crescut cu 40-53% de a primi un diagnostic clinic de depresie înainte de a termina liceul. Concret, probabilitatea unui astfel de diagnostic a crescut de la 1,5% la aproape 2,2%. În cazul băieților, efectele au fost mult mai slabe sau chiar nesemnificative.
Impactul a fost deosebit de accentuat în rândul fetelor cu rezultate academice modeste sau medii, un detaliu care scoate în evidență vulnerabilitatea acelor copii care încep să se simtă „etichetați” pe baza performanței lor școlare, exact într-o perioadă în care stima de sine este în formare, conform SerPadres.
Mai mult, autorii sugerează că notele introduse prea devreme pot funcționa ca un „feedback de eșec” pentru copiii care nu excelează din punct de vedere academic încă de la început. Această etichetare timpurie le poate submina încrederea în sine și le poate crește riscul de a dezvolta anxietate și depresie pe termen lung.
SURSA FOTO: freepik.com @oksix
Deși studiul suedez analizează un context educațional specific, concluziile sale pot fi extrapolate cu ușurință și la alte sisteme de învățământ, inclusiv cel din România.
Vârsta la care copiii încep să fie evaluați formal poate avea un impact mare asupra bunăstării lor emoționale. Asta nu înseamnă că evaluarea sau notarea sunt, prin ele însele, dăunătoare, ci că este important ca momentul, metoda și contextul în care sunt introduse să fie atent analizate și adaptate la nevoile reale ale copiilor.
Este o greșeală să considerăm că notele reflectă fidel inteligența sau valoarea unui copil. Pentru părinții din România, la fel ca pentru cei din alte țări, studiul reprezintă un semnal de alarmă: notele primite în clasele mici nu sunt doar cifre sau litere într-un carnet, ci pot transmite mesaje puternice despre valoarea personală și capacitățile copilului.
De aceea, este important să le punem în context, să evităm interpretările și să transmitem copiilor, încă de acasă, că învățarea este un proces continuu, nu o etichetă definitivă.
Studiul scoate în evidență și acest aspect: fetele tind să fie mai vulnerabile emoțional în fața feedback-ului academic decât băieții. Această constatare necesită o atenție sporită din partea părinților și a cadrelor didactice. Este important să le încurajăm pe fete să abordeze învățarea cu flexibilitate, să evite perfecționismul și să învețe că greșelile fac parte din proces. Acest lucru le ajută să-și dezvolte reziliența și să reducă teama de eșec.
Este important să fim atenți la impactul emoțional pe care îl pot avea notele, să discutăm deschis despre semnificația lor și, mai presus de toate, să le reamintim copiilor că performanțele școlare nu le definesc valoarea ca oameni.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.