Un profesor Harvard explică de ce folosirea corectă a inteligenței artificiale poate transforma copiii în adulți mai inteligenți. Află ce greșeală trebuie evitată și cum pot părinții și profesorii ghida copiii în era digitală.
Elevii care folosesc ChatGPT pentru a copia și lipi răspunsuri în teme, fără să gândească prea mult, își fac un deserviciu major. Asta pentru că, de fapt, inteligența artificială (IA) poate fi un aliat puternic în procesul de învățare, spune profesorul, psihologul și autoarea Angela Duckworth.
Într-un discurs susținut pe 17 mai, la ceremonia de absolvire a Școlii Postuniversitare de Educație din cadrul Universității din Pennsylvania, Duckworth le-a transmis părinților și profesorilor că este important să le arate copiilor cum să folosească în mod corect această tehnologie, transmite CNBC.
Cheia? Nu doar să accepte răspunsurile generate de chatbot, ci să continue conversația: să pună întrebări suplimentare și să descopere cum a ajuns IA la anumite concluzii.
„Inteligența artificială nu trebuie să fie o cârjă. Poate fi un antrenor”, a spus Duckworth, care a studiat neurobiologia la Harvard și predă acum psihologie la Universitatea din Pennsylvania.
„În opinia mea, ChatGPT are o superputere pedagogică ascunsă. Poate preda prin exemplu.”
Duckworth a mărturisit că, la început, a fost sceptică în privința IA. Totul s-a schimbat când s-a blocat într-un concept statistic și, pentru a economisi timp, a apelat la ChatGPT.
A primit nu doar o definiție clară, ci și exemple utile și explicații despre greșelile frecvente.
A continuat cu întrebări și a cerut o demonstrație. După doar 10 minute, înțelegea perfect procedura Benjamini-Hochberg, o metodă statistică sofisticată.
„Inteligența artificială m-a ajutat să ating un nivel de înțelegere pe care, singură, nu l-aș fi atins în același timp”, a spus Duckworth.
Este adevărat că modelele de inteligență artificială pot comite greșeli, cunoscute sub numele de „halucinații”, adică oferă informații eronate.
Tocmai de aceea, spune Duckworth, copiii trebuie învățați nu doar să folosească IA, ci și să verifice întotdeauna corectitudinea răspunsurilor.
Antreprenorul miliardar Mark Cuban susține aceeași idee. Într-un interviu recent acordat revistei New York, el a afirmat că utilizarea inteligenței artificiale ar trebui inclusă în programa școlară.
„Problema nu este că elevii o folosesc. Problema e că școlile nu s-au adaptat la realitatea că aceste instrumente există și că elevii trebuie să fie alfabetizați digital”, a spus Cuban. „Chiar și doar să știi ce întrebări să pui este o competență valoroasă.”
Kathy Kristof, expertă în educație financiară, avertizează că IA ar trebui folosită în special pentru pașii preliminari ai unui proiect, nu pentru a crea produsul final.
„Încă văd frecvent erori sau informații învechite. Dar folosirea inteligenței artificiale pentru a genera o schiță, care apoi este revizuită de o minte umană, mi se pare o decizie firească”, a spus Kristof, fondatoarea blogului SideHusl.com.
Un studiu realizat de unul dintre doctoranzii Anglei Duckworth a urmărit impactul IA asupra abilităților de scriere. Participanții au fost rugați să redacteze scrisori de intenție. Cei care au folosit un chatbot pentru a exersa, ulterior au compus singuri scrisori mai clare, mai coerente și mai convingătoare.
„Am observat cum ChatGPT scurtează propoziții prea lungi, elimină repetițiile și rearanjează ideile pentru a crea un flux logic mai bun”, a explicat Duckworth, referindu-se la acest studiu.
De reținut: Studiul a fost publicat în ianuarie, dar încă nu a fost evaluat de alți specialiști în domeniu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.