Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” semnalează că anumite prevederi din Regulamentul de acordare a voucherelor de vacanță sunt contradictorii și pot duce la situații discriminatorii, în special în ceea ce privește cine are dreptul efectiv să beneficieze de aceste vouchere.
Sindicatele din Educație atrag atenția că anumite prevederi din regulamentul privind acordarea voucherelor de vacanță sunt în contradictoriu și cer lămuriri de la Ministerul Educației.
Mai exact, într-un document semnat de liderii celor două sindicate sunt menționate câteva cazuri în care unii angajați din Educație ar putea să nu primească voucherele.
SURSA FOTO: freepik.com@eyeEm
Voucherele de vacanță se acordă personalului din învăţământ ale cărui salarii nete sunt de până la 8.000 de lei inclusiv, prin raportare la salariul net cuvenit funcţiei de bază din luna acordării acestora. Beneficiarii trebuie să depună o declaraţie scrisă la unitatea/instituţia angajatoare pentru a cere acordarea voucherelor pe 2025.
În același timp, se mai precizează în regulament că „beneficiază de vouchere de vacanţă persoanele care desfăşoară efectiv activitate în unităţile/instituţiile prevăzute la art. 1, la momentul acordării voucherelor de vacanţă”.
„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, organizații sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, au luat act de Regulamentul privind acordarea voucherelor de vacanţă în unităţile / instituţiile de învăţământ de stat din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pentru anul 2025 (aprobat prin O.M.E.C. nr. 5730/2025), care conține o serie de dispoziții contradictorii.
Astfel:
La art. 3 din Regulamentul anterior menționat se prevede: „(1) Beneficiază de vouchere de vacanţă persoanele care desfăşoară efectiv activitate în unităţile/instituţiile prevăzute la art. 1, la momentul acordării voucherelor de vacanţă.
(5) În anul 2025 se acordă vouchere de vacanţă personalului din învăţământ ale cărui salarii nete sunt de până la 8.000 de lei inclusiv, prin raportare la salariul net cuvenit funcţiei de bază din luna acordării acestora”
„Art. 6. Salariaţii care solicită vouchere de vacanţă pentru anul 2025 depun o declaraţie scrisă în acest sens la unitatea/instituţia angajatoare, conform modelului prevăzut în anexă.
SURSA FOTO: freepik.com@freepik
Declaraţia se depune în termen de 30 de zile de la data publicării prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Din punct de vedere lingvistic/semantic, „momentul acordării voucherelor” este momentul alimentării suportului electronic cu suma cuvenită salariatului.
Această ipoteză este confirmată, pe de o parte, de necesitatea depunerii declarației de la art. 6 (în absența căreia voucherele nu se pot acorda), cât și de prevederile exprese ale art. 8 alin. (2), potrivit cărora inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației și Cercetării „sumele necesare pentru acordarea voucherelor de vacanță până la data de 15 octombrie 2025”, potrivit Edupedu.ro.
În raport de aceste dispoziții, momentul acordării voucherelor este cel mai devreme a doua jumătate a lunii octombrie 2025.
Însă, există situații în care o persoană care desfășoară efectiv activitate după data de 15 octombrie nu are calitate de salariat sau are contractul de muncă suspendat în intervalul 05.09.-04.10.2025, astfel că se află în imposibilitate de a depune declarația prevăzută la art. 6 până la data de 4 octombrie (la expirarea termenului de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 822/05.09.2025).
Sau, pot exista situații în care persoana desfășoară activitate efectiv în luna septembrie 2025, depune declarația prevăzută la art. 6, dar după data de 15 octombrie intervine suspendarea (nu încetarea) contractului individual de muncă.
Există astfel riscul apariției unor situații discriminatorii, dar și a unor probleme de aplicare a Regulamentului, cu atât mai mult cu cât, potrivit art. 3 alin. (4) din acesta, „beneficiază de vouchere de vacanţă şi personalul încadrat în unităţile/instituţiile prevăzute la art. 1, care se află în situaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”.
În aceste condiții, vă rugăm să ne precizați, în regim de urgență, care a fost intenția de reglementare prin utilizarea sintagmei „momentul acordării voucherelor” de la art. 3 alin. (1), prin raportare la art. 3 alin. (5) și art. 8 alin. (2) din Regulament, pentru a putea veni în sprijinul membrilor de sindicat și al unităților de învățământ, dar și în raport de dispozițiile exprese ale art. 3 alin. (4) din același Regulament.
Federațiile sindicale din învățământ continuă protestele la Guvern
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.