Sondajul care arată prăbușirea încrederii în școală: 75% spun că sistemul e un eșec, iar mulți consideră că școala comunistă a fost mai bună. Mircea Miclea: „Erau anumite aspecte într-adevăr mai bune”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Sondajul care arată prăbușirea încrederii în școală 75% spun că sistemul e un eșec, iar mulți consideră că școala comunistă a fost mai bună. Mircea Miclea „Erau anumite aspecte într-adevăr mai bune” / FOTO: freepik.com @EyeEm
Sondajul care arată prăbușirea încrederii în școală 75% spun că sistemul e un eșec, iar mulți consideră că școala comunistă a fost mai bună. Mircea Miclea „Erau anumite aspecte într-adevăr mai bune” / FOTO: freepik.com @EyeEm

Un sondaj recent arată că românii privesc cu scepticism școala de azi. 75% dintre cei chestionați declară că sunt nemulțumiți sau foarte nemulțumiți de modul în care funcționează învățământul românesc. În plus, aproape jumătate dintre respondenți consideră că școala românească a avut cele mai bune rezultate în perioada comunistă.



Întrebați care sunt cauzele majore ale crizei din educație, participanții la sondaj au indicat:

reforma incoerentă (29%),

politizarea (23%),

subfinanțarea (19%),

programele școlare depășite (10%),

lipsa personalului calificat (8%).

Doar 4% au menționat salariile cadrelor didactice, iar 1% infrastructura precară.

CITEȘTE ȘI „Școala din perioada comunistă: clasele aveau peste 40 de elevi și, culmea, toți luau Bacalaureatul!” Prof. Osiceanu, despre cât adevăr și cât mit se ascunde în aceste amintiri

Bacalaureatul și testele PISA, privite cu neîncredere

Peste jumătate dintre respondenți cred că media de la bacalaureat are puțină sau deloc relevanță pentru viitorul unui elev.

La fel, testele PISA sunt considerate importante de o treime dintre cei chestionați, însă 35% le văd neimportante, iar o parte recunosc că nici măcar nu știu ce reprezintă.

Creșterea normei didactice, criticată de profesori și părinți

Șase din zece români nu sunt de acord cu decizia autorităților de a majora norma didactică.

Printre cei care critică această măsură se numără și fostul ministru al Educației, Mircea Miclea.

Mircea Miclea: „Erau anumite aspecte într-adevăr mai bune decât acum”

„Cred că e vorba de o idealizare a trecutului, legat nu numai școlii, legat de multe alte aspecte. Al doilea lucru care trebuie luat în seamă este că erau anumite aspecte într-adevăr mai bune decât acum.

De exemplu, calitatea profesorilor per ansamblu era mai bună decât acum. De ce? Pentru că absolvenții de învățământ superior erau foarte bine selectați. Pe de altă parte, prestigiul social al meseriei de profesor era mult mai ridicat decât acum.

Și mai e încă ceva, anume coerența între învățământ și piața muncii. Nu cred că poți să spui că va crește calitatea prestației unei munci dacă crești numărul de ore în care se efectuează munca respectivă”, a spus fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, la TVR Info.

Românii, pesimiști în privința viitorului educației

Întrebați dacă România va avea în următorul deceniu un sistem educațional modern și eficient, 58% dintre respondenți cred că acest lucru este posibil doar cu reforme reale și finanțare consistentă.

O treime sunt convinși că nu, iar doar 5% privesc cu optimism viitorul școlii.

Austeritatea lovește Educația

Sondajul arată și că 63% dintre români cred că învățământul a fost afectat disproporționat de măsurile de austeritate. Mai mult, aproape 6 din 10 ar sprijini o grevă generală a profesorilor în toamna lui 2025.

Întrebați cum caracterizează efectele actualului sistem, cei mai mulți (59%) spun că școala „creează generații fără repere și perspective”.

Alte opinii:

„asigură o elită restrânsă și o masă largă de excluși” (24%),

„produce angajați obedienți și slab calificați” (11%).

Doar 2% cred că sistemul formează specialiști adaptați viitorului.

Cine sunt miniștrii de Educație considerați competenți

La întrebarea privind cel mai competent ministru al Educației din ultimii 35 de ani, topul arată astfel:

Mircea Miclea (26%),

Daniel Funeriu (17%),

Ecaterina Andronescu (15%),

Mihai Șora (11%).

Restul au procente mult mai mici, iar 20% nu au dorit să răspundă.

Ce tip de școală și-ar dori românii dacă ar avea resurse nelimitate

Mai bine de jumătate (56%) ar alege un liceu de stat cu tradiție, în timp ce 20% ar opta pentru o instituție educațională din străinătate și 18% pentru un liceu privat internațional.

Întrebați cât contează școala pentru succesul în viață, respondenții au răspuns:

„foarte importantă” (53%),

„importantă” (39%),

doar 7% au spus că nu contează prea mult sau deloc.

VEZI ȘI:

„Școala de trei zile nu e inventată în România!” Liceele din țară care renunță la 5 zile de cursuri spun că elevii lor sunt mai fericiți și mai implicați

Profesorii continuă protestele în fața Ministerului Educației: „Demisia”

„Acestea NU sunt măsuri de reformă, ci de supraviețuire!” Ministrul Daniel David: „Dacă ar fi fost după mine, aș fi gândit altfel sistemul de bursă”

Ministrul Daniel David: Misiunea mea este să începem să gândim într-o logică de reformă, nu doar de austeritate şi de criză

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel