Un studiu publicat pe 30 iunie relevă că mamele duc cea mai mare parte a poverii educaționale. Cu toate acestea, ele se declară tot mai frustrate de un sistem de învățământ perceput ca fiind rigid, inegal și inadecvat nevoilor actuale ale copiilor.
Cea de-a treia ediție a barometrului Les Sherpas x IFOP din Franța scoate în evidență un aspect îngrijorător: mamele sunt în mare parte ignorate în dezbaterea publică despre educație, notează parents.fr. În timp ce 80% dintre părinți sunt de părere că nivelul de școlarizare a scăzut față de acum zece ani, mamele sunt nu doar cele mai implicate în educația copiilor, ci și cele mai critice la adresa sistemului actual.
Potrivit studiului, 52% dintre mame declară că nu mai au încredere în sistemul de educație național, o proporție semnificativ mai mare decât cea a taților (45%).
Această neîncredere este strâns legată de implicarea lor: mamele sunt cele care se ocupă, în majoritatea cazurilor, de procedurile administrative, de comunicarea cu profesorii și de monitorizarea progresului școlar al copiilor. Însă acest efort susținut le duce frecvent la epuizare și sentimentul că sunt lăsate singure în fața unui sistem inflexibil și depășit.
Problemele sunt și mai evidente în cazul mamelor care au copii cu nevoi educaționale speciale. Tulburări precum ADHD, dificultăți de învățare (DYS) sau anxietatea sunt realități zilnice pentru multe familii.
Totuși, 48% dintre mame consideră că sprijinul oferit de școală este insuficient. Lipsa unui plan clar de intervenție și a ajustărilor necesare accentuează frustrarea.
În plus, 45% dintre mame spun că școala generează un stres considerabil pentru copiii lor, o creștere importantă față de anul precedent.
Studiul mai arată că 64% dintre mame consideră sistemul școlar „prea rigid”, iar 59% spun că acesta nu valorizează talentele non-academice, cum ar fi creativitatea sau inteligența emoțională.
În plus, 58% dintre respondente afirmă că școala franceză este depășită și nu mai corespunde nevoilor reale ale copiilor din secolul XXI.
Concluzia este clară: mamele cer o schimbare a sistemului educațional. Ele simt că școala de astăzi nu doar că nu le sprijină copiii, dar adesea le ignoră complet realitatea de zi cu zi. Nevoia de reinventare este mai urgentă ca niciodată.
Deși acest studiu a fost realizat în Franța, concluziile sale rezonează și cu realitatea din România. Și aici, tot mamele sunt cele care duc greul educației, fac temele alături de copii, merg la ședințele cu părinții, comunică cu profesorii și încearcă să acopere lipsurile sistemului.
Frustrarea lor crește pe măsură ce școala rămâne, și la noi, prea puțin flexibilă, prea teoretică și adesea incapabilă să sprijine cu adevărat copiii cu nevoi speciale sau talente atipice.
Mesajul este clar, de o parte și de alta a granițelor: mamele cer o schimbare reală în educație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.